1. Schoolplan
Het schoolplan van Christelijke Dalton Basisschool ‘De Maten’ vormt het uitgangspunt voor de komende vier jaar. Dit schoolplan geeft de voorgestelde schoolontwikkeling voor de periode 2023-2027 weer. Het schoolplan is de leidraad voor alle geledingen die betrokken zijn bij De Maten voor de genoemde periodes voor team, MR, bestuur en inspectie.
2. Jaarplan
In het jaarplan is het schoolplan uitgewerkt in operationele activiteiten voor het komende (lopende) schooljaar en is in te zien bij de directie. Dit jaarplan wordt met het team en de MR vier keer per jaar geëvalueerd.
3. Schoolgids
Bij aanvang van het nieuwe schooljaar ontvangen de ouders/verzorgers de schoolgids via de mail. Nieuwe ouders/verzorgers ontvangen een papieren versie. Alle ouders/verzorgers kunnen de schoolgids ook lezen op de website van de school. Het doel van de schoolgids is u zo goed mogelijk te informeren over onze school. Niet alleen over de organisatorische zaken, maar ook over wat wij met onze school willen.
4. Informatiefolder
In de tweede week van het nieuwe schooljaar ontvangen de ouders/verzorgers een informatiefolder van de groep waarin uw kind dit schooljaar zit. In deze informatiefolder vindt u naast algemene informatie, informatie die specifiek over groep gaat. Daltononderwijs, de zorg, de afspraken en regels en informatiemiddelen binnen de school staan in de folder beschreven.
5. Kalender
In de eerste week van het nieuwe schooljaar ontvangen de ouders/verzorgers via de mail een kalender waar alle belangrijke data voor het betreffende schooljaar op vermeld staan. Nieuwe ouders/verzorgers ontvangen een papieren versie.
6. Infomaatje
De ouders/verzorgers van de school ontvangen iedere week een ‘Infomaatje’ van de directie van de school. Belangrijke en actuele gebeurtenissen worden aangekondigd of beschreven. Het ‘Infomaatje’ is altijd na te lezen op de website van de school.
7. Website
Op de website van ‘De Maten’ staat veel informatie over de school. Ouders/verzorgers kunnen ook alle beleidsstukken en protocollen lezen op de site.
8. Parro
Alle groepen hebben een eigen pagina die regelmatig wordt aangevuld. Hierop staan actuele zaken uit de groepen met foto’s en beschrijvingen van de activiteiten. Parro is alleen toegankelijk voor ouders. Leerkrachten kunnen ouders/verzorgers uitnodigen via Parro voor een bezoek/gesprek.
9. Facebook
De Maten heeft een eigen Facebookpagina welke in beheer is van de ICT-er. Deze heeft als doel ouders en belangstellenden te informeren wat er zoals op de school gaande is. Daarnaast heeft het als doel om PR naar buiten te stimuleren.
10. Mailverkeer
Via de mail (ParnasSys) informeert de leerkracht van uw kind u over bijzonderheden in de dagelijkse gang van zaken. Te denken valt aan: een informatieavond voor de groep, ouders uitnodigen voor een gesprek (gesprekkencyclus), aankondigen huisbezoek e.d. Wij mailen geen incidenten. Dit doet de leerkracht telefonisch of face to face.
11. Informatieavond
Elk nieuw schooljaar wordt er een informatieavond georganiseerd voor de kleuters. Op deze avond worden de ouders/verzorgers, naast het algemene informatie over organisatorische – en inhoudelijk actuele zaken op ‘De Maten’, ook door de leerkrachten op de hoogte gebracht over het reilen en zeilen in de groepen 1 en 2 van het betreffende schooljaar. Ook wordt er een speciale informatieavond gehouden voor de ouders van groep 8 over de overgang naar het voortgezet onderwijs.
12. Thema-avond/ouderavond
Incidenteel wordt er een inhoudelijk thema behandeld, dat actueel is voor de school. Onderwerpen worden in overleg met de MR vastgelegd en vastgesteld.
13. Spreekuur
Een facultatief gesprek met de ouder(s)/verzorger(s) met of zonder kind. De verantwoordelijkheid ligt bij de ouders/verzorgers. Als ouders/verzorgers beslissen voor een gesprek mogen ze samen met hun kind komen. Ook alleen is mogelijk. Ze overleggen dit met hun kind. De ouders krijgen een uitnodiging en een formulier met vragen via de mail. Ze beantwoorden thuis de vragen voordat ze het gesprek op school hebben. Ook vult de leerling en de leerkracht een formulier in. De leerkracht heeft met de leerling voorafgaand aan het spreekuur een kindgesprek. Het doel van het spreekuur is om de ontwikkeling van de leerling te bespreken aan de hand van o.a. methodetoetsen en/of CITO scores.
14. Omgekeerd oudergesprek/Driehoeksgesprek
In groep 3 en 4 worden na 2-3 weken onderwijs het omgekeerde oudergesprek gepland. Alle ouders/verzorgers ontvangen van te voren een brief (via ParnasSys) met daarin vragen/stellingen (onderwijsbehoeften, positieve eigenschappen, belemmerende factoren e.d.) Op deze manier kan de ouder het gesprek voorbereiden. Het doel van het omgekeerd oudergesprek is dat ouders de leerkracht informeren over de ervaringen van hun kind op school. De ouder(s) hebben de ‘leiding’. De leerkracht informeert en bespreekt haar bevindingen.
15. Verwachtingsgesprek
Alle ouders van de groepen 5 t/m 8 worden samen met het kind (na 4 weken onderwijs) uitgenodigd voor een verwachtingsgesprek met de leerkracht. De ouder ontvangt van te voren een brief (via ParnasSys) met daarin vragen/stellingen (onderwijsbehoeften, positieve eigenschappen, belemmerende factoren e.d.) Op deze manier kan de ouder het gesprek voorbereiden. De kinderen vullen het voorbereidingsformulier op school in. De ouder/verzorger informeert de leerkracht over het kind en het kind informeert de ouder en de leerkracht over zichzelf. Naast informeren kan ook van alle kanten de verwachting uitgesproken worden. Wat verwacht het kind van de leerkracht en van de ouder/verzorger. Wat verwacht de ouder/verzorger van het kind en de leerkracht en wat verwacht de leerkracht van het kind en de ouder/verzorger. Het doel van het verwachtingsgesprek is wederzijdse verwachtingen uitspreken over de ontwikkeling van het kind.
16. Voortgangsgesprek
Alle ouders/verzorgers van de groepen 5 t/m 8 zijn ‘verplicht’ om te komen samen met hun kind. Dit gesprek is tussen kind, ouder/verzorger en leerkracht. De gesprekken kunnen ’s middags en ’s avonds plaatsvinden. De exacte vraag is dan of de verwachtingen uit zijn gekomen (ouder/verzorger, kind en leerkracht). De voortgang in ontwikkeling van de leerling staat centraal, waarbij verwachtingen en gemaakt afspraken uit het verwachtingsgesprek worden geëvalueerd met alle betrokkenen. De ouders/verzorgers krijgen een uitnodiging en een formulier met vragen via de mail. Ze beantwoorden thuis de vragen voordat ze het gesprek op school hebben. Ook vult de leerling en de leerkracht een formulier in. De leerkracht heeft met de leerling voorafgaand aan het spreekuur een kindgesprek. Het doel van het voortgangsgesprek is om samen te bespreken of de doelen, die gesteld zijn tijdens het verwachtingsgesprek, zijn uitgekomen.
17. Huisbezoek
De ouder(s)/verzorger(s) van groep 1 krijgen huisbezoek (30 minuten per leerling). De ouder(s)/verzorger(s) ontvangen een uitnodiging per mail en daaraan gekoppeld een vragenlijst/aandachtspunten. De ouder(s) kunnen het gesprek zo goed voorbereiden. De leerkracht heeft met elke leerling uit groep 1 voorafgaand aan het huisbezoek een gesprekje. Het doel van het huisbezoek is om kennis te maken met de thuissituatie van de leerling en de algemene ontwikkeling bespreken aan de hand van het OVM.
18. Adviesgesprek groep 8
Het voortgangsgesprek wordt gekoppeld aan het adviesgesprek i.v.m. de tijd. De leerlingen worden getoetst in week 3, 4 en 5 i.p.v. in week 4, 5 en 6. In week 5 vinden de advies en de voortgangsgesprekken plaats. Een combinatie dus (later met de adviesgesprekken (eerder 2e week januari) en eerder met de voortgangsgesprekken - in vergelijk met de andere groepen). Alle leerlingen krijgen in januari van dat schooljaar een voorlopig advies waarmee ouder/verzorgers en leerlingen zich kunnen oriënteren op het voortgezet onderwijs. In week 6 vindt de aanmelding bij het VO plaats.
19. Incidentele gesprekken
Ouders/verzorgers kunnen altijd een afspraak maken met alle medewerkers (leerkracht, directie) ‘De Maten’. Graag zouden we zien dat er afspraken gemaakt worden Via de mail of na schooltijd om het starten van de lessen niet onnodig te vertragen.
20. Open huis
Als ouders/verzorgers informatie willen over ‘De Maten’ kunnen zij deze inwinnen bij de directie. Kennismakingsgesprekken worden verzorgd door de directeur van de school. Vier keer per jaar vindt er een open ochtend plaats. Er wordt naast algemene voorlichting een rondleiding gegeven door de directeur van de school.
21. Welkomstkaart nieuwe leerlingen
Acht tot zes weken voordat een leerling 4 jaar wordt ontvangt deze leerling een uitnodigingskaartje thuis voor een gesprek op school met de nieuwe leerkracht. Tijdens dit gesprek ontvangt de ouder/verzorger een informatie-mapje met algemene en specifieke informatie om een goede start te kunnen maken op ‘De Maten’. De nieuwe leerling mag vier dagdelen voordat hij/zij op school komt ‘wennen’. De dag na zijn/haar vierde verjaardag mag het kind naar school. Tot december hele dagen en vanaf januari halve dagen.
22. Kijkochtenden
De ouders/verzorgers kunnen intekenen op een lijst (bij de ingang van de groep) wanneer ze een morgen/middag in de groep willen kijken. We starten in de maand oktober. Maximaal 4-5 ouders per dagdeel.
23. Open huis
Vier keer per jaar organiseren we een ‘Open Huis’. Deze vindt plaats in maanden januari en februari. Ouders/verzorgers, ‘nieuwe’ ouders/ verzorgers en andere belangstellenden zijn in alle groepen welkom!
Op de website www.leraar24.nl onder driehoeksgesprekken staat een filmpje hoe wij op 'de Maten'de gesprekken vorm en inhoud geven.