De Storkschool is KiVa school: Samen tegen pesten
“Uiteindelijk zullen we ons niet de woorden van onze vijanden herinneren, maar het zwijgen van onze vrienden.” Dit citaat van Martin Luther King geeft een goede beschrijving van de gevoelens van iemand die jarenlang gepest wordt. Kinderen die slachtoffer van pesten zijn, hebben regelmatig het gevoel dat niemand om hen geeft. Er zijn verschillende redenen waarom buitenstaanders het moeilijk vinden om de kant van het slachtoffer te kiezen. Een belangrijke reden is angst: Kinderen die het slachtoffer helpen, lopen het risico zelf gepest te worden. Ook weten kinderen vaak niet goed hoe ze slachtoffers van pesten kunnen helpen.
KiVa is een preventief, schoolbreed programma gericht op het versterken van de sociale veiligheid en het tegengaan van pesten op basisscholen. KiVa is het Finse woord voor "leuk" of "fijn" en betekent tevens: leuke school.
Een doel van KiVa is om kinderen te leren dat ze door kleine handelingen kunnen laten zien dat ze aan de kant van het slachtoffer staan. “Ik sta aan jouw kant”, “Ik wil je helpen” of “Ik vind het fout wat ze doen.” Het Finse antipestprogramma KiVa is gebaseerd op jarenlang wetenschappelijk onderzoek. Een van de kernpunten van KiVa is dat pesten als groepsverschijnsel wordt gezien. KiVa focust niet alleen op pesters en slachtoffers, maar gaat ervan uit dat de hele groep een rol speelt bij het pesten. Kinderen pesten bijvoorbeeld om hun populariteit te vergroten. Als de hele groep het pesten afkeurt en optreedt tegen pesters, dan zullen pesters sneller stoppen met pesten. Het beïnvloeden van de groep is daarom erg belangrijk voor het succesvol tegengaan van pesten op school.
De Nederlandse Wet Sociale Veiligheid verplicht scholen voor primair, voortgezet en middelbaar onderwijs om een sociaalveiligheidsbeleid te voeren, een antipestcoördinator te hebben, en de veiligheidsbeleving van leerlingen te monitoren. Wij gebruiken hiervoor de KiVa werkwijze. Onze omgangsregels en onze werkwijze zijn erop gebaseerd. Thema-lessen voor alle leerjaren, een monitor om de veiligheidsbeleving van leerlingen halfjaarlijks te meten, een kernteam om het programma te coördineren en hardnekkige pestsituaties op te lossen en symbolen om de zichtbaarheid van het programma te vergroten (zoals posters in de school en hesjes voor de pleinwachten).
Het KiVa-kernteam houdt het onderwerp scherp in ons schoolteam. Dit KiVa-kernteam is een werkgroep bestaande uit 4 personen, waaronder de ib'er (intern begeleider). Het kernteam is het centraal aanspreekpunt m.b.t. KiVa, organiseert KiVa-activiteiten, ondersteunt collega's bij de uitvoering van het programma en draagt zorg voor onderzoek en oplossingen bij eventuele pestproblemen.
Om te pesten heb je een groep nodig en daarmee heb je de groep ook nodig voor de oplossing. Je kunt een kind tien weerbaarheidscursussen laten doen, je kunt het op een zelfverdedigingssport doen zoals judo, maar sommige kinderen blíjven diep van binnen onzeker. We zijn nu eenmaal niet allemaal hetzelfde. Pesten en terug-pesten levert uiteindelijk alleen maar verliezers op. Natuurlijk is het mogelijk om iemand die pest met een snedig grapje op zijn of haar nummer te zetten, of om iemand die schopt, eens flink terug te schoppen. Maar de uitkomst is dan nog steeds negatief.
Waar het volgens ons om gaat, is dat uw kind in een groep zit waarin iedereen, ondanks alle verschillen, leuk met elkaar omgaat. Waar iedereen respect heeft voor elkaar. We werken daarom stevig aan groepsvorming. We gaan voor een groep met een zelfcorrigerend vermogen, waarin, als een leerling een nare grap maakt over een ander, de anderen niet meelachen, maar zeggen: “Doe ’s normaal joh.”
Er valt heel veel te winnen bij het weerbaar maken van een groep. Als we kinderen al op basisschoolleeftijd dit soort intelligentie aanreiken, leggen we een mooie basis voor later. De school, de leraar en ook ouders hebben samen een taak. Wij zijn samen het voorbeeld voor onze kinderen. We rekenen op uw ondersteuning en medewerking.