Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De resultaten op de middentoetsen gebruiken we om te controleren of er groei is per leerling, per groep, per vak en voor de hele school. De leerkrachten en de Intern Begeleider nemen deze gegevens door en passen waar nodig het aanbod in de groepen aan.
De schooladviezen en uitstroom naar het VO kunnen verschillen per leerjaar. De afgelopen jaren gaat gemiddeld ongeveer 66% van de leerlingen naar de HAVO of hoger. 18% gaat gemiddeld naar het VMBO-t (theoretisch = vergelijkbaar met de MAVO). Ongeveer 16% gaat gemiddeld naar een andere vorm van het VMBO.
Belangrijk is om te weten of deze leerlingen na 3 jaar VO nog steeds op dat niveau onderwijs volgen. We krijgen van de VO-scholen waar we het meeste naar verwijzen (Stanislas College, Grotius College en Christelijk Lyceum Delft) regelmatig terugkoppeling en daaruit blijkt dat we goede adviezen geven.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Onze school moet een fijne plek zijn om iedere dag te komen. Voor de kinderen, voor ouders en voor de medewerkers. Iedereen moet zich veilig voelen om zichzelf te kunnen zijn. We zijn in het schooljaar 2015-2016 gestart met de Kanjertraining. Dit is een methode waarbij vertrouwen in jezelf en in de ander centraal staat! Door middel van vragenlijsten voor alle betrokkenen peilen we jaarlijks de tevredenheid over dit onderwerp. In het volgsysteem van de Kanjertrainingen (KANVAS) houden we bij hoe de kinderen zich door de jaren heen voelen op school.
De onderwijsinspectie bewaakt de kwaliteit van scholen. Jaarlijks vindt er een gesprek plaats met het bestuur van een school. Bij onze school is dat de Laurentius Stichting. Als er naar aanleiding van deze gesprekken geen grote tekortkomingen zijn, krijgt een school het basisarrangement. Dit betekent dat de inspectie één keer per vier jaar een school bezoekt voor een onderzoek. De andere jaren voldoet een gesprek met het bestuur.
De Titus Brandsmaschool heeft in november 2022 op eigen verzoek een inspectiebezoek gehad. We kregen al jaren een 'voldoende' voor ons onderwijs, maar we wilden weten of we voldeden aan de criteria die gelden voor een 'goed'. De inspectie was lovend over onze school en we hebben voor de komende vier jaar de waardering 'goed'gekregen. Hieronder de conclusie van het onderzoek.
De school biedt een breed en samenhangend aanbod, waarbij veel aandacht is voor het aanleren van leerstrategieën. Ook heeft de school duidelijke doelen opgesteld voor het burgerschapsonderwijs. Het aanbod en de onderwijstijd zijn toegespitst op de leerlingenpopulatie. Ook heeft de school goed zicht op de ontwikkeling van leerlingen en zijn er veel extra ondersteuners in de school aanwezig. De resultaten van de leerlingen in groep 8 liggen ruim boven wat verwacht mag worden van een school met deze leerlingenpopulatie. Daarnaast heeft de school eigen ambitieuze doelen opgesteld met betrekking tot de resultaten. Naast de focus op het eigenaarschap van leerlingen en het behalen van hoge resultaten, treft de school preventieve maatregelen om een veilige leeromgeving te creëren. Zo heeft de school bijvoorbeeld een training aan ouders en medewerkers van de tussenschoolse opvang aangeboden, gericht op het omgaan met elkaar. Ook binnen het team is sprake van een veilige, professionele leer- en verbetercultuur.