Wat is de klachtenregeling?
Op bestuurlijk niveau zijn afspraken gemaakt over de klachtenregeling:
Klachtenregeling
Wanneer u het niet eens bent met gedragingen of beslissingen van een persoon binnen Lucas Onderwijs, of juist met het nalaten van gedragingen of het niet nemen van beslissingen, dan kunt u een klacht indienen. Uitgangspunt is dat de klacht zoveel mogelijk door de betrokken partijen binnen de school wordt opgelost. Wanneer u niet tot een passende oplossing komt met de school, dan kunt u een klacht indienen bij Lucas Onderwijs.
Bij Lucas Onderwijs is de behandeling daarvan geregeld in een klachtenregeling. U kunt de klachtenregeling vinden op https://www.lucasonderwijs.nl/over-ons/organisatie/klachtenregeling.
De klachtenregeling is bedoeld voor individuele gevallen. De regeling beschrijft de procedure voor het indienen en behandelen van de klacht. Een klacht moet schriftelijk worden ingediend. Dat kan per post: Lucas Onderwijs, postbus 93231, 2509 AE Den Haag t.a.v. mevrouw L. Eelkema. U kunt uw klacht ook mailen naar klachten@lucasonderwijs.nl.
Externe procedure
U kunt voor de afhandeling van een klacht ook direct naar de externe klachtencommissie. Na de interne afhandeling van een klacht door Lucas Onderwijs kunt u ook nog terecht bij de externe klachtencommissie. Onze school is aangesloten bij de Geschillencommissies Bijzonder Onderwijs (GCBO), Postbus 82324, 2508 EH Den Haag, 070-3861697, info@gcbo.nl
Vertrouwenspersoon
Op de Vlieger is Nicolette van Vliet de vertrouwenspersoon. Mocht u iemand van buiten de school willen spreken, dan heeft Lucas Onderwijs twee externe vertrouwenspersonen aangesteld, te weten de heer N. van der Perk en mevrouw H. te Raa. Wanneer u een afspraak wilt maken met één van de externe vertrouwenspersonen dan kunt u contact opnemen met mevrouw L. Eelkema. Zij is telefonisch bereikbaar op 070 - 300 11 66 of per e-mail via leelkema@lucasonderwijs.nl.
Meld- en aangifteplicht
In het kader van de bestrijding van seksueel misbruik en seksuele intimidatie in het onderwijs geldt een aangifteplicht voor het bevoegd gezag en voor het personeel een meldplicht bij een dergelijk zedenmisdrijf. Nadat een personeelslid weet dat een medewerker van de school zich mogelijk schuldig maakt of heeft gemaakt aan strafbare handelingen op seksueel gebied jegens een leerling van de school, dient hij/zij dat terstond aan de schoolleiding en het bevoegd gezag te melden. Het bevoegd gezag treedt onverwijld in overleg met de vertrouwensinspecteur. Indien uit dat overleg moet worden geconcludeerd dat er een redelijk vermoeden is van een strafbare handeling, doet het bevoegd gezag aangifte bij de politie. Voordat het bevoegd gezag daartoe overgaat, stelt het de ouder(s)/verzorger(s) van de betrokken leerling en de betreffende persoon hiervan op de hoogte. De vertrouwenspersoon is van deze meldplicht vrijgesteld. Hij dient de klager wel te wijzen op de mogelijkheid van het doen van aangifte bij de politie.