Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Bij de groepen 1 en 2 is de verdeling tussen de verschillende vakgebieden niet expliciet te benoemen.
In deze groep werken we met thema's. In de thema's zijn de verschillende vakgebieden verwerkt en lopen door elkaar heen.
Onze missie is dat wij een goede basis meegeven aan de leerlingen voor een kansrijke toekomst. Daarom besteden we veel aandacht aan taal, lezen, rekenen, burgerschap en zijn we gericht op de sociaal-emotionele ontwikkeling.
We hebben de ambitie om de vakken zo goed als mogelijk met elkaar te laten verweven.
In groep 3 wordt er gewerkt met de methode Veilig Leren Lezen. In deze methode zit zowel taal als lezen.
De lessen HVO vallen onder Levensbeschouwing.
In ons samenwerkingsverband maken wij onderscheid tussen de volgende varianten ondersteuning: de basisondersteuning op de basisschool, de extra ondersteuning, plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs en plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4.
Onder basisondersteuning verstaan wij de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Friesland geboden wordt. Elk deelnemend schoolbestuur is zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit en de uitvoering van de ondersteuning en de organisatie daarvan op de eigen scholen. ledere school is in staat tot een cyclische wijze van handelingsgericht werken, waarbij het denken vanuit de ondersteuningsbehoefte van de leerling centraal staat.
Wat valt onder de basisondersteuning?
Ondersteuning:
- Vanuit de interne zorgstructuur vindt preventieve ondersteuning plaats gericht op het tijdig signaleren en voorkomen van leer- en gedragsproblemen.
- Vanuit deze signalering wordt er cyclisch planmatig gewerkt.
- De scholen hebben een aanbod voor leerlingen met dyslexie wat uitgevoerd wordt middels een dyslexieprotocol.
- De scholen hebben een aanbod voor leerlingen met dyscalculie wat uitgevoerd wordt middels een dyscalculieprotocol.
- Onderwijsprogramma's en leerlijnen die zijn afgestemd op leerlingen met een meer of minder dan gemiddelde intelligentie.
- Op de scholen is een fysieke toegankelijkheid en de beschikbaarheid van hulpmiddelen voor leerlingen met een (meervoudige) lichamelijke handicap.
- De scholen werken met een protocol voor medische handelingen. De scholen hebben een duidelijk visie op de ondersteuning van de leerlingen.
- De procedures m.b.t. de ondersteuning zijn vastgelegd.
- De scholen zetten de ondersteuningsmiddelen gericht in.
- Deze ondersteuning wordt cyclisch geëvalueerd.
- De curatieve zorg en ondersteuning die de school samen met ketenpartners, bijvoorbeeld via het wijk- of gebiedsteam, kan bieden.
Afstemming:
- De leerstof van de scholen is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De materialen van de scholen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De onderwijstijd van de scholen is afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De instructie van de lessen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De verwerking van de lessen zijn afgestemd op de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
- De scholen werken met doorgaande leerlijnen.
Aanbod:
- Het aanbod van de scholen is dekkend zodat de kerndoelen worden bereikt.
Opbrengstgericht werken:
- De scholen verzamelen systematisch de vorderingen van de leerlingen.
- Deze informatie wordt gebruikt bij de invulling en bijstelling van het aanbod
- De vorderingen van de leerlingen worden gedegen geanalyseerd.
- De lessen op de scholen zijn effectief: aansprekend, doelmatig en interactief.
Opbrengsten:
- De cognitieve eindresultaten die de leerlingen behalen zijn in overeenstemming met de gestelde minimumnormen van de Inspectie.
Pedagogisch klimaat:
- Op de scholen heerst een positief en veilig pedagogisch klimaat.
Overdracht:
- De scholen werken met een goede overdracht van vorige school naar eigen school.
- De scholen werken met een goede overdracht binnen de school tussen de leerjaren.
- De scholen werken met een goede overdracht van de eigen school naar de volgende school.
Ouders:
- De scholen betrekken de ouders actief bij het onderwijs aan hun leerlingen wanneer het gaat over het informeren van de ouders over de ontwikkeling van hun kind. De scholen zijn in staat de ondersteuningsbehoefte van de leerling te beschrijven. Voor de leerlingen die binnen de basisondersteuning specifieke ondersteuning krijgen, wordt er planmatig gewerkt. Wanneer er extra of zware ondersteuning nodig is, kan de school onderbouwen, aan de hand van bovenstaande criteria, dat de basisondersteuning niet toereikend is geweest.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Binnen de school willen wij graag nog een opgeleide rekencoördinator in huis hebben.
Daarnaast staat de school open voor externe partijen om in school onze leerlingen, maar ook van buitenaf, te ondersteunen.
Wij willen graag een school voor de wijk zijn!
Doordat Peuterspeelzaal 't Flinterke bij ons in het gebouw zit hebben wij korte lijntjes met elkaar.
De peuters en kleuters komen af en toe even bij elkaar kijken. Op deze manier kunnen de peuters al wennen aan de basisschool en zijn de juffen al een bekend gezicht voor hen als ze de overstap gaan maken.
De intentie is om dit de komende jaren uit te breiden. Dit zal worden meegenomen in schoolplan 2024-2028.