Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool

Boomgaard 1b 9761 TM Eelde

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Mariaschool

Het team

Toelichting van de school

We hebben een team waarbij we gebruik maken van elkaars talenten en expertise. Onderwijsassistenten, leekrachten en vakdocenten werken samen om alle kinderen een zo breed mogelijk aanbod te geven, zodat ook zij elkaars talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Als een leerkracht ziek is of verlof heeft, proberen wij een invaller te vinden via ons invallersbureau Slim. Indien het niet lukt om een invaller te vinden, proberen we of we het intern kunnen oplossen door leerkrachten en onderwijsassistent anders in te zetten. In uiterste gevallen geven we de leerlingen vrij. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In een veilige, uitdagende omgeving wordt de kinderen een breed aanbod geboden, waardoor ze actief de noodzakelijke kennis, vaardigheden en attitude kunnen leren, zodat ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. De leerlingen wordt geleerd zelf verantwoordelijkheid te dragen ten aanzien van hun eigen leer- en ontwikkelingsproces. Ons onderwijs is er op gericht ieder kind op zijn of haar niveau alle ontwikkelingskansen te bieden, waarbij wij als leerkrachten ons verplichten het maximaal haalbare te bereiken. Wij, als team, vinden daarbij een doorlopende leer- en ontwikkellijn van groep 1 tot en met 8 belangrijk, waarin per leerjaar de doelen zijn vastgelegd in streefdoelen. Langs deze lijn wordt iedere leerling door de jaren heen gestimuleerd en gevolgd en zodoende wordt de individuele ontwikkeling in beeld gebracht. Ons doel is daarnaast alle kinderen de kerndoelen basisonderwijs te laten bereiken zodat voor hen een optimale doorstroom naar het voortgezet onderwijs mogelijk is. Door middel van het leerlingvolgsysteem worden de leerprestaties van alle leerlingen in kaart gebracht. De werkwijze heeft voornamelijk een diagnostische functie, zodat we snel kunnen signaleren wanneer we extra aandacht aan een leerlingen moeten geven. alle leerlingen krijgen daarbij de mogelijkheid om op eigen niveau zijn/haar vaardigheden zo optimaal mogelijk te benutten en verder te ontwikkelen. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De aanpak van groep 1 en 2 verschilt voor een deel van die in de andere groepen. Het onderwijs wordt volledig vormgegeven vanuit thema's die aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. De thema's worden mede vormgegeven door met de kinderen leervragen op te stellen. Wat willen ze leren? Hoe gaan ze dat doen, wat is er nodig om de vragen te kunnen beantwoorden? Het onderwijs wordt op deze manier samen vormgegeven en dit vergroot tegelijkertijd het eigenaarschap van de kinderen. Door observatie en registratie in ons leerlingvolgsysteem Bosos volgen we de ontwikkeling van het jonge kind voortdurend. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Wettelijke bepalingen

Voor geen enkel leer- of vormingsgebied in het primair onderwijs bestaat een verplichte lessentabel. De Wet Primair Onderwijs geeft wel aan welke vakgebieden moeten worden gegeven, maar zegt niets over het aantal uren. Er moet echter wel voldoende tijd ingepland worden om de algemene doelstelling en de kerndoelen te realiseren.

Aantal lesuren per leerjaar op de basisschool

Het minimum aantal lesuren van groep 1 tot en met 8 is op alle basisscholen 7520 uur. Leerlingen in de eerste vier leerjaren (onderbouw) moeten ten minste 3520 uur les krijgen; in de laatste vier leerjaren (bovenbouw) is dit 3760 uur. D resterende 240 uur kunnen scholen flexibel inzetten. Het les- en vakantierooster zijn hierop afgestemd.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-01

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Assen, Aa en Hunze, Tynaarlo en Midden Drenthe zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-01. Het samenwerkingsverband is een vereniging van negen schoolbesturen van alle basisscholen in deze regio. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.  

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.  

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband en het eigen onderwijsondersteuningsteam hulp te vragen om mee te kijken. Het eigen onderwijsondersteuningsteam bestaat uit orthopedagogen en specialisten. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.  

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. We hebben het dan over het Speciaal BasisOnderwijs en het Speciaal Onderwijs.  Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.  

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: swv 22-01. Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De samenwerking met diverse partners in het dorp verbeteren

Passende ondersteuning bieden aan de leerlingen om deze optimaal te laten ontwikkelen.  

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voor doelgroepkinderen hebben we een aangepast programma.

Terug naar boven