Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De directie van de school bestaat uit een directeur, Jeanine Kalkhoven, en een adjunct-directeur, Razia Aliradja. De directie zorgt vanuit haar eindverantwoordelijkheid voor de dagelijkse gang van zaken, voor een goede aansturing en coördinatie. Mede door de grootte van de school is een goede interne organisatie noodzakelijk. De directie wordt ondersteund door de intern begeleiders (ib-ers), remedial teacher (rt-er) en een ICT-coördinator. Ook hebben wij leerkrachten met specialistische taken, onder andere op het gebied van rekenen en woordenschat. Binnen de school zijn verschillende vormen van overleg, waarin het beleid en de dagelijkse gang van zaken worden besproken en nieuw beleid wordt gemaakt. Zo zijn er o.a. teamvergaderingen, paralleloverleggen en groepsbesprekingen.
De intern begeleiders zijn verantwoordelijk voor de leerlingenzorg. Zij zorgen voor een goede opbouw en aansturing van de leerlingenzorg in het algemeen. Zij beheren o.a. de leerlingendossiers en voeren gesprekken met leerkrachten en ouders/verzorgers over de leerlingen. Ook de externe contacten m.b.t. zorg. De leerlingen van groep 1 t/m 4 vallen onder de verantwoordelijkheid van Nicolette van Vliet en de leerlingen van groep 5 t/m 8 onder de verantwoordelijkheid van David van Wirdum.
Directe hulp aan leerlingen met leer- en/of ontwikkelingsproblemen wordt in eerste instantie gegeven door de leerkracht. Een andere mogelijkheid is dat uw kind extra instructie of verwerking buiten de klas krijgt van een remedial teacher of onderwijsassistent.
Wij hebben een verschil tussen onderbouw en bovenbouw. De bovenbouw, de groepen 5 t/m 8, gaan op woensdag een kwartier langer naar school.
Zorg aan leerlingen met specifieke behoeften: hoe gaan wij hier op de Vlieger mee om?
De ontwikkeling van een kind kan stagneren. De leerkracht probeert dan de oorzaak te achterhalen. De signalering van een probleem wordt met de intern begeleider besproken. Gezamenlijk wordt er gezocht naar een mogelijke oorzaak en wordt een plan gemaakt om een kind in de klas door de leerkracht of buiten de klas te helpen door de remedial teacher of onderwijsassistent. Ouders/verzorgers worden hier van op de hoogte gehouden. Als na een periode van 6 weken blijkt dat het probleem opgelost is, is verdere extra hulp niet meer nodig. Het kan voorkomen dat het probleem niet is opgelost of dat er te weinig vooruitgang is geboekt. De leerling wordt dan besproken in een MDO (Multi Disciplinair Overleg). Het MDO bestaat uit de intern begeleider, de schoolmaatschappelijk werker, de schoolarts, de adviseur vanuit het SPPOH, de orthopedagoog vanuit Bazalt en de groepsleerkracht. Deze groep met deskundigen probeert de leerkracht en de intern begeleider en/of remedial teacher te helpen bij het vinden van een oplossing voor het probleem. In deze brede setting wordt bekeken welke acties ondernomen kunnen worden. Voor het MDO vragen wij toestemming aan ouders/verzorgers.
Er zijn twee mogelijkheden voor extra ondersteuning, als de geboden hulp op school niet toereikend is. Per leerling wordt in overleg met ouders/verzorgers bekeken waar behoefte aan is en wat school kan bieden.
- Het kind wordt op school geholpen middels een individueel arrangement, waarmee extra hulp voor de leerling beschikbaar komt.
- Er wordt een plek aangevraagd bij het speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs.
Meer informatie over de speciale zorg aan kinderen vindt u in ons schoolondersteuningsplan. Het MDO analyseert de resultaten van het onderzoek en kijkt of onze school alles heeft gedaan om het kind te helpen, zodat het kind op onze school zou kunnen blijven. Indien dit niet mogelijk is, wordt via een procedure in het MDO toestemming gegeven voor een plek in het speciaal onderwijs of speciaal basisonderwijs of wordt er een andere passende school gezocht.
Samenwerkingsverband Den Haag
Onze school maakt deel uit van het samenwerkingsverband SPPOH (Stichting Passend Primair onderwijs Haaglanden). Samen met alle basisscholen en scholen voor speciaal (basis) onderwijs in de gemeenten Den Haag, Rijswijk en Leidschendam-Voorburg zorgen we ervoor dat er voor elk kind een passende onderwijsplek beschikbaar is.
- Ondersteuning binnen de basisschool
Het is ons streven om kinderen zo goed mogelijk onderwijs te geven op onze school. We denken daarbij vanuit de mogelijkheden van onze leerlingen en helpen hen zo goed mogelijk die mogelijkheden te benutten. Die hulp bij het leren noemen we ‘ondersteuning’. Soms signaleren de leerkracht of de ouders dat de ontwikkeling van een kind niet helemaal naar verwachting verloopt. In zo’n situatie willen we graag met de ouders overleggen. De leerkracht kan daarbij de hulp inroepen van de intern begeleider van onze school.- Basisondersteuning
Onze school heeft een ondersteuningsprofiel opgesteld waarin staat beschreven wat onze school op het gebied van ondersteuning kan bieden. Alle scholen binnen het samenwerkingsverband SPPOH hebben via hun besturen afspraken gemaakt over het niveau van de basisondersteuning in de scholen. Iedere school binnen SPPOH biedt deze basisondersteuning. Dat houdt in dat elke school haar basiskwaliteit op orde heeft, het dagelijks handelen altijd op de leerling afstemt (handelingsgericht werken), een interne ondersteuningsstructuur heeft en een aantal preventieve en licht curatieve interventies kan uitvoeren. Wij houden rekening met verschillen in de ontwikkeling van kinderen door, voor zover dat voor ons mogelijk is, aan te sluiten bij de behoefte van de leerling.- Extra ondersteuning
Voor sommige leerlingen is meer nodig dan basisondersteuning. Wij bieden door middel van remedial teaching extra ondersteuning. In een aantal gevallen kunnen we kinderen die meer ondersteuning nodig hebben op onze school helpen met extra middelen van het samenwerkingsverband, zodat deze kinderen niet naar het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs hoeven, maar bij ons op school kunnen blijven.Met de andere scholen binnen het samenwerkingsverband SPPOH zorgen we ervoor dat voor ieder kind de juiste extra ondersteuning beschikbaar is. Dat kan door extra ondersteuning te bieden aan de leerling en leerkracht bij ons op school (een arrangement) of door (tijdelijke) plaatsing op een andere school. Aan de inzet van extra ondersteuning gaat altijd uitgebreid overleg vooraf met de ouders en de benodigde deskundigen. We zoeken daarbij ook zoveel mogelijk de samenwerking met het centrum voor jeugd & gezin (CJG) in ons werkgebied.
Wij streven er naar om altijd in overleg met de ouders van onze kinderen tot goed onderwijs en een optimale ondersteuning van onze leerlingen te komen. Wanneer het, ondanks alle inspanningen, toch niet lukt om tot een gezamenlijk plan voor de leerling te komen, kunt u ons altijd vragen contact op te nemen met het samenwerkingsverband SPPOH. Samen met de adviseur van SPPOH kan dan besproken worden hoe toch een bij de leerling passend plan kan worden gemaakt.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door het vertrek van leerkrachten hebben we geen gedragsspecialist of taalspecialist meer. Op dit moment zetten we externe specialisten in, indien we kennis en kunde nodig hebben. In de toekomst zullen deze taken weer uitgevoerd gaan worden door teamleden.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.