Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We hebben een mix van jaargroepen en combinatiegroepen. We streven ernaar om, binnen de grenzen van onze formatie, de groepen op het gemiddelde van 25 leerlingen te houden. De realiteit echter is dat dit een grote wens is, maar de praktijk kan in uitzonderlijke gevallen anders zijn. Datzelfde geldt ook voor de wens om de groepen zoveel mogelijk gezamenlijk als groep bij elkaar te houden.
Bij het samenstellen van de groepen volgen we een uitgebreide en zorgvuldige procedure waarbij we diverse criteria hanteren. Denk hierbij onder andere aan een evenredige verdeling van specifieke onderwijsbehoeften, verhouding Jongens/Meisjes, vriendjes/vriendinnetjes.
Voor het vak Fries hebben we een vakdocent Fries in de onderbouw. Voor muziek heeft een van de docenten een vakopleiding muziekdocent gevolgd en die wordt 1 dag in de week ingezet om muziek in de hele school te geven. Voor gym hebben we een vakdocent die, samen met de leerkrachten, het bewegingsonderwijs vorm en inhoud geeft.
Ook in de onderbouw is een rooster een leidraad. In de onderbouw wordt veel tijd besteed aan spelen, want spelen is leren. Zelf leren plannen met het kiesbord, veel leren aan de hand van thema's waar spel op gebaseerd is. Cijfers en letter bieden we veel aan in rijk spel. Ontwikkeling stimuleren we door een rijk aanbod waarbij veel bewegen en spelend leren centraal staat.
Uiteraard staat bij ons elke dag de ontwikkeling voorop. We laten de benodigde tijd voor elk onderdeel passen bij wat nodig is. Taal, technisch lezen, spelling, rekenen, wereld oriëntatie, godsdienst................... het komt allemaal voorbij. Een rooster vinden wij een leidraad. Waar in groep 3 dagelijks veel tijd besteed wordt aan de leesontwikkeling is diezelfde tijd in groep 8 niet meer nodig voor technisch lezen. Hierover informeren wij u graag tijdens een bezoek aan school.
PCBO De Voorde kan veel, maar niet alles. De grenzen aan de zorg worden bepaald door vele factoren.
Onze school levert basisondersteuning. Dit betekent dat wij :
- onderwijs aanbieden op 3 niveaus (zie de uitleg over onze arrangementen)
- les kunnen geven aan een kind met een (beperkte) afwijkende leerlijn wanneer een kind niet de einddoelen kan halen van groep 8 op één of meerdere vakgebieden.Hiervoor stellen we dan een ontwikkelingsperspectief op.
- ondersteuning kunnen bieden aan kinderen met dyslexie en dyscalculie.
- ondersteuning kunnen bieden aan kinderen met lichte gedragsproblematiek.
- ondersteuning kunnen bieden aan kinderen waarbij licht medisch handelen nodig is.
Verder beschikt de school over een lift en is de school rolstoelvriendelijk ingericht.
Bij individuele vragen buigen we ons met het brede zorgteam op school over de vraag of onze school op een passende manier onderwijs kan verzorgen aan de leerling die wordt aangemeld. Binnen onze organisatie hebben we in voorkomende gevallen een mogelijkheid om onze SBO school in te schakelen als goede plek voor de betreffende leerling.
Door ons continuüm van zorg kunnen wij veel kinderen passend onderwijs bieden. In het ondersteuningsprofiel komt naar voren dat wij dus de basisondersteuning willen en kunnen bieden. Hiermee geven wij aan dat onze mogelijkheden niet onuitputtelijk zijn. De volgende indicatoren geven de grenzen van onze zorg weer.
- Leerlingen, personeel en ouders moeten zich veilig voelen in de school.
- De leerling kan zich aan de school- en groepsregels houden of laat een zodanige ontwikkeling zien dat de leerling dit in de nabije toekomst kan.
- De leerling moet zelfstandig met een taak bezig kunnen zijn of laat een zodanige ontwikkeling zien dat de leerling dit in de nabije toekomst kan.
- Ouders en school hebben een relatie geënt op vertrouwen en respect.
- Zij kunnen goed samenwerken en volgen binnen hun mogelijkheden elkaars adviezen op.
- Het aantal leerlingen dat specifieke begeleiding nodig heeft is per groep gebonden aan een maximum. Dit maximum is afhankelijk van de problematiek.
- Leerlingen moeten in principe bij aanmelding zindelijk zijn.
- Bij aanmelding van een kind met fysieke beperkingen zal het ondersteuningsteam zich buigen over de mogelijkheden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Vanuit het NPO programma hebben we uren ingekocht voor hulpverlening aan kinderen met meer dan gemiddelde ondersteuningsbehoefte op het gebied van gedrag. Dat willen we doorzetten, ook na het vervallen van de NPO middelen. We zijn aan het onderzoeken hoe we dat na NPO vorm en inhoud blijven geven.
Ook kijken we de komende planperiode naar een verdieping van ons aanbod voor de leerlingen met eigen leerlijnen. Vanuit passende perspectieven zorgen voor een goede transitie PO-VO.
Hoewel we geen specifieke financiering ontvangen als VVE school, is er wel degelijk veel aandacht en samenwerking op het gebied van Vroeg en Voorschoolse Educatie.
Als onderdeel van Brede School De Drait werken we nauw samen met de collegae van basisschool De Meander, peuterspelen OINK en SmallSteps kinderopvang. Korte lijnen zorgen voor een zorgvuldige overdracht en professionele samenwerking tussen alle partijen. Het aanbod Vroeg- en voorschoolse educatie vindt zijn doorgang in onze groep 1-2. Hier ligt de nadruk om spelend leren en ontdekken. Hiervoor verwijs ik u graag naar de beschrijving van ons aanbod in de onderbouw.