Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In 2023 - 2024 hebben wij de volgende groepen:
groep 1-2A met juf Colinda en juf Hanneke
groep 1-2B met juf Kim en juf Ellen
groep 3 met juf Marlon en juf Jasperina
groep 4 met juf Lottie
groep 5 met juf Joyce en juf Ilse
groep 6 met juf Gerda
groep 7 met juf Noortje en juf Bianca
groep 8 met juf Annalies
Juf Ilse en juf Simone zijn vanaf het begin van het nieuwe schooljaar met zwangerschapsverlof. Juf Simone komt na de kerstvakantie terug in groep 7. Juf Ilse wordt t/m de voorjaarsvakantie vervangen door juf Vivianne en juf Joyce. Juf Noortje gaat vanaf de herfstvakantie t/m de zomervakantie met zwangerschapsverlof. In de periode tussen de herfstvakantie en kerstvakantie wordt zij vervangen door juf Vivianne en juf Bianca. Na de kerst zal juf Simone in deze groep komen.
Ondersteuning door juf Natascha, juf Kim Gademan en juf Jasperina; Interne begeleiding door juf Sylvie; helpende handen in de groepen 1-2 door juf Nandy; vakleerkracht gym door juf Annemarie; vakleerkracht muziek door juf Mariken; directeur juf Monique.
Ondersteuning vanuit de taalklas wordt gedaan door juf Marjon, juf Sjakkeliene en meester Jan-Hein.
Kleuters leren door te spelen. De eerste schooljaren staat leren door middel van spel centraal. Wij zorgen steeds voor een uitdagend klimaat; er wordt gespeeld en gewerkt aan de hand van een thema en een rijke speel-leeromgeving. Tijdens de kleuterjaren ontwikkelen de kinderen zich in brede zin. Tijdens het lerend spelen besteden we aandacht aan: constructieve en beeldende activiteiten, gespreksactiviteiten, lees – schrijfactiviteiten, reken – wiskundeactiviteiten en spelactiviteiten. Daarnaast besteden we ook veel aandacht aan beweging, muziek en expressie. Gedurende de kleutertijd zullen we steeds in kaart brengen waar het kind zich in zijn ontwikkeling bevindt en de activiteiten hierop aan laten sluiten. We werken met klassen waarin oudste en jongste kleuters door elkaar zijn geplaatst, hierdoor leren de kinderen veel van elkaar. Het is vanzelfsprekend dat een kind met meer vaardigheden, een kind met minder ervaring helpt.
In groep 3 staat spelend leren nog steeds centraal. Binnen het spel vinden ook onderzoekjes plaats. Dit betekent dat er dagelijks nog gespeeld wordt door de kinderen. Het maakt langzaam plaats voor onderzoekend leren. Door verschillende sociaal-culturele praktijken te kiezen binnen het jaar komen de verschillende wereldoriëntatie vakken aan de orde. Ook de creatieve vakken worden daarin meegenomen. Vanaf groep 4 neemt het onderzoekend leren een steeds grotere rol in. Dit wordt meegenomen in het Ontwikkelingsgericht Onderwijs. We koppelen lessen wereldoriëntatie, kunst en cultuur, lezen, schrijven en taal aan de thema's. Daarnaast worden rekenen en spelling nog via de methode gegeven. In alle groepen bieden wij Engels aan. In groep 7 doen de kinderen mee aan het verkeersexamen. In groep 7 en 8 worden theaterlessen aangeboden die worden gegeven door een dramadocent van Artex.
Met ingang van 1 augustus 2014 is de Wet “Passend onderwijs” in gegaan. Voor ieder kind een passende plek binnen het onderwijs. Het team van De Fontein kan en wil veel. Toch stellen ook wij vanzelfsprekend onze grenzen. Die hebben we, samen met de andere scholen van onze stichting, verwoord in een protocol “aanmelden en toelaten van zorgleerlingen”. Binnen de kaders van dit protocol onderzoeken we of wij in staat zijn uw kind de ondersteuning te bieden die het nodig heeft. Daarnaast heeft de school een School Ondersteuningsprofiel (SOP). Deze is te lezen op de website of op school in te zien.
De Fontein valt onder Stichting Samenwerkingsverband Kop van Noord-Holland
Het adres: Postbus 80 1620 AB Hoorn 0229 259380 Email: info@swvkopvannoordholland.nl Website: www.swvkopvannoordholland.nl
De scholen in het samenwerkingsverband zijn geclusteerd in scholengroepen. De Fontein valt in de Scholengroep Texel (SGT).
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Op Texel zijn we vanuit de scholengroep aan het onderzoeken wat de leerling populatie is per school en in de hele regio. Met die informatie bekijken we welke expertise, materialen en middelen aanwezig is en kan worden ingezet. Daarmee weten we ook wat er nog nodig zijn aan expertise, materialen en middelen en nascholing en daarvoor gaan we met elkaar kijken hoe we dit kunnen gaan organiseren. Dit zal mogelijk liggen op de gebieden taal, gedrag en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Kinderen die de leeftijd van 4 jaar hebben bereikt, mogen naar de basisschool. Een aantal weken voordat de kleuter 4 jaar wordt, wordt er met de ouders van het kind een wen afspraak gemaakt. Kleuters mogen 5 dagdelen komen wennen, voordat ze 4 jaar worden.
Na het maken van de wenafspraak met ouders, neemt de groepsleerkracht contact op met de peuterspeelzaal, mits ouders hiervoor toestemming hebben gegeven. Met de leidsters van de peuterspeelzaal wordt overlegd of er behoefte is aan een eventuele koude of warme overdracht. Wanneer het kind een VE – traject heeft gevolgd, vindt er altijd een warme overdracht plaats. Deze wordt ingepland voordat het kind vier jaar wordt en start op school.