Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In groep 1/2 zitten de jongste en oudste kleuters bij elkaar. In ons leerstofjaarklassensysteem gebruiken we differentiatie in tempo en leerstof, extra uitleg en extra uitdaging om tegemoet te komen aan de verschillen tussen leerlingen. Dit doen we door kinderen in kleine groepjes extra aandacht te geven.
In onze kleutergroepen werken we met thema’s. Dat wil zeggen dat we een aantal weken allerlei activiteiten doen rond bijvoorbeeld; een wandeling door het bos ( herfst), trouwen, de dierentuin, enz. Liedjes, versjes, prentenboeken, knutselactiviteiten, reken- en taalactiviteiten en hoeken passen we aan bij het thema. Zo kan de speelhoek bij het thema “dieren” veranderen in een dierenwinkel. We koppelen de thema’s aan onderwerpen die op dat moment bij de kinderen spelen, zo vergroten we de betrokkenheid.
In onze groepen leren wij spelenderwijs. Wij stimuleren een rijke speelleeromgeving voor onze kleuters. Dat betekent dat onze visie is dat kinderen door te spelen, werken aan hun emotionele, sociale en intellectuele ontwikkeling.
Kinderen leren door zelf te doen en te ervaren, hierbij staat plezier en betrokkenheid voorop. De leerkracht observeert en faciliteert hierin. Coöperatieve werkvormen naast zelfstandig werken vinden wij het ook erg belangrijk dat kinderen goed leren samenwerken. Coöperatieve werkvormen zetten we in de klas in om tegemoet te komen aan ieders talent.
Op verschillende momenten doen we opdrachten waarbij een beroep gedaan wordt op het luisteren naar elkaar en leren van elkaar.Vanaf groep 3 werken wij met methodes voor de verschillende vakgebieden. Vanaf groep 4 krijgt iedere leerling een Chromebook om op te werken. Deze wordt vooral ingezet bij rekenen, taal en spelling. Naast een gedifferentieerde instructie zorgt het Chromebook ervoor dat er bij deze vakken gepersonaliseerd kan worden gewerkt. We kijken bij deze vakken naar het doel van de les om te bepalen welk middel ( computer of papier) het meest doeltreffend is. Bij de wereld oriënterende vakken ligt het accent meer op het samenwerken, creëren en worden er proefjes gedaan. Zo maken we een mooie mix tussen zelfstandig werken en samenwerken.
Verder hebben we aandacht voor de creatieve vakken. We doen veel met cultuuronderwijs en koppelen dit ook aan de vakken beeldende vorming. Hiervoor is ook een vakleerkracht aanwezig er wordt ook tekenen door een vakdocent gegeven Daarnaast is er een vakleerkracht bewegingsonderwijs en wordt er muziek gegeven door een vakleerkracht.
Naast dat we lessen geven in sociale vaardigheden ( Rots&Water / Leefstijl) bieden wij ook kinderen handvatten om vaardiger te worden in de executieve functies. Dit doen we met de methode Breinhelden. Door kinderen vanaf de onderbouw al in aanraking te laten komen werken ze via activiteiten gericht aan het versterken van executieve functies.
Het karakter van het onderwijs binnen de kleutergroepen is zodanig dat de diverse vormingsgebieden geïntegreerd en gekoppeld aan de op dat moment in de belangstelling staande thematiek, aan de orde komen. De diverse activiteiten binnen de werklessen hebben betrekking op voorbereidend taalonderwijs, voorbereidend rekenonderwijs, activiteiten voor de fijne en grove motoriek, voorbereidend schrijfonderwijs, spelenderwijs kennismaken met het vak Engels, sociale vorming, expressie en sociale redzaamheid. Wat maakt dat dit niet goed in uren uit te drukken is.
Ieder dagdeel bewegen de kleuters. Dit kan buiten op het plein zijn, of in de gymzaal. De kleuters hebben twee keer in de week gym in de gymzaal. Eén keer van de eigen leerkracht en één keer van een leerkracht die hiervoor vrijgeroosterd is.
Taal & lezen omvat: technisch en begrijpend lezen, stellen, Nederlandse taal en projectwerk. Deze onderdelen komen in alle groepen voor, zij het dat de verdeling niet in alle groepen hetzelfde is.
Bij de kennisvakken (wereldoriëntatie) worden de volgende vakken en activiteiten gerekend: Natuur, Aardrijkskunde (vanaf groep 4), geschiedenis (vanaf groep 5). Binnen deze vakgebieden is er aandacht voor: wetenschap en techniek, maatschappelijke verhoudingen/burgerschap, geestelijke stromingen, verkeer, zelfstandig werken.
Kunstzinnige en creatieve vorming omvat: tekenen, muziek, handvaardigheid en drama en cultuuronderwijs.
Een schoolondersteuningsprofiel (SOP) is een wettelijk verplicht document voor elke school. Een SOP wordt door een schoolteam opgesteld en het team beschrijft in het profiel op welke manier de school passend onderwijs realiseert. Het bestuur stelt het SOP eenmaal in de vier jaar vast. Dit ondersteuningsprofiel van 2021 tot 2024. De medezeggenschapsraad van onze school heeft adviesrecht bij het opstellen van dit schoolondersteuningsprofiel.
Het SOP heeft verschillende functies: - Het profiel geeft ouders inzicht in de wijze waarop onze school basisondersteuning en extra ondersteuning realiseert en welke kennis en kunde bij ons op school aanwezig. - Het profiel geeft input voor het samenwerkingsverband, om vast te stellen of alle scholen samen een dekkend netwerk vormen van passend onderwijs voor alle leerlingen in onze regio Haaglanden; (SPPOH)
Het profiel is ook een houvast bij de afweging of we voor leerlingen met een onderwijsbehoefte passend onderwijs kunnen bieden.U kunt het Schoolondersteuningsprofiel van De Parkiet ook vinden op onze website.
Wanneer er extra ondersteuning voor een leerling nodig blijkt zijn er gesprekken met leerkracht en intern begeleider. Wanneer er meer specifieke hulp nodig is kunnen we in een groter overleg, met toestemming van ouders, een leerling bespreken. Bij zo'n multi disciplinair overleg (MDO) zitten verschillende partijen met expertises, de ouders en de intern begeleider. Soms sluit de directeur aan. Bij mensen met expertise kunt u denken aan; de schoolarts, een orthopedagoog, een schoolmaatschappelijk werker. Afhankelijk van de hulpvraag kunnen mensen met passende expertise hierbij aansluiten.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We willen de zorg voor onze leerlingen minimaal continueren op het huidige hoge niveau. Waar mogelijk wordt gewerkt aan nieuwe aandachtsgebieden van extra zorg.
In het schoolgebouw is een peuteropvang van DAK kindercentra gevestigd. Er is drie maal per jaar overleg tussen personeelsleden van de kinderopvang en de kleuterleerkrachten van de school. Na toestemming van ouders worden kinderen doorgesproken als zij naar de basisschool gaan. Kinderen wennen drie dagdelen, voordat zij starten op de basisschool. Eén van de voorwaarden om te starten is dat kinderen zindelijk moeten zijn. Een ongelukje kan natuurlijk gebeuren.
Voor ouders van een startende kleuter is een kleutergids, een extra informatieboekje voor nieuwe ouders van de school. Hierin staat alle informatie die handig is om te weten, voordat uw kind gaat starten.