Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op basisschool De Fontein werken wij volgens het onderwijsconcept ‘Ontwikkelingsgericht onderwijs’. Ontwikkelingsgericht onderwijs staat ervoor dat de inhouden en activiteiten van ons onderwijs betekenisvol zijn voor de kinderen. Het sluit aan bij de wijze waarop kinderen leren en bij hun motieven en bedoelingen. Het helpt ieder kind, op zijn eigen niveau, zijn ontwikkelingsmogelijkheden uit te breiden en geeft kinderen een actief aandeel in hun eigen ontwikkeling.
Binnen het Ontwikkelingsgericht onderwijs kijken we naar de brede ontwikkeling. Dit betekent dat we niet alleen naar de cognitieve vakken kijken (denk aan rekenen en taal), maar naar het hele kind. Hiervoor maken we gebruik van de 3 B’s. Deze staan voor: Betekenisvol, Bemiddelen (leerkrachten zoeken naar een aanbod dat interessant is voor de kinderen en zorgen ervoor dat het aanbod goed aansluit op de ontwikkeling van de kinderen) en Brede ontwikkeling (basiskenmerken, persoonsontwikkeling en kennis en vaardigheden worden in samenhang aangeboden).
De 3 B’s worden aangeboden binnen thema’s. De thema’s gaan altijd uit van een sociaal - culturele praktijk. Dit betekent dat we de ‘echte wereld’ de school binnen halen. Binnen de sociaal - culturele praktijk wordt de echte wereld nagespeeld of doen we onderzoek naar deze echte wereld. In de onderbouw staat het spel hierbij centraal, in de bovenbouw onderzoek doen. Wanneer we spreken van sociaal - culturele praktijken, praten we over thema’s als: "de bakker", "het tuincentrum’" of "de dierentuin". Hierbij is het voor de kinderen mogelijk om deze rollen en vaardigheden uit de echte wereld zich eigen te maken. Wanneer we praten over thema’s als: de lente, of gezondheid is het veel moeilijker om de concrete, echte wereld de klas binnen te halen. Tijdens het thema zorgen we ervoor dat de doelen van het taalonderwijs (taal, lezen, begrijpend lezen), van de wereld oriënterende vakken (aardrijkskunde, geschiedenis, natuur & techniek) en van de creatieve vakken (beeldende vorming, muziek) in samenhang aan bod komen. We geven dus geen losse lessen, maar zorgen voor een beredeneerd aanbod, waarbij de vakken in samenhang binnen het thema worden aangeboden. Voor het rekenonderwijs en spelling maken we nog wel gebruik van een methode.
We beginnen een thema altijd met startactiviteiten. We onderzoeken wat de kinderen al weten van het thema en wat ze nog te weten willen komen. We halen bijvoorbeeld voorwerpen de klas in (bijvoorbeeld verschillende soorten broden), we nodigen een expert uit (de bakker in de klas) of we gaan op bezoek bij de sociaal - culturele praktijk (een bezoek aan de bakkerij). Van daaruit maken de leerkrachten een plan om aan te sluiten met de doelen op de ontwikkeling van de kinderen. Gaandeweg werken de kinderen naar de afsluiting van hun thema toe: ze maken bijvoorbeeld een eigen bakkerij, waarbij ze zelfgebakken broodjes verkopen aan hun ouders. Wanneer het thema afgesloten is, werken we weer toe naar een nieuw thema. Op De Fontein werken we van vakantie tot vakantie aan thema’s.
Kleuters leren door te spelen. De eerste schooljaren staat leren door middel van spel centraal. Wij zorgen steeds voor een uitdagend klimaat; er wordt gespeeld en gewerkt aan de hand van een thema en een rijke speel-leeromgeving. Tijdens de kleuterjaren ontwikkelen de kinderen zich in brede zin. Tijdens het lerend spelen besteden we aandacht aan: constructieve en beeldende activiteiten, gespreksactiviteiten, lees – schrijfactiviteiten, reken – wiskundeactiviteiten en spelactiviteiten. Daarnaast besteden we ook veel aandacht aan beweging, muziek en expressie. Gedurende de kleutertijd zullen we steeds in kaart brengen waar het kind zich in zijn ontwikkeling bevindt en de activiteiten hierop aan laten sluiten. We werken met klassen waarin oudste en jongste kleuters samen zijn geplaatst. Hierdoor leren de kinderen veel van elkaar. Het is vanzelfsprekend dat een kind met meer vaardigheden, een kind met minder ervaring helpt.
In groep 3 staat spelend leren nog steeds centraal. Binnen het spel vinden ook onderzoekjes plaats. Dit betekent dat er dagelijks nog gespeeld wordt door de kinderen. Het maakt langzaam plaats voor onderzoekend leren. Door verschillende sociaal-culturele praktijken te kiezen binnen het jaar komen de verschillende wereldoriëntatie vakken aan de orde. Ook de creatieve vakken worden daarin meegenomen. Vanaf groep 4 neemt het onderzoekend leren een steeds grotere rol in. Dit wordt meegenomen in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs. We koppelen lessen taal, lezen, schrijven, wereldoriëntatie, kunst en cultuur aan de thema's. Daarnaast worden rekenen en spelling nog via de methode gegeven. In alle groepen bieden wij Engels aan.
In groep 7 doen de kinderen mee aan het theoretisch verkeersexamen. In groep 7 en 8 worden theaterlessen aangeboden die worden gegeven door een dramadocent van Artex.
Met ingang van 1 augustus 2014 is de Wet “Passend onderwijs” in gegaan. Voor ieder kind een passende plek binnen het onderwijs. Het team van De Fontein kan en wil veel. Toch stellen ook wij vanzelfsprekend onze grenzen. Die hebben we, samen met de andere scholen van onze stichting, verwoord in een protocol “aanmelden en toelaten van zorgleerlingen”. Binnen de kaders van dit protocol onderzoeken we of wij in staat zijn uw kind de ondersteuning te bieden die het nodig heeft. Daarnaast heeft de school een School Ondersteuningsprofiel (SOP). Deze is te lezen op de website of op school in te zien.
De Fontein valt onder Stichting Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland
Het adres: Postbus 80 1620 AB Hoorn 0229 259380 Email: [email protected] Website: www.swvkopvannoordholland.nl
De scholen in het samenwerkingsverband zijn geclusteerd in scholengroepen. De Fontein valt in de Scholengroep Texel (SGT).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op Texel hebben we vanuit de scholengroep onderzocht wat de leerling populatie is per school en in de hele regio. Met die informatie bekijken we welke expertise, materialen en middelen aanwezig is en kan worden ingezet. Daarmee weten we ook wat er nog nodig is aan expertise, materialen en middelen en nascholing en daarvoor kijken we met elkaar hoe we dit kunnen gaan organiseren. Dit ligt vooral op de gebieden taal, gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Kinderen die de leeftijd van 4 jaar hebben bereikt, mogen naar de basisschool. Een aantal weken voordat de kleuter 4 jaar wordt, wordt er met de ouders van het kind een wenafspraak gemaakt. Kleuters mogen 5 dagdelen komen wennen, voordat ze 4 jaar worden.
Na het maken van de wenafspraak met ouders, neemt de groepsleerkracht contact op met de peuterspeelzaal, mits ouders hiervoor toestemming hebben gegeven. Met de leidsters van de peuterspeelzaal wordt overlegd of er behoefte is aan een eventuele koude of warme overdracht. Wanneer het kind een Voorschools–traject (VE) heeft gevolgd, vindt er altijd een warme overdracht plaats. Deze wordt ingepland voordat het kind vier jaar wordt en start op school.