Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De kinderen zijn op leeftijd ingedeeld in de groepen. Op die manier kunnen we het beste vorm geven aan ons klassikale onderwijs. Uiteraard is er wel niveauverschil tussen leerlingen binnen een groep. We geven de belangrijkste vakken dan ook op 3 niveaus. De leerkracht start met de hele groep. De leerlingen die de leerstof snel begrijpen, mogen deze direct verwerken. De andere leerlingen luisteren verder naar de uitleg. Als iedereen aan de zelfstandige verwerking gaat beginnen, geeft de leerkracht extra uitleg aan de kinderen die meer moeite hebben met leerstof. Bij taal en rekenen nemen we een voortoets af, zodat we voor een nieuw hoofdstuk al zicht hebben op wat de kinderen weten over de nieuwe doelen.
Als het leerlingenaantal te groot is voor 1 groep, maar te klein voor 2 groepen, maken we wel eens een combinatiegroep. Leerlingen van bijvoorbeeld groep 4 en 5 zitten dan bij elkaar. De organisatie in een groep is dan heel belangrijk en uit ervaring weten we dat een combinatiegroep niet nadelig uitpakt voor de resultaten van een groep. Sterker; leerlingen werken goed samen en jongere leerlingen pikken soms al wat op van de oefenstof van een jaar hoger.
Alle kinderen van groep 3 t/m 8 krijgen twee keer per gymles van een gymmeester. Handvaardigheid en tekenen: deze lessen worden gegeven door de groepsleerkrachten. We doen mee aan het project Culturrhelden waardoor culturele lessen een steeds belangrijkere plek innemen in ons onderwijs. Engels krijgen de kinderen via het smartboard met de lessen uit 'Groove me'.
De vakken bij de groepen 1-2 liggen wat minder vast. We besteden veel tijd aan taal, omdat we dit de basis vinden van alle andere vakken.
Bovenstaande uren zijn een richtlijn, want voor individuele leerlingen en soms voor de hele groep kan hiervan worden afgeweken als dit noodzakelijk is.
Ver uit de meeste leerlingen volgen het gewone onderwijsaanbod op onze school. Er zijn ook kinderen die behoefte hebben aan meer ondersteuning. Zo hebben wij extra zorg voor leerlingen met dyslexie, voor hoog- en meerbegaafde kinderen en voor leerlingen die juist moeite hebben met leren.
Door een goede organisatie en een goede planning van te behalen doelen proberen we voor iedere leerling een juist onderwijsaanbod te verzorgen.
Het schoolondersteuningsprofiel beschrijft onze mogelijkheden en onze onmogelijkheden op het bieden van ondersteuning aan leerlingen. Het is echter wel een document dat de zorg beschrijft op een bepaald moment: we zijn als school voortdurend in ontwikkeling en de zorg die wij kunnen bieden verandert dus ook.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Met Leren Zichtbaar Maken (LZM) willen we alle leerlingen nog meer in hun kracht zetten; meer zicht op hun ontwikkeling en meer aandacht voor de doelen die ze willen bereiken.
We blijven veel aandacht aan de woordenschat geven, om de taalontwikkeling te blijven stimuleren en (bij oudere leerlingen) omdat dit een belangrijk onderdeel is m.b.t. begrijpend lezen.
Wij zijn een VVE-school, omdat we leerlingen hebben die een taalachterstand hebben en daarmee de kans lopen onderwijsachterstand te krijgen. Toch hebben we niet gekozen voor een specifiek VVE-programma bij de kleuters. We hebben namelijk veel meer leerlingen die zich juist heel goed/snel ontwikkelen en die krijgen met Schatkist ook een goed aanbod.
Voor kinderen met een taalachterstand werken we met het woordenschatprogramma LOGO 3000.