Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wie werken er op school?
Op de Flint werkt een sterk en gemotiveerd team om het allerbeste onderwijs voor hun leerlingen te verzorgen.
De groepsleerkrachten zijn verantwoordelijk voor het onderwijs aan de leerlingen van de school. De onderwijsassistenten bieden in diverse groepen ondersteuning bij het verzorgen van het onderwijs, onder verantwoordelijkheid van de leerkracht. De interne begeleiders (ib'ers) zijn de deskundigen op het terrein van de (extra) zorg aan leerlingen en zijn (samen met de directeur en adjunct-directeur) medeverantwoordelijk voor het onderwijskundig en opbrengstgericht werken op school. De directeur van de Flint is eindverantwoordelijk voor de gehele schoolorganisatie.
Tevens werkt er op school een conciërge die verantwoordelijk is voor onderhoud, klusprojecten en andere hand- en spandiensten. De administratief medewerker verricht diverse administratieve werkzaamheden.
De meeste medewerkers hebben naast hun functie ook een aantal specialistische taken in hun pakket of werken in projectteams aan de verbetering van het onderwijs. De taakverdeling binnen onze school is gedetailleerd beschreven in het werkverdelingsplan en het taakbeleid.
Groepsindeling 2023-2024
Aan het einde van elk schooljaar is de school druk met het opstellen van de formatie voor het schooljaar daarop. De Flint start dit schooljaar met 16 groepen. Afhankelijk van het aantal aanmeldingen zal er in het voorjaar van 2024 een instroomgroep starten voor de nieuwe (4-jarige) leerlingen. De precieze datum van de start van deze groep volgt later dit schooljaar. Uitgebreide informatie over de formatie 2023-2024 van de Flint is te vinden achterin de schoolgids en op de website van de school.
Stagiaires
De Flint is een Opleidingsschool en verbonden aan Saxion Hogescholen. Op onze school zijn gedurende het schooljaar stagiaires van verschillende opleidingen actief. Wij zijn van mening dat wij daarin een verantwoordelijkheid hebben. Net als andere scholen hebben ook wij er belang bij dat toekomstige collega’s de praktijk goed in de vingers krijgen en daar werken we op deze wijze aan mee. De meeste studenten komen van de PABO (Saxion Hogescholen). Zij willen leraar in het basisonderwijs worden. We verwelkomen studenten van alle leerjaren. Tevens is er jaarlijks een Lio (leerkracht in opleiding, vierdejaarsstudent) werkzaam in de school. Lio’er wil zeggen dat de student alle theorie en praktijkonderdelen van de opleiding voldoende heeft afgerond en volledig toegerust is om zelfstandig voor de klas te staan. De vaste leerkracht van de groep blijft te allen tijde verantwoordelijk.
Leerlingenraad
Op onze school vinden we het heel belangrijk dat kinderen met veel plezier naar school gaan en we nemen de mening van onze kinderen dan ook erg serieus. De Flint heeft daarom een leerlingenraad. Deze raad bestaat uit zes kinderen uit groep 6, 7 en 8 die gekozen zijn door hun klasgenoten. De leerlingenraad vergadert 6 keer per jaar onder begeleiding van een leerkracht. De leerlingenraad was onder andere betrokken bij het vormgeven van de nieuwe missie en visie en het schoolprofiel van de school. Tevens kunnen kinderen zelf onderwerpen aandragen die ze graag willen bespreken. In het afgelopen jaar hebben we veel leuke activiteiten georganiseerd. Op deze manier proberen we onze school samen nog prettiger te maken.
Onderwijs aan het jonge kind
Onderzoek toont aan dat kleuters op een andere manier leren dan oudere leerlingen. Inmiddels zijn wij ervan doordrongen dat kleuters leren door voordoen en nadoen (instructie) en vervolgens door met die kennis (begeleid) te spelen. Ze leren door te bewegen en te doen, te experimenteren. Ze leren door hun fantasie te gebruiken. Kortom, ze leren door te spelen: Lerend Spelen.
We doen dat door rijke leeromgevingen (leeshoeken, rekenhoeken, bouwhoeken) te creëren, waardoor er na een korte instructie spelenderwijs wordt geleerd. Gedurende het hele schooljaar worden er regelmatig excursies gedaan die aansluiten op het lopende thema. Op die manier laten we de kinderen kennismaken met de omgeving buiten school. Vanaf groep 3 wordt de overstap gemaakt van lerend spelen naar het meer schoolse leren.
Basisvakken: rekenen, taal en lezen
De Flint legt extra nadruk op de basisvakken. Wij zijn van mening dat een solide (kennis)basis belangrijk is voor de verdere ontwikkeling van onze leerlingen. Voor rekenen werken we met de nieuwste methode van Pluspunt. De groepen 5 t/m 8 werken met de digitale versie. De rekensoftware die wordt gebruikt, werkt adaptief (het programma past zich aan het niveau van de leerling aan) en laat via een overzichtelijk dashboard zien welke leerlingen directe feedback nodig hebben van de leerkracht. De groepen 3 en 4 werken met de papieren versie en maken gebruik van digitale oefensoftware. Voor het automatiseren maken we gebruik van Bareka en Rekensprint.
We werken met de methodiek LIST om ons leesonderwijs te versterken. Daarnaast zijn in alle klassen de woorden uit onze Taal op Maat methode terug te zien in heldere woordmuren. In de groepen 1 en 2 werken we met een digitaal woordenschatprogramma: Logo 3000. Ook begrijpend lezen heeft onze aandacht. Met Nieuwsbegrip hebben we een interactieve en aansprekende methode om aan begrijpend lezen te werken. Er zijn wekelijks actuele teksten en opdrachten aan de hand van het nieuws.
Engels
Voor Engelse taal zijn in bovenstaande tabel alleen de uren van de Engelse methode opgenomen. Engels komt ook terug in andere vakken. Minimaal 60 minuten per week worden lessen en activiteiten in het Engels verzorgd.
IMC Basis
We werken nu een aantal jaren met IMC Basis in de groepen 7 en 8. Gastdocenten komen in de klas vertellen over verschillende beroepen. De leerlingen kruipen in de huid van bijvoorbeeld advocaten, journalisten, kunstenaars, ingenieurs, artsen en ondernemers. Op die manier vergroten we de toekomstperspectieven van de leerlingen en krijgen ze een breder beeld van de maatschappij en hun eigen mogelijkheden en talenten. Wat voorop staat is dat leerlingen in de les zelf ervaren hoe het is om dat beroep uit te oefenen en er wordt een link gelegd naar vakken als taal, rekenen en natuur (zie de urentabel hierboven, waarbij IMC-basis apart is opgenomen). Zo krijgt de leerstof nog meer betekenis! Tijdens de lessen wordt gewerkt aan vaardigheden als presenteren, onderzoeken&ontwerpen, vragen stellen en nieuwsgierig zijn. Met regelmaat staat er een excursie gepland, want het is heel leerzaam om in bedrijven te kijken, op stap te gaan met de boswachter of een echte theatervoorstelling te bezoeken.
Muziek!
Op de Flint is een getalenteerde muziekleerkracht aanwezig die in de groepen 3 t/m 8 muzieklessen verzorgt. De kleutergroepen pakken de muzieklessen zelf op. Er wordt dus geregeld gezongen in de groepen! We volgen hierbij een nieuwe methode 123ZING.
Huiswerk
Onderzoek heeft uitgewezen dat het meegeven van huiswerk een positief effect heeft op de leerresultaten van kinderen. Tevens heeft het een positief effect op de communicatie tussen school, leerling en ouder. Het is echter zo dat het meegeven van huiswer pas effect heeft als er geen druk op ligt: ‘het moet af!’. Daarnaast is de mate van ondersteuning van ouders cruciaal. Is dat niet het geval, dan kan de motivatie bij het leren juist dalen en kan het stress opleveren of verwarring omdat de uitleg van ouders net weer anders is.
Op de Flint hebben we alle voors en tegens uitvoerig met elkaar besproken en hebben we besloten om alleen huiswerk mee te geven als het bijdraagt aan doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen en het nemen van verantwoordelijkheid. Daarbij is huiswerk in principe vrijblijvend en dus niet verplicht. In het kader van de voorbereiding op het voortgezet onderwijs krijgt het huiswerk in groep 7 en 8 wel een meer verplichtend karakter.
De leerkrachten ondersteunen ouders in de begeleiding door bijvoorbeeld na een les over staartdelingen een foto (op Parro) of brief te maken waarop staat uitgewerkt hoe een staartdeling werkt en opgelost moet worden.
Uitstapjes
Elk schooljaar neemt iedere groep deel aan verschillende culturele en educatieve activiteiten. Dat kan een toneelvoorstelling zijn, een poppenkastvoorstelling, een film of iets in de natuur. Als de natuurles erom vraagt om het park in te gaan, dan doen we dat. Indien het thema 'ziek en gezond' centraal staat bij de kleuters, dan stappen we even bij de huisarts binnen!
Naschoolse activiteiten
Na schooltijd wordt er ook van alles gedaan! Zo worden er sportactiviteiten, muzieklessen en leesclubjes na schooltijd georganiseerd. Tevens is er een 'Huiskamer' waar leerlingen onder begeleiding lekker kunnen blijven chillen en spelen.
Levensbeschouwing
In onze lessen schenken wij aandacht aan de belangrijkste godsdiensten en levensovertuigingen die er in de wereld zijn. Wij leggen de nadruk op diversiteit en op respect voor de verschillende geloven en levensovertuigingen en blijven hierin als openbare school neutraal. Op de Flint is levensbeschouwing geen apart vak, maar zit het verweven in diverse vakgebieden.
Voor ouders en leerlingen die meer levensbeschouwelijk onderwijs willen, bieden we (vanaf groep 4) ook godsdienstig of humanistisch vormingsonderwijs (GVO of HVO) aan. Sommige ouders willen dat hun kinderen meer te weten komen over de religie of levensbeschouwing van hun keuze. Aan het eind van ieder schooljaar krijgen de betreffende kinderen een aanmeldingsformulier mee naar huis. De lessen gaan door bij voldoende deelname. Het is goed om te weten dat de lessen worden gegeven onder schooltijd en dat het dus ten koste gaat van een ander regulier schoolvak.
Bewegingsonderwijs
Alle groepen krijgen gymnastiek in de gymzaal. In verband met de hygiëne moeten alle kinderen beschikken over gymkleding en gymschoenen zonder zwarte zolen. De groepen 1 en 2 hebben alleen gymschoenen nodig en die houden ze het gehele schooljaar op school. De groepen 3 t/m 8 nemen de gymspullen mee op de dag dat er gymnastiek is.
Alle groepen hebben twee keer per week bewegingsonderwijs. De meeste groepen krijgen één les van onze vakleerkrachten en de tweede les wordt verzorgd door de groepsleerkracht zelf. Naast de gymlessen en de naschoolse sport neemt de school ook geregeld deel aan sportactiviteiten, zoals de jaarlijkse sportdagen en de Koningsspelen.
Kwaliteit van de basisondersteuning
Uit alle onderzoeken blijkt dat degene die de meeste invloed heeft op de kwaliteit van de les, de leerkracht is. We hebben daarom structureel aandacht voor ons pedagogisch en didactisch handelen. Onze leerkrachten geven kwalitatief goede lessen volgens het directe instructie model. De leerkracht activeert voorkennis, stelt heldere en uitdagende doelen, modelt, denkt hardop na en doet voor. We zorgen voor een logische opbouw en een gelaagde instructie. Onze leerlingen worden actief betrokken, mede door de lessen betekenisvol te maken en door het inzetten van uitdagende (coöperatieve) werkvormen. De leerkracht heeft een flink gevulde toolbox met een variëteit aan didactische werkvormen, zodat bij elk lesdoel de meest effectieve werkvorm kan worden ingezet.
Gelaagde instructie
Binnen dit instructiemodel kunnen kinderen vanaf de middenbouw zelf keuzes maken tot het wel of niet volgen van de (verlengde) instructie voor die les. Dit levert veel voordelen op voor kinderen en leerkracht en we stimuleren er vooral de zelfsturing van kinderen mee. Doordat onze kinderen leren om ook zelfstandig te werken, hebben we tijd voor zorg in de klas. Zorg in de klas betekent dat er passende aandacht is voor ieder kind, we creëren maximale differentiatie. Voor het kind dat nog wat meer uitleg nodig heeft is er verlengde instructie aan de instructietafel; voor het kind dat sneller is, zijn er materialen waarmee het zelf verder kan of waarmee het zich verder kan verdiepen in het onderwerp.
De ontwikkeling van de kinderen wordt nauwgezet gevolgd. Na elke les wordt gecheckt welke leerlingen de lesdoelen behaald hebben en welke leerlingen een volgende les extra uitleg nodig hebben. Dit proces (evalueren en afstemmen van het aanbod) gebeurt ook op basis van observaties en (Cito)toetsen. Op die manier krijgt de leerkracht een helder beeld van hoe de ontwikkeling van de kinderen verloopt.
Extra ondersteuning in de groep
In de meeste gevallen is extra uitleg van de leerkracht, eventueel samen met het extra werk uit de methode, voldoende om de leerling op weg te helpen als het even niet lukt. Soms heeft een kind meer hulp en ondersteuning nodig of een aangepast aanbod. Bij onze wijze van werken kunnen we dat voor een groot deel opvangen in de klas waarin het kind zit. Natuurlijk bespreken we dit zorgvuldig met de ouders, daarna stellen we een plan op om ervoor te zorgen dat het kind niet stil blijft staan in zijn ontwikkeling. We willen er dus garant voor staan dat een kind blijft leren naar de mogelijkheden die het heeft. Dit laatste houdt automatisch in dat we ook de kinderen die meer aankunnen dan de basisleerstof, voldoende uitdaging willen bieden om zich optimaal te ontplooien. De leerkracht kan (eventueel in overleg met de intern begeleider) een aangepast programma opstellen voor de betreffende leerling. Natuurlijk gebeurt dit ook in overleg met de ouders.
Is verder onderzoek nodig?
Als er zorgen zijn over de ontwikkeling van een kind, dan wordt op de Flint (altijd in overleg met de ouders) zeer zorgvuldig afgewogen of extra onderzoek of een andere aanpak nodig is. Die afweging start bij de groeps- en leerlingbesprekingen die de interne begeleider heeft met alle leerkrachten. Tijdens de oudergesprekken bespreken we de ontwikkeling van alle leerlingen. Als er signalen zijn dat het leren, gedrag of sociaal-emotionele ontwikkeling stagneert, bespreekt de leerkracht dit met ouders. We zijn ook benieuwd naar de visie van ouders op eventuele problemen en horen graag hoe het in de thuissituatie gaat. Als de al gedane aanpassingen niet helpen of er is meer zorg, dan gaan de leerkracht, intern begeleider en ouders met elkaar in overleg. Ook de mening van het kind is hierbij belangrijk.
Het kan zijn dat er één keer een gesprek plaatsvindt, maar ook meerdere keren is mogelijk. Indien er behoefte is aan extra ondersteuning voor een kind of de vragen blijven, dan organiseren we een trajectoverleg. In een trajectoverleg wordt een medewerker van Sine Limite of een andere deskundige uitgenodigd. Van te voren vullen wij en ouders een formulier in dat als leidraad dient tijdens de bespreking: het persoonlijk ontwikkelplan (POP). Aan het trajectoverleg nemen deel: leerkracht, intern begeleider, ouders, trajectmedewerker van Sine Limite, de schoolverpleegkundige van de GGD en de medewerker toegang jeugd (vanuit gemeente). Daarnaast kunnen ook andere deskundigen deelnemen of iemand uit de omgeving van ouders. Soms is verder onderzoek noodzakelijk om meer zicht te krijgen op de dieperliggende oorzaken. Er kunnen dan arrangementen worden ingezet door de school zelf of via een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) wanneer we vanuit Sine Limite meer expertise nodig hebben. De lijn daarbij is: aansluiten bij wat een kind nodig heeft. Dat kan zijn deelname aan de verrijkingsgroep (voor leerlingen die meer aankunnen dan de basisstof) of een ander maatwerkarrangement.
Wat als het niet lukt?
Als binnen de school alle mogelijke hulp geboden is en de resultaten niet aan de verwachtingen voldoen, kunnen wij het kind na overleg in een trajectoverleg aanmelden bij de commissie van toelaatbaarheidsverklaringen (TLV). Deze commissie bekijkt of een leerling in aanmerking komt voor een arrangement op het Speciaal Onderwijs (SO) of het Speciaal Basis Onderwijs (SBO).
Zorgverbreding
Als deelnemer in het samenwerkingsverband ‘Sine Limite’ onderschrijven wij de doelstelling om zo mogelijk alle kinderen een plaats te bieden binnen het reguliere basisonderwijs. Onze basisschool staat in principe open voor alle kinderen. Ook voor kinderen met bijvoorbeeld beperkingen in gedrag, lichamelijk en/of verstandelijk. Dat betekent dat kinderen met een motorische handicap, slechthorendheid of het syndroom van Down in principe bij ons terecht kunnen.
De eerlijkheid gebiedt ons wel te zeggen dat we, voordat we beslissen over toelating, ons moeten afvragen of we wel de nodige deskundigheid in huis hebben om het kind het onderwijs en ondersteuning te bieden wat het nodig heeft (zie aanmeldprocedure voor meer informatie). We willen immers op een goede manier bijdragen aan een optimale ontwikkeling van het kind. Als we besluiten tot toelating zal er op basis van een plan van aanpak, dat samen met de ouders is opgesteld, gehandeld worden. De evaluatie en de voortgangsprocedure bekijken we van jaar tot jaar.
Overgang in de school
Zittenblijven is een uitzondering. Uiteraard gebeurt dit alles in nauw overleg met de ouders. Wij nemen een beslissing op basis van de gegevens die we hebben in ons leerlingvolgsysteem en op basis van de observaties van de leerkracht. We vinden het verantwoord om een kind een jaar over te laten doen als deze gegevens erop wijzen dat het kind in de toekomst dan beter kan presteren. Ouders worden tijdig (uiterlijk in de oudergesprekken van februari) op de hoogte gesteld van twijfels over het overgaan van de leerling. Uiteindelijk heeft de directeur hierin de beslissende stem over het al dan niet blijven zitten van een leerling.
Kindercoach
Iedereen loopt in zijn leven weleens tegen kleine en grote problemen aan, voor kinderen geldt dit net zo goed als voor volwassenen. Helemaal niet erg, want meestal zijn we prima in staat het zelf op te lossen. Soms gebeurt het dat een kind zodanig last heeft van een probleem, dat het wel een beetje hulp kan gebruiken. Enkele voorbeelden van problemen op de basisschool zijn: leer- en motivatieproblemen, faalangst, pesten, concentratieproblemen. Een kindercoach kan dan met het kind in gesprek gaan en samen naar mogelijke oplossingen zoeken. Hierbij wordt uitgegaan van de kracht en de kwaliteiten van het kind. Het kind krijgt een gerichte opdracht mee, een doel om aan te werken. Een kindercoach geeft het kind een duwtje in de juiste richting, om het daarna weer zelf te kunnen. De kindercoach van onze school is Monique Vosman.
Toegangsmedewerker Jeugd
Vanaf januari 2015 is jeugdzorg onder de gemeente komen te vallen. In Deventer zijn in alle wijken toegangsmedewerkers werkzaam. Zij helpen ouders bij opvoed- en opgroeivragen. Soms zijn enkele gesprekken voldoende. In andere gevallen kunnen zij hulpverlening inzetten. Elke school heeft een toegangsmedewerker als contactpersoon en die sluit aan bij onze trajectoverleggen. Op die manier kan indien nodig laagdrempelig hulp geboden worden.
Tevens is er een medewerker van team toegang Jeugd, samen met een jeugdhulpverlener, direct gekoppeld is aan de school. Iedere week zijn zij op school aanwezig om snel en laagdrempelig hulp in te zetten indien nodig.
Het inzetten van hulp is altijd in overleg met ouders. U kunt de toegangsmedewerker ook rechtstreeks benaderen via telefoonnummer 14 0570 (geen netnummer nodig) of per e-mail: toegangjeugd@deventer.nl
SOP voor ouders
We willen hierbij ook verwijzen naar het SOP voor ouders, dat te vinden is op onze website.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op de Flint vinden we het belangrijk dat alle kinderen het beste uit zichzelf kunnen halen. In de toekomst willen we ervoor zorgen dat er een zachte landing komt na alle extra inzet van ondersteuning na corona. Dit willen we bereiken door de ondersteuning van onderwijsassistenten wat uit te smeren over de komen 2 jaar.
Ook maken we bewust de keuze om in elk geval komend schooljaar extra uren vrij te maken voor de kindercoach, om zo, zoveel mogelijk kinderen te kunnen bedienen binnen de schoolomgeving.
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool.
Binnen Kei13 bieden we voor- en vroegschoolse educatie aan. We werken samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in het gebouw van de school (Sam&Pebbles) en het consultatiebureau.
Piramide
Iedere VVE-locatie moet een landelijk erkend VVE-programma gebruiken. Binnen Kei13 werken alle educatieve partners met het VVE-programma Piramide. Bij dit programma leren de kinderen in een positief pedagogisch klimaat de rituelen en de regels. Door gebruik te maken van de dagritmekaarten maken wij de onderdelen van de dag voor kinderen zichtbaar en scheppen zo duidelijkheid en structuur. De kinderen weten waar zij aan toe zijn, wat er van ze verwacht wordt en welke verwachtingen ze zelf kunnen hebben. Op die manier voelen zijn zich vrij en voldoende veilig om initiatieven te nemen, de wereld te ontdekken, te spelen en zich te ontwikkelen. Alle betrokken organisaties hanteren hetzelfde thema op hetzelfde moment. Uiteraard is het niveau van het thema afgestemd op de leeftijd en de ontwikkeling van de kinderen. We vinden een thematisch aanbod belangrijk, omdat een thema de activiteiten over een langere periode inhoud geeft en er samenhang te vinden is tussen de verschillende activiteiten. De samenhang bevordert dat kinderen een gezamenlijk kader opbouwen om samen te spelen en te praten. Naast het VVE-programma Piramide, gebruiken alle VVE-partners een aantal andere methodes. Er is een doorgaande lijn voor de woordenschat. We doen dit met de methode Logo3000. Dit programma werkt actief aan het uitbreiden van de woordenschat. Daarnaast werken we op de Flint met Gecijferd bewustzijn (rekenonderwijs) en Fonemisch Bewustzijn (taal- en leesonderwijs). Aan het eind van ieder schooljaar wordt de jaarplanning en uitvoering in de VVE-werkgroep geëvalueerd en wordt er een nieuw plan opgesteld voor het volgende schooljaar. Op die manier bewaken we de kwaliteit van VVE-programma binnen Kei13.
Doorgaande lijn; KIJK!
In Kei13 zijn verschillende instellingen onder één dak gevestigd, daardoor kan er intensief samengewerkt worden. De peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf en de school zijn nauw met elkaar verbonden en hebben afspraken gemaakt over de doorgaande lijn. Samen dragen we zorg voor een soepele overgang van voorschoolse educatie naar vroegschoolse educatie. Alle partners gebruiken het observatie- en registratiesysteem KIJK! om de leerlingen te volgen in hun ontwikkeling. De pedagogische en didactische gegevens vanuit KIJK! worden ook overgedragen, zodat de school aansluit bij waar het kind is geëindigd bij het kinderdagverblijf of peuterspeelzaal. Voor VVE-leerlingen is er daarbij ook nog een 'warme' overdracht.