Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Fontein heeft twee locaties. Op de hoofdlocatie in de wijk Oud-Krispijn werken we doorgaans met jaargroepen.
De dislocatie in de wijk Wielwijk is een kleinere locatie. Hier wordt meestal gewerkt met combinatiegroepen.
Deze verdeling van de onderwijstijd gebruiken wij als richtlijn. Per groep kan het accent in bepaalde mate iets verschillend zijn. Hiervoor kijken wij naar de onderwijsbehoefte van de groep in zijn geheel. Wanneer blijkt dat bijvoorbeeld bepaalde rekenonderdelen extra aandacht behoeven, kan de leerkracht ervoor kiezen hier ook iets meer tijd aan te besteden.
Levensbeschouwelijk burgerschap
Vormgeven van onderwijs vanuit de christelijke traditie in een kleurrijke samenleving is verbonden met de opdracht op burgerschapsvorming. Elke school wordt op grond van de wet verondersteld een samenhangend en doelgericht programma burgerschap te hebben waarin de grondwaarden van de democratiegeleerd en beleefd kunnen worden. De grondwaarden van de democratische samenleving hebben als belangrijk doelde veelvoudigheid aan levensvisies in de samenleving mogelijk te maken. Dit betekent dat de H 3 O locaties ook hun eigen christelijke identiteit als uitgangspunt kunnen nemen é n zorg moeten hebben voor het doen ontwikkelen van respect voor en kennis hebben van de kleurrijke samenleving .Levensbeschouwelijke Burgerschapsvorming richt zich op de identiteitsontwikkeling van kinderen en jongeren door hen in aanraking te brengen met elkaar, met levensbeschouwelijke bronnen en maatschappelijke9ontwikkelingen die hen een visie bieden op zichzelf en de wereld, en een manierontwikkelingen die hen een visie bieden op zichzelf en de wereld, en een manier van (samen van (samen--)leven in die wereld.)leven in die wereld. De vier pijlers van levensbeschouwelijk De vier pijlers van levensbeschouwelijk burgerschap zijn:
1. In je In je opvang en opvang en onderwijs hecht je veel waarde onderwijs hecht je veel waarde aan de aandacht voor haan de aandacht voor het kind/jongere et kind/jongere als mens als mensen zijn identiteitsvorming.en zijn identiteitsvorming. Vanuit de christelijke Vanuit de christelijke traditie als inspiratiebrontraditie als inspiratiebron..
2. Je Je opvang en opvang en onderwijs is inclusief: iedereen onderwijs is inclusief: iedereen doet er volledig toe. Diversiteit is een rijkdom volledig toe. Diversiteit is een rijkdom voor het leerproces. De De opvang en opvang en school als school als bouwplaats voor de de samenleving.
3. Je Je opvang en opvang en onderwijs leert de onderwijs leert de kinderen en jongerenkinderen en jongeren een eigen plek in de een eigen plek in de wereld in te nemen. Door verschillende ervaringen te bieden en reflectie op de eigen beleving leren ze reflecteren en zich verhouden tot verschillen.
4. In je opvang en onderwijs organiseer je activiteiten die levensbeschouwelijk geladen zijn en existentiële thema’s aan de orde stellen.geladen zijn. Met veel aandacht voor zingevingsbronnen,waarvan voor H3O de Bijbel de belangrijkste is.. Daarbij reflecteren we ope op maatschappelijke ontwikkelingen.
Uitgangspunt op de Fontein is dat alle kinderen verschillend zijn. Vanuit dit uitgangspunt kijken we wat kinderen nodig hebben. Een groot deel van ons aanbod past alle kinderen. Daar waar kinderen een specifieke, eigen behoefte hebben, bekijkt de leerkracht samen met collega's en de intern begeleiders welke mogelijkheden wij in huis hebben. Wij betrekken hier ook de expertise van het wijkteam, het samenwerkingsverband en anderen buiten de school bij.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
De school werkt toe naar verlengde leertijd voor alle leerlingen.
Dit schooljaar wordt al gestart met verlengde leertijd voor groep 8. In alle groepen is sprake van meer leertijd. Zij krijgen een POVO traject aangeboden, waarin specifiek gewerkt wordt aan de voorbereiding en overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs.
Wij zijn er trots op 1 organisatie te zijn van peuteropvang t/m groep 8. Vanuit 1 team en 1 visie werken wij op IKC De Fontein.