OBS De Pionier

De Stoeken 1 9202 LS Drachten

  • De Pionier is voor leerlingen een veilige leerplaats.  Een plek waar leerlingen leren dat zij invloed hebben op hun eigen leren.
  • De leerkrachten van de Pionier hebben we hoge verwachtingen van leerlingen. Kinderen kunnen het!
  • De peuterschool 't Flinterke zit ook bij ons in school. Samen delen wij samen het speelterrein.
  • Onze midden- en bovenbouw speelt op het grote plein en op het gras naast school.
  • Kom binnen en kijk hoe de school van binnen eruit ziet. Hoe we lesgeven en omgaan met onze leerlingen. U bent van harte WELKOM!

Leerlingtevredenheid

Toelichting van de school

OBS De Pionier is een school waar kinderen zich veilig voelen en dat is belangrijk.
Belangrijk voor de leerlingen om zich positief te kunnen ontwikkelen. Als zij zich prettig en veilig voelen op school dan komen zij toe aan leren. De school neemt de sociaal emotionele ontwikkeling en de veiligheid op school zeer serieus en daarom is en blijft dit een belangrijk onderdeel van het onderwijsaanbod.  

De uitkomst van deze vragenlijst is passend bij het beeld dat wij als school hebben. Ook is deze in lijn met de uitkomsten van de vragenlijst van KiVa die in november 2023 is afgenomen. Wij blijven werken aan het versterken van de veiligheid waardoor leerlingen nog beter tot leren komen.  

We zetten in op school- en groepsregels. Daarnaast worden de gouden en zilveren weken ingezet waarbij groepsvorming en afspraken en regels centraal staan. Ook wordt het anti-pestprogramma KIVA wekelijks uitgevoerd in alle groepen. In de wekelijkse bordsessie met het team wordt KiVa en de schoolregels geëvalueerd en waar nodig acties op ingezet. Bij de taal-leeslessen en burgerschapsthema’s besteden we o.a. aandacht aan het verwoorden van je mening en het beargumenteren van je standpunt.

Tevredenheid
8,6

Bron

Tevredenheid leerlingen in de afgelopen jaren

Deze grafiek toont de tevredenheidscijfers van de afgelopen drie jaar. In de grafiek staan de gemiddelde tevredenheidscijfers voor deze school en de tevredenheidscijfers van vergelijkbare scholen.

Hoe tevreden waren de leerlingen de afgelopen jaren?

Oudertevredenheid

Toelichting van de school

In januari 2024 is het tevredenheidsonderzoek afgenomen onder de ouders. Op moment van schrijven is de benchmark vanuit Vensters nog niet rond en kunnen wij de resultaten uit dit onderzoek nog niet vergelijken met soortgelijke scholen. Dit zal dan ook nog plaatsvinden als de benchmark in vensters bekend is.

Van de 42 gezinnen op De Pionier hebben 11 (26%) ouders/verzorgers de vragenlijst ingevuld. Hiermee voldoet de uitkomst niet aan de vereiste betrouwbaarheid. 

Ondanks dat de uitkomst niet de vereiste betrouwbaarheid heeft, maken wij een analyse op de uitkomsten van dit onderzoek. Zo kunnen wij wel ontwikkelpunten voor de school formuleren.

Schoolklimaat (sfeer, omgang en veiligheid)
De ouders zijn het minst tevreden over de opvoedkundige aanpak van de school. Deze wordt beoordeeld met een 6,2. Wel zijn ouders erg tevreden over het contact met de medewerkers op school. Deze wordt beoordeeld met een 8,1. Deze hoge beoordeling is passend bij de werkwijze van het team van De Pionier. Zij vinden het belangrijk om in contact te staan met ouders, de driehoek ouder-leerling-leerkracht ondersteunt het kind vanuit verschillende hoeken en biedt kansen om tot succesvol onderwijs te komen.

De Pionier is volop in ontwikkeling en is bezig om de structuren neer te zetten. Zo is in alle groepen aandacht voor omgang met elkaar, hiervoor gebruiken we de methode KiVa. Het team en de leerlingen hebben extra aandacht besteedt aan de  gang-, plein- en klassenregels en we werken met de gouden en zilveren weken. Op deze manier besteden we aandacht aan de opvoedkundige kant van het onderwijs, slijpen we regels en routines in en stellen we met elkaar de norm voor groepsdynamiek.

Ouders geven in deze rapportage het signaal dat kinderen zich niet altijd veilig voelen, niet altijd met plezier naar school gaan en dat er ontevredenheid is over de opvoedkundige aanpak. Daarom  onderzoeken we met elkaar of KiVa de passende sociaal-emotioneel ontwikkeling methode is of dat deze vervangen moet worden voor een nieuwe methode.

Onderwijsleerproces
Op alle vragen bij het onderwijsleerproces geven de ouders de school een voldoende. Waarbij zij het meest tevreden zijn over de aansluiting van het geleerde bij het niveau van de leerling. Ouders geven wel aan dat zij niet altijd vinden dat de leerling wordt uitgedaagd om zich maximaal te ontwikkelen. We zien op de Pionier dat veel aandacht gaat naar de schoolcultuur, inzet op de sociaal-emotionele vorming en de regels en routines in de school. De interventies op schoolklimaat zijn nodig, gezien de leerlingpopulatie. Daarbij moeten we het onderwijsleerproces niet uit het oog verliezen, we zien een daling in de resultaten en scoren al enkele jaren onder de schoolnorm. Het signaal wat we krijgen vanuit deze tevredenheidspeiling, sluit aan op de interventies die we hebben ingezet op schoolniveau voor de verbetering van de kwaliteit van het onderwijsleerproces.

Informatie en communicatie
De ouders zijn tevreden over de informatie die zij krijgen over hun zoon/dochter. Echter zijn zij minder tevreden (cijfer 5,9) over de informatie die zij krijgen over wat er op school gebeurt. Wij zijn in de veronderstelling dat we ouders voldoende informeren over het reilen en zeilen van de school. Zo ontvangen ouders 1 keer per maand een algemene nieuwsbrief, in deze nieuwsbrief schrijft de schoolleiding over de gebeurtenissen in de school die hebben plaatsgevonden of die voor de komende tijd op de planning staan. Voor en na schooltijd staat het team op het plein zodat er makkelijk contact kan zijn tussen ouders en leerkrachten, ouders maken hier regelmatig gebruik van. Communicatie tussen ouders en het schoolteam verloopt verder via Social Schools. Dit kan zowel schoolbrede informatie zijn, als groepsinformatie of individuele communicatie. Naast de maandelijkse nieuwsbrief stuurt de leerkracht ook informatie over de groep. Wel is het afhankelijk van de leerkracht hoeveel en wat er gedeeld wordt naar ouders over wat er in de klas gebeurt. Met het team gaan we kijken of we hier een doorgaande lijn in kunnen maken.    

Conclusie
Met een rapportcijfer van 7,2 van de ouders die het tevredenheidsonderzoek hebben ingevuld zijn wij tevreden. De Pionier is volop in ontwikkeling. Vanuit mede dit onderzoek kunnen wij verder bouwen aan een nog hoger cijfer. Het is jammer dat we een lage respons hebben. We gaan ons buigen over de vraag hoe wij een hoger respons kunnen krijgen.  
De uitkomst van dit onderzoek wordt besproken in de MR. Ook bespreken we met de MR wat we kunnen doen om een hoger respons te ontvangen in de toekomst.

Tevredenheid
6,9

Terug naar boven