OBS De Pionier

De Stoeken 1 9202 LS Drachten

  • De Pionier is voor leerlingen een veilige leerplaats.  Een plek waar leerlingen leren dat zij invloed hebben op hun eigen leren.
  • De leerkrachten van de Pionier hebben we hoge verwachtingen van leerlingen. Kinderen kunnen het!
  • De peuterschool 't Flinterke zit ook bij ons in school. Samen delen wij samen het speelterrein.
  • Onze midden- en bovenbouw speelt op het grote plein en op het gras naast school.
  • Kom binnen en kijk hoe de school van binnen eruit ziet. Hoe we lesgeven en omgaan met onze leerlingen. U bent van harte WELKOM!

Het team

Toelichting van de school

Onderwijsteam:
Leerkrachten groep 1-2: juf Manon en juf Keilleigh
Leerkrachten groep 3-4: juf Christy en juf Cynthia
Leerkrachten groep 5-6: juf José en juf Cynthia
Leerkracht groep 7-8: juf Marjolein
Onderwijsassistenten: juf Hiltsje en juf Alie 

Juf Charlotte werkt in de invalpoule van Adenium en heeft De Pionier als stamschool. Als zij niet hoeft in te vallen ondersteunt zij de leerkrachten op school.

Juf Cynthia is tot de voorjaarsvakantie met verlof. Zij wordt tot die tijd vervangen in groep 3-4 door juf Christy en in groep 5-6 door juf Sanne.
Juf Keilleigh is tot ongeveer eind januari met verlof. Zij wordt tot die tijd vervangen door juf Gea.

Ondersteunend personeel:
Conciërge: meester Theo
Administratief medewerker: juf Tineke

Managementteam:
Intern begeleider: juf Fransien
Directeur: juf Marianne

Vakdocenten:
HVO: Juf Betty
Gym: Meester Pity
Leesconsulent: Juf Marije

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De vervanging bij verlof van personeel is conform de CAO geregeld.
Wanneer een personeelslid recht op verlof heeft, proberen wij dit binnen het team op te vangen. Mocht dit niet lukken dan wordt er een beroep gedaan op de vervangingspoule via het servicebureau van Adenium / OPO Furore.
Wanneer er geen vervangers beschikbaar zijn, worden de volgende stappen toegepast:

Dag 1: De leerlingen blijven thuis. Indien er thuis echt geen opvang geregeld kan worden, worden deze leerlingen verdeeld over andere groepen. De directeur communiceert dit via Social Schools naar ouders/verzorgers.

Dag 2: De desbetreffende groep kan een dag vrij worden gegeven. De directeur communiceert dit met ouders/verzorgers via Social Schools.

Dag 3: Er treedt een roulatieschema in werking waarbij iedere andere groep een dag vrij krijgt en de betreffende leerkracht voor de groep van de zieke leerkracht wordt ingezet. De directeur communiceert dit met ouders/verzorgers.

De afgelopen jaren hebben wij te maken gehad met het Coronavirus. Dit kan leiden tot leerkrachten die niet ziek zijn, maar niet naar school kunnen omdat zij in isolatie moeten. In deze situatie nemen wij de volgende stappen als er geen vervanging beschikbaar is:

Dag 1: De leerlingen blijven thuis. Indien er thuis echt geen opvang geregeld kan worden, worden deze leerlingen verdeeld over andere groepen. Alles wordt gereed gemaakt voor thuisonderwijs. De directeur communiceert dit naar ouders/verzorgers.

Dag 2: Leerlingen krijgen de mogelijkheid om materialen van school op te halen. Vanaf 10 uur start het thuisonderwijs gegeven door de eigen leerkracht. Communicatie gaat via Social Schools door de eigen leerkracht.  

Dag 3, 4 en 5: Thuisonderwijs door de eigen leerkracht.

Dag 6 en verder: De leerlingen van de groep van de desbetreffende leerkracht komen 3 dagen aaneengesloten in de week naar school en krijgen les van een andere leerkracht. De andere 2 dagen krijgt deze groep thuis online les van de eigen leerkracht. De groep van de leerkracht die de groep overneemt krijgt online thuisonderwijs van de leerkracht die thuis zit. Hiervoor treedt een roulatieschema in werking.  

Verdere informatie kunt u vinden in het protocol Voortgang onderwijs op De Pionier en is op te vragen bij de directie.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Bij de groepen 1 en 2 is de verdeling tussen de verschillende vakgebieden niet expliciet te benoemen.

In deze groep werken we met thema's. In de thema's zijn de verschillende vakgebieden verwerkt en lopen door elkaar heen.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Onze missie is dat wij een goede basis meegeven aan de leerlingen voor een kansrijke toekomst. Daarom besteden we veel aandacht aan taal, lezen, rekenen, burgerschap en zijn we gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling. 

We hebben de ambitie om de vakken zo goed als mogelijk met elkaar te laten verweven.

In groep 3 wordt er gewerkt met de methode Veilig Leren Lezen. In deze methode zit zowel taal als lezen. 

De lessen HVO vallen onder Levensbeschouwing.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons samenwerkingsverband maken wij onderscheid tussen de volgende varianten ondersteuning: de basisondersteuning op de basisschool, de extra ondersteuning, plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs en plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4.

Onder basisondersteuning verstaan wij de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland geboden wordt. Elk deelnemend schoolbestuur is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van de ondersteuning en de organisatie daarvan op de eigen scholen. ledere school is in staat tot een cyclische wijze van handelingsgericht werken, waarbij het denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling centraal staat.

Wat valt onder de basisondersteuning?

Ondersteuning:

  • Vanuit de interne zorgstructuur vindt preventieve ondersteuning plaats gericht op het tijdig signaleren en voorkomen van leer- en gedragsproblemen.  
  • Vanuit deze signalering wordt er cyclisch planmatig gewerkt.      
  • De scholen hebben een aanbod voor leerlingen met dyslexie wat uitgevoerd wordt middels een dyslexieprotocol.      
  • De scholen hebben een aanbod voor leerlingen met dyscalculie wat uitgevoerd wordt middels een dyscalculieprotocol.   
  • Onderwijsprogramma's en leerlijnen die zijn afgestemd op leerlingen met een meer of minder dan gemiddelde intelligentie.      
  • Op de scholen is een fysieke toegankelijkheid en de beschikbaarheid van hulpmiddelen voor leerlingen met een (meervoudige) lichamelijke handicap.       
  • De scholen werken met een protocol voor medische handelingen. De scholen hebben een duidelijk visie op de ondersteuning van de leerlingen.      
  • De procedures m.b.t. de ondersteuning zijn vastgelegd.      
  • De scholen zetten de ondersteuningsmiddelen gericht in.      
  • Deze ondersteuning wordt cyclisch geëvalueerd.      
  • De curatieve zorg en ondersteuning die de school samen met ketenpartners, bijvoorbeeld via het wijk- of gebiedsteam, kan bieden.

Afstemming:      

  • De leerstof van de scholen is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.      
  • De materialen van de scholen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De onderwijstijd van de scholen is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.      
  • De instructie van de lessen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.      
  • De verwerking van de lessen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.      
  • De scholen werken met doorgaande leerlijnen.

Aanbod:      

  • Het aanbod van de scholen is dekkend zodat de kerndoelen worden bereikt.

Opbrengstgericht werken:      

  • De scholen verzamelen systematisch de vorderingen van de leerlingen.      
  • Deze informatie wordt gebruikt bij de invulling en bijstelling van het aanbod      
  • De vorderingen van de leerlingen worden gedegen geanalyseerd.      
  • De lessen op de scholen zijn effectief: aansprekend, doelmatig en interactief.

Opbrengsten:      

  • De cognitieve eindresultaten die de leerlingen behalen zijn in overeenstemming met de gestelde minimumnormen van de Inspectie.

Pedagogisch klimaat:      

  • Op de scholen heerst een positief en veilig pedagogisch klimaat.

Overdracht:      

  • De scholen werken met een goede overdracht van vorige school naar eigen school.      
  • De scholen werken met een goede overdracht binnen de school tussen de leerjaren.      
  • De scholen werken met een goede overdracht van de eigen school naar de volgende school.

Ouders:      

  • De scholen betrekken de ouders actief bij het onderwijs aan hun leerlingen wanneer het gaat over het informeren van de ouders over de ontwikkeling van hun kind. De scholen zijn in staat de ondersteuningsbehoefte van de leerling te beschrijven. Voor de leerlingen die binnen de basisondersteuning specifieke ondersteuning krijgen, wordt er planmatig gewerkt. Wanneer er extra of zware ondersteuning nodig is, kan de school onderbouwen, aan de hand van bovenstaande criteria, dat de basisondersteuning niet toereikend is geweest. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen de school willen wij graag nog een opgeleide rekencoördinator in huis hebben.
Daarnaast staat de school open voor externe partijen om in school onze leerlingen, maar ook van buitenaf, te ondersteunen.
Wij willen graag een school voor de wijk zijn!

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Doordat Peuterspeelzaal 't Flinterke bij ons in het gebouw zit hebben wij korte lijntjes met elkaar.

De peuters en kleuters komen af en toe even bij elkaar kijken. Op deze manier kunnen de peuters al wennen aan de basisschool en zijn de juffen al een bekend gezicht voor hen als ze de overstap gaan maken.

De intentie is om dit de komende jaren uit te breiden. Dit zal worden meegenomen in schoolplan 2024-2028.

Terug naar boven