Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streven is om met maximaal 2 groepsleerkrachten per groep te werken. Er zijn op een aantal dagen in de week één of meerdere onderwijsassistenten aanwezig. In verschillende groepen worden ondersteunende werkzaamheden verricht en er wordt één onderwijsassistent ingezet voor de zorgleerlingen. Elke groepsleerkracht heeft de eindverantwoordelijkheid over één of meerdere groepen in de contacten met de ouders en voor het opstellen van de rapporten.
In de kleutergroep leren de kinderen veel op een speelse manier. Spel is een natuurlijke behoefte van kinderen en een middel waarbij alle ontwikkelingsdomeinen bij jonge kinderen worden bevorderd en waarbij de leerkracht een essentiële rol heeft. Leren door te spelen gebeurt in de klas, maar ook buiten op het schoolplein of het speellokaal. Er is veel aandacht voor taalvorming in groep 1 -2, dit is de basis voor alle leergebieden. Daarom lezen we veel boeken voor en spelen veel met taal en letters. Voor de sociaal emotionele ontwikkeling is spel ook een belangrijke werkvorm. Hiervoor volgen wij in alle groepen KiVa.
In hun eigen groep werken de leerlingen in hoeken met het kiesbord. Voor 4-jarigen die instromen in groep 1 ligt de nadruk op het wennen aan naar school gaan. Er is veel aandacht voor gewoontevorming en regelmaat. De groepsleerkrachten gaan hiervoor in overleg met de ouders om te zorgen voor een goede afstemming. Er is zorgvuldig overleg tussen de collega's van de onderbouw. Zo proberen we de overgang van groep 2 naar groep 3 soepel te laten verlopen. In onze school hebben wij een eigen speellokaal waar met de kleuters een spel of gymles gedaan kan worden.
Op de Storkschool werken wij met een duidelijke en herkenbare structuur. In de ochtend werken wij vooral aan de kernvakken (taal/spelling en rekenen). In de middag komen de creatieve vakken en de zaakvakken (geschiedenis, aardrijkskunde, natuur, techniek en engels) binnen de thema's aan bod.
Voor ons zijn welbevinden en betrokkenheid van leerlingen belangrijk als basis voor het onderwijs. Niet ieder kind ontwikkelt zich op dezelfde manier. Wij bieden in ons onderwijs verschillende werkvormen aan. Daarmee sluiten we aan op de behoeften van ieder kind. Afwisseling van werkvormen bevordert bovendien de betrokkenheid van kinderen. Voorbeelden van didactische werkvormen zijn: klassikaal, in groepjes, met een maatje en individueel werken. De leerkracht geeft instructie aan de hele groep of een deel van de groep, waarbij de andere kinderen zelfstandig werken. Bij al deze werkvormen is ICT een hulpmiddel. De leerkracht biedt visuele ondersteuning bij de lessen op het digibord. De kinderen gebruiken diverse devices, zoals een Chromebook. Dit wordt gebruikt als ondersteuning van ons onderwijs.
Waar mogelijk proberen we het onderwijs geïntegreerd te geven. Burgerschap, levensbeschouwing en sociaal emotionele vorming zijn vakken die vaak geïntegreerd aan bod komen.
OBS Burg. W.A. Storkschool is een basisschool voor regulier onderwijs en maakt deel uit van het Samenwerkingsverband (SWV) 2203 afdeling Meppel.
We doen een beroep op het SWV wanneer de onderwijsbehoeften van een leerling de expertise van de leerkracht en de intern begeleider te boven gaat. Als dat het geval is, vraagt de school in overleg met ouders in eerste instantie preventieve ambulante begeleiding (PAB) aan. De ambulant begeleider (AB’er) komt op school om te observeren en eventueel om met de leerling te werken. Een PAB-traject kan voor maximaal 12 uur worden aangevraagd. Wanneer er meer dan 12 uur aan ondersteuning nodig is, kan een arrangement worden aangevraagd bij het SWV. Dit is afhankelijk van de adviezen die de AB’er geeft.
Het SWV heeft een dekkend onderwijsaanbod voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Dat betekent dat, wanneer het reguliere onderwijs op OBS Burg. W.A. Storkschool niet de juiste plek is voor de leerling, er binnen het SWV altijd een school is waar de leerling geplaatst kan worden.
In het schoolondersteuningsprofiel (SOP) van de school, is weergegeven wat de mogelijkheden van de school zijn in het geheel, maar ook per groep. Wanneer de school de expertise van het SWV inschakelt, wordt er o.a. naar de mogelijkheden van de school gekeken. Ook maakt de school d.m.v. SOP inzichtelijk waar Passend Onderwijs kan en wordt geboden.
Extra ondersteuning/ Jeugdhulp (onderwijs en hulp)
Het opvoeden van kinderen verloopt doorgaans prima. Soms met hulp en ondersteuning van familie, vrienden of buren. Maar als het even niet lukt, u heeft een vraag of ondersteuning nodig bij de opvoeding dan kunt u terecht bij het schoolmaatschappelijk werk.
Het Schoolmaatschappelijk Werk biedt professionele hulp aan kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar en hun ouders bij het omgaan met of het oplossen van verschillende problemen. Het inschakelen van de schoolmaatschappelijk werker gebeurt meestal in overleg met de leerkracht of IB-er, maar als het nodig is kunnen ouders ook rechtstreeks contact opnemen met het schoolmaatschappelijk werk. De gesprekken kunnen in overleg met u op school of thuis plaatsvinden. Het schoolmaatschappelijk werk heeft een beroepsgeheim en verstrekt geen informatie zonder uw toestemming (tenzij er ernstige zorgen zijn over de veiligheid). Bovendien heeft u altijd recht de eigen gegevens in te zien.
Een kortdurend traject met het schoolmaatschappelijk werk kan voldoende zijn om weer vooruit te kunnen. In sommige situaties is een langere of een intensievere vorm van hulp nodig. Het schoolmaatschappelijk werk werkt nauw samen met het sociaal domein van de gemeente. Zij kunnen u adviseren of aanmelden bij de gemeente (afdeling Jeugd) voor andere passende (meer specialistische) Jeugdhulp.
Contactgegevens schoolmaatschappelijk werk
De school Maatschappelijk werker is op de maandag in de oneven weken aanwezig. U kunt binnenlopen, bellen of mailen.Contact gegevens SMW
Melissa Jansma
m.jansma@welzijnmw.nl
M: 06-2243637Ouder- en jeugdsteunpunt Hoogeveen – Meppel – Steenwijk e.o. geeft duidelijkheid over passend onderwijs
Heeft u vragen over passend onderwijs, wilt u advies of praten met iemand die met u meedenkt? Dan kunt u terecht bij de school van uw kind of bij het ouder- en jeugdsteunpunt. Het ouder- en jeugdsteunpunt is gericht op de gemeenten Hoogeveen, De Wolden, Meppel, Westerveld, Steenwijkerland en de postcodegebieden 7951/7955 (Staphorst) en 8064 (Zwartewaterland).Op de website www.ouder-jeugdsteunpunt.nl vindt u informatie over passend onderwijs die toegankelijk, leesbaar en begrijpelijk is. Bijvoorbeeld veelgestelde vragen en antwoorden en een video. Komt u er niet uit of wilt u een vraag stellen? Dan kunt u contact opnemen met het ouder- en jeugdsteunpunt. Dat kan via e-mail, een contactformulier of telefonisch.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de komende schooljaren zullen leerkrachten uit ons team opgeleid worden als:
- taalspecialist
- gedragsspecialist
Bij een doorgaande (ontwikkelingsleer)lijn in de VVE gaat het om een ononderbroken ontwikkelingsgang van kinderen van de voorschoolse voorziening naar het onderwijs. Er zijn veel manieren om een doorgaande lijn te realiseren. Wij gaan uit van de volgende aspecten bij de doorgaande lijn: Samenwerkingsafspraken, Overdracht kindgegevens, Pedagogisch-didactische leerlijn, Ouderbetrokkenheid en Ondersteuningsstructuur. Als participant en VVE-partner in de Twingel in Dwingeloo zijn al diverse activiteiten opgepakt. Met behulp van een kwaliteitskaart brengen we de samenwerking tussen CBS de Fontein, Kaka kinderopvang en OBS Burg W.A. Storkschool in beeld. Periodiek bespreken we wat we oppakken als samenwerkingspartners.
Bij het aanmelden van nieuwe leerlingen maken we onderscheid tussen reguliere instroom (leerlingen die nog niet leerplichtig zijn) en tussentijdse instroom (leerlingen die van een andere school komen). U kunt uw kind een half jaar voordat het vier jaar wordt, aanmelden.