Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In het kader van extra lessen binnen het Leer Kansen Profiel, (KOEL-lessen genoemd op OBS De Voorsprong) zijn voor de volgende vakken vakleerkrachten bij ons op school actief:
- MUZIEK
- DRAMA
- SOCIAAL MAATSCHAPPELIJK OVERLEVEN
- SPORT
- MEDIAWIJSHEID
- TECHNIEK
- BOEKENCLUB
- BEWEGEND LEREN
- DEBATTEREN/GELUKSKOFFER
De leerlingen gaan op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag naar school van 8:30 uur tot 15:00 uur. Op woensdag gaan zij naar school van 8:30 uur tot 12:15 uur.
De leerjaren 1-2 werken met de methodiek 'Speelplezier'. Deze methode richt zich op spelend, actief taalverwerking. Daarnaast zijn er uren voor 'KOEL' en is er ruim de tijd voor bewegen zowel op het schoolplein, als in het speellokaal onder begeleiding van de leerkracht, als in de gymzaal onder begeleiding van een vakdocent. Als rekenmethode zal vanaf 2023-2024 de handelingsmethode SemSom van uitgeverij Zwijsen worden gebruikt.
Extra schooltijd voor KOEL-lessen (Kunstzinnig, Ontdekkend en ontwerpend, Expressie lessen), vergelijkbaar met de voormalig LKP-lessen.
Groep 3 zal t/m kern 6/7 nog geen 4,5 uur per week aan het Voorsprong Taalplan besteden. Dit zal worden ingevuld met vooral leren lezen en schrijven.
In het Voorsprong Taalplan, zit taal, WO, burgerschap en soms levensbeschouwing (afhankelijk van het thema) verweven. In deze tijd, zullen de leerlingen individueel, of in kleine groepjes, een onderwerp uit een thema waar ze meer over willen weten, nader onderzoeken. Naar aanleiding van hun onderzoek, wordt er een product gemaakt. Dit kan een werkstuk, spreekbeurt, podcast, uitvoering, product met de hand maken etc. zijn. Wanner ze denken klaar te zijn met het product, gaan ze aan de hand van een 'tips & tops' blad kijken of ze verschillende onderdelen als 'beginnend', 'ontwikkelen' of 'beheersend' hebben gemaakt. Hun zelfreflectie wordt met de leerkracht besproken, hierbij wordt tevens besproken welke onderdelen van hun product ze gaan proberen te verbeteren.
Aan het einde zal er een korte presentatie worden gehouden door elk groepje/individu. Deze presentatie zal aan de klas worden gehouden en ouders zullen worden uitgenodigd om te luisteren naar hetgeen hun kind de afgelopen weken aan hebben gewerkt.
Zie bijlageToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
OBS De Voorsprong is al redelijk inclusief aan het werken. De ambitie is, om in samenwerking met collega 'Samen10 scholen', de komende jaren nog inclusiever te gaan werken. OBS De Voorsprong wil zich dan vooral gaan richten op hoogbegaafdheid, alsmede lichte TOS en laag IQ. Kennis vanuit SBO (Speciaal Basis Onderwijs) moet hieraan een positieve bijdrage leveren.
T.a.v. lichamelijke beperkingen heeft de school ervaring met (zeer) slechtziende leerlingen. Met behulp van ondersteuning van Bartimeus en specialistische apparatuur is het mogelijk deze leerlingen op school les te geven.
Dit geldt ook voor een zeer slechthorende leerling.
Lichamelijke ondersteuning waarbij een rolstoel nodig is, kan de school helaas wegens de inrichting van het gebouw (nog) niet ondersteunen.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.