Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De Olijfboom werkt in alle groepen thematisch. In de kleutergroepen wordt het onderwijs vormgegeven volgens de principes van OntwikkelingsGericht Onderwijs (OGO), in groep 3 is er vooral aandacht voor de instrumentele vaardigheden van lezen, schrijven en rekenen, vanaf groep 4 werken we thematisch met de 25 projecten van Alles-in-1. Alles-in-1 is een complete methode, waarin de vakken taal, lezen, begrijpend lezen, woordenschat, spelling, wereldoriëntatie (aardrijkskunde, topo, biologie, geschiedenis, techniek), crea, dans, drama en muziek geïntegreerd worden aangeboden. Alles-in-1 is kerndoeldekkend en gaat zelfs verder dan dat. De methode biedt rijke teksten en een veelheid aan informatie en activiteiten. Bij deze methode zijn digitale leermiddelen voor leerkracht en leerling aanwezig.
In ons Talentenlab bieden we alle groepen de mogelijkheid om Onderzoekend en Ontwerpen Leren vorm te geven. Er is veel aandacht voor wetenschap en techniek. Daarnaast is er een Coachingsgroep en een Doeklas in het Talentenlab. Bij de Coachingsgroep leren kinderen die extra uitdaging nodig hebben deze uitdagingen aan te gaan en worden ze daarin gecoacht door een hoogbegaafdheidspecialist. Bij de Doeklas kunnen juist kinderen die liever met hun handen leren hun praktische talenten gebruiken. Zo geven we leren met 'hoofd, hart en handen' concreet vorm.
De kleutergroepen werken thematisch volgens de principes van OGO. Bijna alle activiteiten worden daarbij op het thema aangesloten.
Deze urenverdeling is lastig exact kloppend te maken, omdat er gewerkt wordt met thema's en projecten (Ontwikkelingsgericht Onderwijs en Alles-in-1), waarbij de schoolvakken veelal door elkaar lopen en waar mogelijk geïntegreerd worden gegeven. Vakken als Levensbeschouwing (Godsdienst), Rekenen, Verkeer en Bewegingsonderwijs staan los van de thema's en projecten. Taal, Lezen, Wereldoriëntatie, Kunstzinnige en creatieve vorming worden veelal geïntegreerd in het thema/project.
- Wij beschikken over een ondersteuningsstructuur waarin de kinderen planmatig gedurende hun hele schoolloopbaan gevolgd worden. In ons zorgoverleg worden kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte periodiek besproken met leerkracht, Intern Begeleider en ouders. Voor deze kinderen wordt een POP (persoonlijk ontwikkelplan) opgesteld dat ook met ouders wordt besproken.
- In geval van ondersteuning in de basis of als er extra ondersteuning nodig is wat betreft specifieke onderwijsbehoeften dan schakelen we ons samenwerkingsverband Sine Limite in. De door Sine Limite opgestelde doorlopende onderwijslijnen (DOL) worden ook door ons gehanteerd.
- We volgen de ontwikkeling van leerlingen op de voet en stemmen ons onderwijsaanbod er op af. Hiervoor gebruiken we een observatie- en registratiesysteem in de onderbouw, de methodetoetsen en de niet methode toetsen van CITO en het Kanjeradviessysteem voor sociaal emotionele ontwikkeling.
- Voor kinderen met extra ondersteuning of een arrangement is extra ondersteuning beschikbaar. We zetten hier o.a. onderwijsassistenten voor in.
- We hebben met ondersteuning van het samenwerkingsverband Sine Limite een eigen verrijkingsklas opgericht, coachingsgroep geheten.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We zetten een coachingsgroep (plusgroep met begeleiding op persoonlijke leerpunten) in voor kinderen die behoefte hebben aan extra uitdaging. We zetten een Doeklas in (praktisch werken met de handen) voor kinderen die behoefte hebben aan leren d.m.v. praktische opdrachten.
Er is veel overleg tussen de kleuterleerkrachten en de peuterleidsters, zodat er een doorgaande leerlijn is. We zorgen voor een warme overdracht en de peuters maken al vroeg kennis met onze school en leerkrachten. Ook de peuters werken thematisch en sluiten waar mogelijk aan bij activiteiten van de school.