Jenaplanschool Antonius Abt

Oberon 17 5221 LT Den Bosch

  • Schoolfoto van Jenaplanschool Antonius Abt
  • Schoolfoto van Jenaplanschool Antonius Abt
  • Schoolfoto van Jenaplanschool Antonius Abt
  • Schoolfoto van Jenaplanschool Antonius Abt

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school gebruiken we de IEP-eindtoets. We willen onze opbrengsten graag in overeenstemming laten komen met onze populatie, uit kinderen halen wat erin zit en dat niet alleen op de schoolse vakken. Met een gemiddelde eindscore van 81,6  in 2021 hebben we ons doel ruimschoots behaald.

We kiezen vanuit de jenaplanidentiteit voor een onderwijsinhoud waar samen met ouders en kinderen gewerkt wordt aan een goede basisvorming, een goede voorbereiding op het vervolgonderwijs en op het functioneren in de samenleving. Ons onderwijsaanbod overstijgt daarmee de gebieden waarop bij de eindtoets getoetst wordt.    

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We volgen de ontwikkeling van kinderen zodanig dat zij een ononderbroken ontwikkeling kunnen doorlopen. Daarvoor verzamelen we systematisch informatie over de kennis en vaardigheden van de kinderen. We gebruiken hiervoor o.a. het leerlingvolgsysteem van ParnasSys.


Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

 Het schooladvies wordt zorgvuldig vastgesteld door de groepsleider. Het is gebaseerd op de persoonlijke ontwikkeling, de kennis en de vaardigheden van het betrokken kind. Zo krijgt ieder kind een passend advies.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het onderwijsaanbod op Jenaplanschool Antonius Abt:

· gaat ervan uit dat leerlingen opgroeien in een pluriforme samenleving;

· is gericht op het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie;

· is gericht op kennis hebben van en kennismaken met verschillende achtergronden en culturen van leeftijdgenoten;

· draagt bij aan de basiswaarden van de democratische rechtsstaat;

· leert kinderen zich te gedragen vanuit respect voor algemeen aanvaarde waarden en normen;

· leert kinderen zorg te dragen voor de lichamelijke en psychische gezondheid van henzelf en anderen;

· leert kinderen zich redzaam te gedragen in sociaal opzicht en als consument;

· leert kinderen met zorg om te gaan met het milieu. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kindgericht
  • Onderzoekende houding
  • Verbondenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven