Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Op De Fontein kijken we, zo breed mogelijk, naar de gehele ontwikkeling van het kind. De kinderen worden gevolgd door middel van observaties in de groep, methodetoetsen en het IEP- leerlingvolgsysteem. IEP staat voor Inzicht Eigen Profiel. Dit houdt in dat deze toetsen meer inzicht geven in de kennis en vaardigheden van de leerlingen op een breder gebied. Er wordt naast de cognitieve vaardigheden (Hoofd), ook gekeken naar creatief vermogen, sociaal-emotionele ontwikkeling en leeraanpak (Hart en Handen). De individuele groei van de leerling, ten opzichte van het vorige meetmoment, wordt hierbij meetbaar en zichtbaar.
Procedure adviezen VO
Aan het eind van groep 7 vindt een Voorlopig adviesgesprek plaats met de leerkrachten van groep 7, de intern begeleider, de leerling en ouders. Tijdens dit gesprek wordt een voorlopig schooladvies gegeven, waarbij we rekening houden met de behaalde resultaten, de kindkenmerken en de ambities van de leerling. Na de Doorstroomtoets in groep 8, volgt het definitief advies. Hiermee kunnen de ouders hun kind aanmelden bij de vervolgschool.
- In november worden de IEP toetsen afgenomen in groep 8.
- In februari worden de doorstroomtoetsen afgenomen. Na de uitslag van deze doorstroomtoets kan evt. het advies herzien worden. Dit kan alleen omhoog worden bijgesteld en niet naar een lager niveau.
- In maart vindt een gesprek plaats waarin het definitieve advies wordt gegeven. Daarna vindt inschrijving plaats op het VO.
Uitstroom naar VO
2020 - 2021 totaal aantal leerlingen 24: 0 PRO; 7 VMBO; 6 MAVO; 11 HAVO/VWO
2021 - 2022 totaal aantal leerlingen 22: 0 PRO; 6 VMBO; 7 MAVO; 9 HAVO/VWO
2022 - 2023 totaal aantal leerlingen 22: 0 PRO; 8 VMBO; 4 MAVO; 10 HAVO/VWO
2023 - 2024 totaal aantal leerlingen 27: 0 PRO; 2 VMBO; 8 MAVO; 17 HAVO/VWO
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
We vinden het belangrijk dat kinderen die bij ons naar school gaan, kunnen en willen werken in een goede sfeer en met begrip voor elkaars mogelijkheden. Daarom werken we op De Fontein voortdurend aan een klimaat van onderlinge verdraagzaamheid. Positieve benadering van anderen wordt voorgeleefd en gestimuleerd. We gebruiken hiervoor het door het Nederlandse Jeugdinstituut goedgekeurde anti-pestprogramma van Vreedzaam. Zie hiervoor hoofdstuk 3.2 over veiligheid.
Burgerschapsvorming is geen apart schoolvak, maar maakt deel uit van het Pedagogisch klimaat. Leerlingen worden uitgedaagd om na te denken over hun rol als burger in de Nederlandse samenleving. Bij burgerschap gaat het om de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap èn daar, actief, een bijdrage aan te leveren. Ook als ‘kleine burger’ moet je je betrokken voelen bij en verantwoordelijk zijn voor de maatschappij. De betrokkenheid en verantwoordelijkheid die je voor de gemeenschap voelt, zijn een deel van je identiteitsontwikkeling. De ontwikkeling van burgerschap is opgenomen in het lesaanbod voor de groepen 1 t/m 8. Binnen onze lessen levensbeschouwelijke identiteit en wereldoriëntatie is hier aandacht voor. Deze onderdelen worden aangevuld met TV-lessen van schooltelevisie: Koekeloere, Huisje Boompje Beestje, Nieuws uit de natuur en TV-weekjournaal. Daarnaast gebruiken wij het anti-pestprogramma Vreedzaam, die tevens aandacht besteedt aan burgerschapsvorming. De Fontein heeft een monument geadopteerd ter na gedachtenis van oorlogsslachtoffers. Leerlingen van groep 8 worden betrokken bij de activiteiten rondom het monument.
Het bestuur van stichting Kopwerk heeft in januari 2020 inspectiebezoek gehad. Naar aanleiding van dit onderzoek zijn er verificatieonderzoeken gehouden onder verschillende scholen van de organisatie. Hiervoor heeft De Fontein op 6 februari 2020 inspectiebezoek gehad. Dit was een positief bezoek en de aanbevelingen van de inspectie worden meegenomen in het schooljaarplan. Voor meer informatie kunt u terecht bij de school.