De Kameleon

Ketelstraat 101 2516 VN Den Haag

Schoolfoto van De Kameleon

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij meten de tussenresultaten op drie verschillende manieren:

1. Cito toetsen in januari/februari en juni

2. Methodegebonden toetsen na afloop van een lesblok

3. De ontwikkeling van de leerlingen uit groep 1-2 registreren we in Kijk.

De resultaten worden schoolbreed besproken en zijn ook onderdeel van gesprek tijdens de (5) groepsbesprekingen per jaar.

De resultaten van alle toetsen worden gebruikt om het onderwijs per leerling verder vorm te geven. Vervolgens worden de resultaten met ouders besproken tijdens voortgangs- en rapportgesprekken

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 ontvangt uw kind een basisschooladvies (BSA) voor de overgang naar het voortgezet onderwijs. In groep 7 heeft uw kind al een eerste voorlopig advies gekregen. Met het advies in groep 8 begint u aan de aanmeldprocedure voor het voortgezet onderwijs (VO), een cruciaal moment in de schoolloopbaan van uw kind. Hieronder vindt u informatie over hoe het schooladvies op onze school tot stand komt.  

Informatiemiddag
In de eerste of tweede week van groep 8 organiseert de leerkracht van groep 8 een informatiemiddag over de overstap van onze school naar het VO. U ontvangt hiervoor een uitnodiging via Social Schools.  

Totstandkoming van ons basisschooladvies
Op onze school werken we met Leerling in Beeld. Alle toetsgegevens worden besproken met de leerkracht van groep 8, de intern begeleider en de directie. Samen komen we tot een weloverwogen voorlopig schooladvies. Dit ontvangt u in de week van 15 januari, samen met een lijst van VO-scholen passend bij het advies in de regio Haaglanden (Den Haag, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg). We staan klaar om u te helpen bij het kiezen van een geschikte school.   Het is belangrijk te realiseren dat we niet alleen naar toetsresultaten kijken bij de ontwikkeling van uw kind. Ons schooladvies is gebaseerd op het totaalbeeld dat we hebben, inclusief zaken als werkhouding, motivatie en concentratie. Alle genoemde aspecten worden vastgelegd in een onderwijskundig rapport (OKR). Dit rapport wordt voorgelegd aan de scholen voor voortgezet onderwijs, die op basis hiervan besluiten of ze een leerling aannemen. Tijdens het rapport- en adviesgesprek in de week van 18 maart ontvangt u en uw kind het definitieve schooladvies, waarmee u uw kind kunt aanmelden voor het VO.  

Doorstroomtoets
Dit schooljaar wordt de doorstroomtoets van Cito afgenomen op 6 en 7 februari, met een inhaalmogelijkheid in de week van 4 t/m 8 maart voor gemiste afnames. De uitslag wordt uiterlijk vrijdag 15 maart bekendgemaakt. Als de doorstroomtoets een hoger advies aangeeft dan het voorlopig schooladvies, wordt het definitieve schooladvies verhoogd. Alleen als het in het belang van de leerling is, kan de school besluiten het advies niet te verhogen, waarbij de school de beslissing motiveert. Het definitieve schooladvies ontvangt u in de week van 18 maart.  

Aanmelding
In de week van 25 maart moet u en uw kind zich (digitaal) aanmelden bij de VO-school. Het is belangrijk dat u voldoende voorkeursscholen invult op de voorkeurslijst. Op woensdag 15 mei tussen 15.00 en 17.00 uur ontvangt u bericht van de VO-school over de plaatsing van uw kind. Als uw kind niet wordt geplaatst op de school van voorkeur, wordt gekeken op welke school uw kind wel geplaatst kan worden, op volgorde van de voorkeurslijst.
Op dinsdag 21 mei kunt u digitaal aanmelden voor de tweede ronde van aanmeldingen, alleen als uw kind niet geplaatst is bij de eerste ronde. Op vrijdag 31 mei ontvangt u een bericht met het toelatingsbesluit van BOVO tussen 15.00 en 17.00 uur. Als uw kind dan nog niet terechtkan op een van de scholen van de voorkeurslijst, volgt een loting met de uitslag op 6 juni om 10.00 uur. Bij uitloting op alle scholen van de voorkeurslijst nemen we proactief contact op op de dag van de uitslag.   

Communicatie met het VO
Op woensdag 26 juni en 3 juli is er overleg tussen onze school en de nieuwe VO-school van uw kind, waarbij de leerkracht van groep 8 relevante informatie doorgeeft.  

De Scholenwijzer
De Scholenwijzer biedt ouders en kinderen informatie over alle scholen in Den Haag en omstreken, waardoor het kiezen van een school eenvoudiger wordt. De Scholenwijzer geeft antwoord op vragen over welke school het beste past bij u en uw kind, waarop u moet letten, en hoe het aanmelden werkt.

U vindt de Scholenwijzer op: https://scholenwijzer.denhaag.nl/

BOVO
De gezamenlijke po- en vo-schoolbesturen, samen met de gemeente Den Haag, hebben het onderwijsondersteunende programma BOVO gestart. Dit programma zorgt ervoor dat alle basisschoolverlaters in de regio Den Haag, Leidschendam-Voorburg en Rijswijk een passende plek vinden in het voortgezet onderwijs. BOVO Haaglanden ontwikkelt jaarlijks de BOVO-procedure op basis van wet- en regelgeving en regionale bestuurlijke afspraken, en voert deze uit in samenwerking met scholen.  

U vindt BOVO op: https://www.bovohaaglanden.nl/

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het pedagogisch klimaat op De Kameleon wordt gevormd door onze kernwaarden: rust, openheid en vertrouwen. Deze waarden zijn essentieel voor het creëren van een positieve en ondersteunende omgeving waarin onze leerlingen zich kunnen ontwikkelen.

Rust

We streven naar een klimaat van rust waarin leerlingen, ouders en het team zich veilig en geborgen voelen. We creëren een kalme en gestructureerde omgeving waarin de leerlingen zich kunnen concentreren en leren. Er is ruimte voor reflectie en zelfbeheersing, zodat leerlingen hun emoties kunnen begrijpen en effectief leren omgaan met uitdagingen.

Openheid

Op De Kameleon heerst een cultuur van openheid waarin respectvolle communicatie, begrip en samenwerking centraal staan. We waarderen verschillende perspectieven en moedigen het aan om gedachten en ideeën te uiten. Er is ruimte voor dialoog en het stellen van vragen, en we stimuleren actief luisteren en empathie. Door openheid te bevorderen, creëren we een omgeving waarin iedereen zich gehoord en gewaardeerd voelt.

Vertrouwen

Vertrouwen is de basis van ons pedagogisch klimaat. We streven ernaar een omgeving te creëren waarin leerlingen, ouders en teamleden zich veilig en gewaardeerd voelen. Er is vertrouwen in de capaciteiten en potentie van elke leerling, en we moedigen hen aan om uitdagingen aan te gaan en hun eigen leerproces te sturen. We bouwen ook een sterke relatie op met ouders, waarbij we samenwerken en informatie delen om het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen te ondersteunen. Door vertrouwen te cultiveren, creëren we een omgeving waarin iedereen zich vrij voelt om te groeien en te leren. In het pedagogisch klimaat op De Kameleon worden rust, openheid en vertrouwen bewust geïntegreerd in het dagelijks leven op school. Door deze kernwaarden te omarmen, bouwen we een stimulerende en ondersteunende omgeving waarin elk kind de ruimte krijgt om zijn of haar volledige potentieel te ontdekken en te ontwikkelen. We geloven dat het bevorderen van rust, openheid en vertrouwen niet alleen bijdraagt aan de individuele groei van onze leerlingen, maar ook aan het opbouwen van een hechte gemeenschap waarin iedereen zich gewaardeerd en betrokken voelt.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Rust
  • Openheid
  • Vertrouwen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven