Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Binnen het Jenaplanonderwijs werken we met stamgroepen. In onze school hebben we stamgroepen voor de kinderen van 4 t/m 6 jaar, voor kinderen van 6 t/m 9 jaar en 9 t/m 12 jaar. De kinderen zitten dus meestal drie jaar in dezelfde groep en maken daar de ontwikkeling door van jongste in de groep, naar middelste en oudste in de groep.
In iedere fase leren kinderen nieuwe dingen. Samenwerken, hulp vragen en hulp bieden is normaal in onze school. Kinderen leren hun eigen kwaliteiten kennen en waarderen en ze zien die van de andere kinderen. Er wordt ontdekt dat je door goede samenwerking meer kunt bereiken. Verantwoordelijkheid nemen, ondernemen, creëren, presenteren, reflecteren en verantwoording afleggen zijn andere vaardigheden die de kinderen op onze school leren.
Ook in de onderbouw richten we ons onderwijs zo in dat kinderen in aanraking komen met echte dingen, echte mensen en echte gevoelens.
De kinderen doen dat op een niveau dat voor hen veilig is en dat ze kunnen bevatten. We laten hen zoeken, proberen, experimenteren, ontdekken.
Hoeveel tijd er aan een vak besteed wordt, ligt op onze jenaplanschool niet vast. Wij werken met een ritmisch weekplan, wat betekent dat we niet werken met een vooraf vastgesteld rooster met uren en tijden, maar dat we ruimte bieden aan dat wat het kind nodig heeft.
De kernvakken zijn geïntegreerd in het volledige, themagestuurde onderwijsaanbod. Het programma is herkenbaar voor de kinderen, maar de duur en volgorde kan veranderen. Onze groepsleiders observeren en bepalen hoe lang activiteiten duren. Onze groepsleiders hebben een groot gevoel voor effectiviteit en kwaliteit van leer- en spelsituaties. Op deze manier benutten wij onze leertijd optimaal.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.