Christelijk IKC De Fontein

Matthijs Marisstraat 33 3314 TN Dordrecht

  • Met plezier op school, gaat het leren een stuk makkelijker.
  • Ik word geholpen om het uiteindelijk zelf te doen.
  • Het is fijn als je het samen kan doen.
  • Ik leer veel als ik speel.
  • Ik gebruik de hulpmiddelen die het beste bij de opdracht passen.

Het team

Toelichting van de school

IKC De Fontein streeft een divers team na. Divers in de algemene zin van het woord. Wij hebben bijvoorbeeld een samenwerking met de christelijke hogeschool Ede (CHE) InHolland PABO en Thomas More PABO voor leerkrachten in opleiding. Voor onze onderwijsassistenten  en pedagogisch medewerkers werken we samen met Da VInci in Dordrecht. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat wij stagiaires in de school hebben die nieuwe kennis en informatie vanuit de opleiding meebrengen naar het schoolteam. Wij blijven op deze manier betrokken bij nieuwe ontwikkelingen in onderwijsland. Dit is iets wat wij belangrijk vinden en wat gestimuleerd wordt binnen een  divers team. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer personeelsleden ziek zijn, proberen we de vervanging adequaat in te vullen om ervoor te zorgen dat we de kwaliteit van ons onderwijs kunnen blijven waarborgen.  Dit gebeurt op verschillende manieren:

- Binnen de reguliere formatie hebben we al enige ruimte gecreëerd om ziektevervanging te kunnen opvangen;

- Binnen de Stichting H3O werken we met een vervangerspool;

- Aan een parttime-werkende collega wordt gevraagd tijdelijk extra te komen werken;

- Aan collega's met ambulante taken wordt in beperkte mate gevraagd om lesgevende taken over te nemen; 

- Als bovenstaande niet lukt kan een groep voor maximaal 1 dag in de week verdeeld worden over de andere groepen; In een uiterste geval wordt een klas met werk voor thuis naar huis gestuurd. Ouders worden vooraf altijd op de hoogte gebracht.

In algemene zin werken wij samen met de Pabo om zodoende ook voldoende doorstroom van pas-afgestudeerde studenten te hebben.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Fontein heeft twee locaties. Op de hoofdlocatie in de wijk Oud-Krispijn werken we doorgaans met jaargroepen.

De dislocatie in de wijk Wielwijk is een kleinere locatie. Hier wordt meestal gewerkt met combinatiegroepen.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Deze verdeling van de onderwijstijd gebruiken wij als richtlijn. Per groep kan het accent in bepaalde mate iets verschillend zijn. Hiervoor kijken wij naar de onderwijsbehoefte van de groep in zijn geheel. Wanneer blijkt dat bijvoorbeeld bepaalde rekenonderdelen extra aandacht behoeven, kan de leerkracht ervoor kiezen hier ook iets meer tijd aan te besteden.  

Levensbeschouwelijk burgerschap

Vormgeven van onderwijs vanuit de christelijke traditie in een kleurrijke samenleving is verbonden met de opdracht op burgerschapsvorming. Elke school wordt op grond van de wet verondersteld een samenhangend en doelgericht programma burgerschap te hebben waarin de grondwaarden van de democratiegeleerd en beleefd kunnen worden. De grondwaarden van de democratische samenleving hebben als belangrijk doelde veelvoudigheid aan levensvisies in de samenleving mogelijk te maken. Dit betekent dat de H 3 O locaties ook hun eigen christelijke identiteit als uitgangspunt kunnen nemen é n zorg moeten hebben voor het doen ontwikkelen van respect voor en kennis hebben van de kleurrijke samenleving .Levensbeschouwelijke Burgerschapsvorming richt zich op de identiteitsontwikkeling van kinderen en jongeren door hen in aanraking te brengen met elkaar, met levensbeschouwelijke bronnen en maatschappelijke9ontwikkelingen die hen een visie bieden op zichzelf en de wereld, en een manierontwikkelingen die hen een visie bieden op zichzelf en de wereld, en een manier van (samen van (samen--)leven in die wereld.)leven in die wereld. De vier pijlers van levensbeschouwelijk De vier pijlers van levensbeschouwelijk burgerschap zijn:

1. In je In je opvang en opvang en onderwijs hecht je veel waarde onderwijs hecht je veel waarde aan de aandacht voor haan de aandacht voor het kind/jongere et kind/jongere als mens als mensen zijn identiteitsvorming.en zijn identiteitsvorming. Vanuit de christelijke Vanuit de christelijke traditie als inspiratiebrontraditie als inspiratiebron..

2. Je Je opvang en opvang en onderwijs is inclusief: iedereen onderwijs is inclusief: iedereen doet er volledig toe. Diversiteit is een rijkdom volledig toe. Diversiteit is een rijkdom voor het leerproces. De De opvang en opvang en school als school als bouwplaats voor de de samenleving.

3. Je Je opvang en opvang en onderwijs leert de onderwijs leert de kinderen en jongerenkinderen en jongeren een eigen plek in de een eigen plek in de wereld in te nemen. Door verschillende ervaringen te bieden en reflectie op de eigen beleving leren ze reflecteren en zich verhouden tot verschillen.

4. In je opvang en onderwijs organiseer je activiteiten die levensbeschouwelijk geladen zijn en existentiële thema’s aan de orde stellen.geladen zijn. Met veel aandacht voor zingevingsbronnen,waarvan voor H3O de Bijbel de belangrijkste is.. Daarbij reflecteren we ope op maatschappelijke ontwikkelingen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Uitgangspunt op de Fontein is dat alle kinderen verschillend zijn. Vanuit dit uitgangspunt kijken we wat kinderen nodig hebben. Een groot deel van ons aanbod past alle kinderen. Daar waar kinderen een specifieke, eigen behoefte hebben, bekijkt de leerkracht samen met collega's en de intern begeleiders welke mogelijkheden wij in huis hebben. Wij betrekken hier ook de expertise van het wijkteam, het samenwerkingsverband en anderen buiten de school bij.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De school werkt toe naar verlengde leertijd voor alle leerlingen.

Dit schooljaar wordt al gestart met verlengde leertijd voor groep 8. In alle groepen is sprake van meer leertijd. Zij krijgen een POVO traject aangeboden, waarin specifiek gewerkt wordt aan de voorbereiding en overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wij zijn er trots op 1 organisatie te zijn van peuteropvang t/m groep 8. Vanuit 1 team en 1 visie werken wij op IKC De Fontein. 

Terug naar boven