OBS De Pionier

De Stoeken 1 9202 LS Drachten

  • De Pionier is voor leerlingen een veilige leerplaats.  Een plek waar leerlingen leren dat zij invloed hebben op hun eigen leren.
  • De leerkrachten van de Pionier hebben we hoge verwachtingen van leerlingen. Kinderen kunnen het!
  • De peuterschool 't Flinterke zit ook bij ons in school. Samen delen wij samen het speelterrein.
  • Onze midden- en bovenbouw speelt op het grote plein en op het gras naast school.
  • Kom binnen en kijk hoe de school van binnen eruit ziet. Hoe we lesgeven en omgaan met onze leerlingen. U bent van harte WELKOM!

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 2022-2023 hebben 6 leerlingen de eindtoets gemaakt. Zij hebben allemaal gescoord passend bij hun eigen ontwikkeling.

De opbrengsten zijn beneden het landelijk niveau en beneden de schoolnorm. Wel zien we een stijgende lijn in de resultaten. Dit komt onder andere door het versterken van het didactisch handelen van de leerkrachten en het werken met moderne methodes.

De resultaten zijn geanalyseerd en er worden passende acties uitgezet met als doel om de leerlingen op een passend niveau uit te laten uitstromen. 


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffend vakgebied in kaart brengen. Deze onafhankelijke toetsen hebben een landelijke normering en worden twee keer per jaar afgenomen: in het midden van het schooljaar en aan het eind van het schooljaar. 

De tussenresultaten worden geanalyseerd en waar nodig wordt het onderwijs aanbod aangepast. Dit wordt in het team besproken.

Wij toetsen met behulp van het Leerlingvolgsysteem IEP:

  • Technische leesvaardigheid (‘DMT’ en ‘AVI’ van CITO)
  • Taalverzorging: Spelling en leestekens. Vanaf groep 7 komt hier ook de werkwoordspelling bij.
  • Rekenen
  • Begrijpend lezen
  • Sociale veiligheid: vragenlijst van KiVa

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Vanaf groep 6 worden de resultaten van de IEP-LVS in de plaatsingswijzer bijgehouden. Ook geeft IEP-lvs een voorlopig advies naar aanleiding van de toetsresultaten. Daarnaast worden de observaties in de groep en de resultaten van methodegebonden toetsen meegenomen. 

Aan het eind van groep 7 krijgen de leerlingen met hun ouders het eerste pre-advies. Dit pre-advies komt tot stand zoals hierboven beschreven. 

In september wordt tijdens de gesprekken tussen ouders, leerling en leerkracht uitgelegd hoe de verwijzing naar het voortgezet onderwijs verloopt. Vervolgens volgt in november het tweede pre-advies voor de leerlingen (en hun ouders) van groep 8. Hierbij gebruiken we de IEP-afname van begin groep 8 die de leerlingen gemaakt hebben in november. Daarnaast wordt er ook gekeken naar de resultaten van de methodegebonden toetsen en de observaties van de leerkracht. 

In februari wordt de IEP-doorstroomtoets afgenomen in groep 8. Met behulp van de gegevens van de doorstroomtoets, plaatsingswijzer en observaties in de groep wordt het definitieve schooladvies opgesteld. Dit wordt gedeeld met de leerling en zijn/haar ouders in een persoonlijk gesprek.

Vervolgens melden de ouders hun zoon/dochter bij de school van hun keuze aan voor 31 maart.

Ouders van groep 8 worden het gehele schooljaar meegenomen in de verwijzingsprocedure. Op school is een protocol PO-VO aanwezig ter inzage. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze leerlingen groeien op in een maatschappij die veelzijdig is. Wij vinden het van belang om onze leerlingen op een goede manier hierop voor te bereiden, zodat zij nu en later op een volwaardige manier deel uitmaken van de samenleving.

Vanuit onze openbare identiteit vinden wij het belangrijk dat leerlingen op een bewuste manier in het leven staan, waarbij ze niet alleen respect hebben voor anderen en andersdenkenden, maar ook naar anderen omzien en iets voor elkaar over hebben. In onze school leren wij de kinderen daarom met elkaar samen te leven en samen te werken.

Wij willen leerlingen brede kennis over en verantwoordelijkheidsbesef voor de samenleving meegeven. Hierbij hoort ook kennis over de democratische rechtsstaat. Op De Pionier leren de kinderen over wat er in de wereld speelt, dichtbij en verder weg. Zij oefenen met elkaar hoe je hierover het gesprek aangaat. Meningen mogen verschillen waarbij respect voor ieders mening belangrijk is. De kinderen leren op school vaardigheden om als goede wereldburgers hun weg te ontdekken. Op De Pionier bouwen de leerlingen zelfvertrouwen op, leren verantwoordelijkheid te nemen en doen ervaring op met de basiswaarden van goed burgerschap. Wij werken bewust aan het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Burgerschap komt niet alleen aan de orde tijdens lessen en projecten maar de hele dag door. Als volwassenen geven wij het goede voorbeeld. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vrijheid
  • Gelijkwaardigheid
  • Solidariteit

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven