Aan Boord

Lijzijde 23 8251 CW Dronten

  • Schoolfoto van Aan Boord
  • Schoolfoto van Aan Boord
  • Schoolfoto van Aan Boord
  • Schoolfoto van Aan Boord

Resultaten doorstroomtoets

Toelichting van de school

De eindopbrengsten laten een gemiddelde zien van 81.3. Daar zijn we trots op. Met elkaar hebben we kunnen afstemmen daar waar nodig was. Dat geeft vertrouwen voor het komende schooljaar. Op dit moment is het landelijk gemiddelde nog niet bekend, maar we verwachten daar boven te scoren. De uitkomst zal worden aangevuld zodra het gepubliceerd is. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussentijdse resultaten worden gemeten in januari en juni. De resultaten daarvan helpen ons opbrengstgericht te werken. De resultaten worden vertaald in individuele, groeps- of schoolbrede acties.  Deze verbetermaatregelen worden tussendoor getoetst in de maanden oktober en april. Zo hebben we onze leerlingen 4 keer in het schooljaar goed in beeld.  

Vanaf groep 3 zijn in iedere groep de Leerling in Beeld Cito toetsen aanwezig. Wij toetsen: begrijpend lezen, technisch lezen, rekenen en wiskunde en spelling.  Met de observatielijsten van KIJK (4 tot en met 7 jarigen) en de Kanvas Kanjertraining volgen wij de sociaal emotionele groei van de kinderen. Vanaf groep 5 wordt de sociale veiligheid gemeten. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Aan het einde van groep 8 verlaten de leerlingen met een passend advies de basisschool. De advisering komt tot stand door intern overleg met leerkracht(en), ib en directie. Extern met leerling zelf en zijn/haar ouder(s). 



Eind groep 7 ontvangen de leerlingen het preadvies. Dit preadvies is een gevolg van de totale ontwikkeling die de leerling op dat moment, maar ook de periode daarvoor heeft laten zien. Halverwege groep 8 ontvangen de leerlingen het definitieve schooladvies. Dit schooladvies kan eventueel op basis van de IEP doorstroomtoets (voorheen basiseindtoets) alleen nog naar boven worden bijgesteld. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

In onze visie zeggen wij: "Jij bent jij! Uniek, mooi, geliefd, waardevol en veelbelovend. Op onze school ontdekken we samen waar jouw talenten liggen. En hoe je ze kunt delen met de mensen om je heen. We creëren gelijke kansen voor ieder kind om zijn of haar talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Wij bieden een inspirerende en uitdagende leeromgeving waarin elk kind de kans krijgt om te groeien. Een veilige en inspirerende omgeving is hierbij essentieel. We stimuleren respect, verantwoordelijkheid, eigenaarschap, motivatie en zelfstandigheid bij onze leerlingen. Het ontwikkelen van deze vaardigheden dragen er aan bij dat iedereen succesvol kan zijn, niet alleen op school, maar ook in de maatschappij. 

Onze basisregels voor gedrag halen wij uit de Kanjertraining: "We vertrouwen elkaar, we helpen elkaar, niemand lacht uit, niemand speelt de baas, niemand doet zielig." Deze regels hangen in elke klas. Ze zijn leidend voor onze dagelijkse omgang voor de wederzijdse omgang tussen leerkrachten, kinderen en ouders. 

Pestgedrag en agressief taalgebruik brengen wij zo ter sprake, dat het de kinderen duidelijk is dat we dat niet dulden. Bij het opmaken van de klassenregels worden de kinderen ook uitgedaagd om zelf mee te denken. Door elkaar succesgevoelens te geven, wordt bij de kinderen het zelfbeeld versterkt. Gezamenlijk bouwen we aan veerkracht.

De school werkt met een anti pest- en gedragsprotocol (https://www.pcbaanboord.nl/). 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • vertrouwen
  • respect
  • veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 31 oktober 2023 heeft Aan Boord inspectiebezoek gehad.

Tijdens het bezoek is onderzoek gedaan naar de  risico's en de mogelijke tekortkomingen in de onderwijskwaliteit en de naleving van wettelijke voorschriften. De inspectie heeft Aan Boord als voldoende beoordeeld. Daarmee voldoet de school aan de basiskwaliteit. 

Terug naar boven