Christelijk IKC De Fontein

Matthijs Marisstraat 33 3314 TN Dordrecht

  • Met plezier op school, gaat het leren een stuk makkelijker.
  • Ik word geholpen om het uiteindelijk zelf te doen.
  • Het is fijn als je het samen kan doen.
  • Ik leer veel als ik speel.
  • Ik gebruik de hulpmiddelen die het beste bij de opdracht passen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Als IKC staan wij voor de brede ontwikkeling van elk kind. De resultaten van de tussen- en eindtoetsen zijn hier belangrijke indicatoren in voor wat betreft de vakken als taal, lezen en rekenen. Wij vinden het belangrijk dat wij kinderen aan het einde van de basisschoolperiode meer dan voldoende vaardigheden en kennis aangeleerd hebben en meegeven voor hun verdere groei. Met deze gedachte gebruiken wij de uitkomsten van de toetsen --> wat gaat goed, wat kan er beter en hoe bereiken we dit.     

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We monitoren de tussentijdse resultaten van onze leerlingen continu. Betreffende de basisvakken wordt veel leerstof digitaal verwerkt, waardoor we meteen inzicht hebben in hoeverre de leerstof op de juiste manier verwerkt wordt. Daarnaast worden regelmatig methode-gebonden toetsen afgenomen welke een goed beeld geven van welke leerstof wel of niet beheerst wordt. De leerkrachten kunnen hier dagelijks hun leerstof op aanpassen en waar gewenst instructiegroepen inrichten.

Naast de methodegebonden toetsen gebruiken we de toetsen uit Leerling in Beeld (CITO) om een onafhankelijk beeld te krijgen van de vorderingen van onze leerlingen. 

Door de gegevens van zowel methode-gebonden toetsen en de Cito-toetsen goed te analyseren, krijgen we een goed totaalbeeld van de ontwikkeling van onze leerlingen. Dit geeft de leerkrachten voldoende informatie om zo de leerstof goed te kunnen inplannen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Uit het overzicht op deze pagina blijkt dat de gegeven schooladviezen in de praktijk ook passend zijn bij de mogelijkheden van kinderen. Wij hebben veel contact met de VO-scholen in en om Dordrecht. Hierdoor zorgen wij ervoor dat kinderen goed overgedragen worden naar de VO-school zodat zij een goede start kunnen maken op het VO. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap. Ook stimuleren wij een actieve bijdrage van kinderen aan de gemeenschap. Dit blijkt bijvoorbeeld uit gezamenlijke activiteiten met ouderen en beweegwijs op ons plein waarbij leerlingen uit de bovenbouw de coach en spelbegeleider zijn bij leerlingen uit de middenbouw.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De bevindingen van de inspectie vinden wij passen bij de huidige situatie op onze school. Wij nemen deze punten mee in ons beleid en jaarprogramma.

Terug naar boven