Openbare Basisschool De Flint

Wezenland 582 7415 JM Deventer

  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Flint
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Flint
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Flint
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Flint
  • Schoolfoto van Openbare Basisschool De Flint

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Toetsen en observaties

De ontwikkeling van de kinderen wordt nauwgezet gevolgd. De leerkrachten observeren het gedrag van de kinderen en zij nemen op vaste momenten toetsen af. Deze combinatie (observatie en toetsing) geeft een zeer betrouwbaar beeld van hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt.

We maken, naast methode toetsen, gebruik van het Cito-leerlingvolgsysteem. Met dit systeem meten we op vaste momenten in het schooljaar hoe de ontwikkeling van de leerlingen verloopt. Op basis hiervan passen we het onderwijs aan voor leerlingen die dat nodig hebben. Er wordt een plan opgesteld dat in de groep wordt uitgevoerd. Zo kunnen problemen met leren, maar ook met gedrag, in een vroeg stadium gesignaleerd worden en kan er op adequate wijze op ingespeeld worden. De groepsbesprekingen, die leerkrachten onderling en met de ib'ers voeren, dragen hier eveneens aan bij.

Het Citotoetssysteem heeft als extra voordeel dat de prestaties van elk kind vergeleken kunnen worden met de prestaties van leeftijdgenootjes in de rest van het land. Op deze manier krijgt de leerkracht (en de school) periodiek een krachtig signaal: zitten we met een leerling op het goede spoor? Kunnen we tevreden zijn of moet er extra zorg en hulp komen? Maar ook op schoolniveau kunnen we bekijken hoe de resultaten van de Flint zich verhouden met andere scholen.

Toetsen als bron voor onderwijsverbetering

We gebruiken toetsen dan ook als bron om ons onderwijs te verbeteren. Twee keer per jaar worden er uitgebreide analyses gemaakt. Schoolbreed wordt er gekeken naar de scores. Deze worden vergeleken met de scores van voorgaande jaren en voorgaande groepen. Ook worden deze scores vergeleken met het landelijk gemiddelde. We kijken terug welke interventies en aanpakken effectief waren en welke niet. We vieren daarbij successen en benoemen aandachts- en verbeterpunten. Op basis daarvan stellen we (ambitieuze) doelen en maken nieuwe afspraken om die te bereiken.

Rapporten

Twee maal per jaar rapporteren wij aan de leerlingen en ouders over de vorderingen (vanaf groep 3). De groepen 1 en 2 krijgen één maal per jaar een rapport mee. De vorderingen worden bijgehouden in een rapport, waar cijfers, letters en andere scores in staan. Het is een verslag van de resultaten van het dagelijks gemaakte werk en de toetsen (zowel methodegebonden als niet-methodegebonden). Daarnaast wordt in het rapport ook een uitspraak gedaan over zaken als werkhouding, inzet, belangstelling, concentratie, samenwerking, netheid en zelfstandigheid.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Schooladvies en plaatsen in het vo

Het proces om te komen tot een uiteindelijk schooladvies voor het voortgezet onderwijs (vo) start al in groep 7. De leerkrachten van groep 7 geven, eerst onafhankelijk, daarna in samenspraak met anderen aan het einde van het schooljaar een voorlopig advies. Het advies wordt gebaseerd op de gegevens van het leerlingvolgsysteem (van groep 6 en groep 7) én op de werkhouding, motivatie en inzet van de leerling. Het voorlopig advies wordt aan het einde van het schooljaar tijdens de oudergesprekken gedeeld met ouders en leerlingen. 

In groep 8 wordt het voorlopig advies zorgvuldig heroverwogen en volgt een definitief schooladvies. In de meeste gevallen komt het voorlopig advies overeen met het definitieve schooladvies. Vaak komen de wens van ouder en kind en het advies van de school ook overeen. Mocht dat niet zo zijn, dan bestudeert de school voor voortgezet onderwijs het opgemaakte onderwijskundig rapport en de scores nog eens grondig en neemt contact op met de school. Het voorgezet onderwijs neemt in principe het advies van de basisschool over.

Medio april/mei wordt de eindtoets ROUTE8 afgenomen. Vaak bevestigt de eindtoets het schooladvies nogmaals. Wanneer er echter in de eindtoets toch een hogere niveau-bepaling naar voren komt, dan kan het advies voor het voortgezet onderwijs naar boven worden bijgesteld. Mochten de resultaten van eindtoets lager uitvallen, dan kan er nooit een lagere niveau-bepaling worden geadviseerd. Bent u het uiteindelijk met de voorgenomen plaatsing niet eens, dan kunt u daar bezwaar tegen aantekenen.

Tegenspraak

We organiseren op school bewust tegenspraak: dat wil zeggen dat we in eerste instantie door elke leerkracht afzonderlijk van andere leerkrachten adviesbepalingen laten doen. Vervolgens leggen we deze bepalingen naast elkaar en gaan daarover in gesprek. Het cohortonderzoek van de NRO wordt jaarlijks gebruikt om te blijven evalueren in hoeverre adviezen passend zijn geweest. We passen indien nodig onze procedure aan.

Voorlichting voor ouders en kinderen

Om de ouders de gelegenheid te geven zich te oriënteren op de diverse vormen van voortgezet onderwijs wordt er aan het begin van het schooljaar een voorlichtingsavond georganiseerd. Docenten van het Etty Hillesum Lyceum (EHL) geven dan uitleg over de gang van zaken rondom de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. Voor de kinderen wordt een voorlichtingsmiddag georganiseerd in de eigen groep. De leerkracht van het EHL informeert de kinderen van groep 8 dan over de nieuwe school. Daarnaast organiseert het EHL zelf open dagen. De kinderen worden door de leerkracht van groep 8 rond oktober / november op de hoogte gesteld van de exacte dagen en tijden. 

Hieronder staan de uitstroomgegevens van de Flint van het afgelopen jaar.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Sociaal-emotioneel leren wil zeggen dat leerlingen leren om beter om te kunnen gaan met zichzelf en met de ander. Op die manier werken we preventief en dat kan pesten en conflicten helpen voorkomen. Op de Flint willen we werken met een schoolbreed programma om onze leerlingen sociaal emotionele competenties aan te leren. We leggen de focus op:

  • het zelfbeeld: wie ben ik en hoe waardeer ik mezelf?
  • de ander: je kunnen verplaatsen in (gedachtes en gevoelens) van anderen
  • zelfregulatie: hoe ga ik om met heftige emoties?
  • relaties: positieve en constructieve relaties aangaan
  • keuzes maken: hoe zet je bovenstaande in diverse situaties in?

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfbeeld & beeld van de ander
  • Zelfregulatie
  • Relaties

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 28 en 30 juni 2016 heeft de Inspectie van onderwijs onze school bezocht en van top tot teen doorgelicht. Verschillende inspecteurs hebben de school uitgebreid gescand op onderwijsinhoudelijk vlak. Daarnaast hebben zij beoordeeld hoe de zaken op onze school geregeld zijn. Het rapport laat zien dat we het als school goed doen! Er wordt aangegeven dat de Flint alles op orde heeft en scoort op alle onderdelen voldoende tot goed met als eindoordeel: goed! Mocht u het volledige onderzoeksrapport willen inzien, dan kunt u op de link hieronder klikken.

Terug naar boven