Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op IKC de Steltloper hebben we enkele groepen.
Op 2 dagen en 3 ochtenden zijn er onderwijsassistenten aanwezig voor extra begeleiding van leerlingen in alle groepen. Daarnaast is op 3 dagen 1 van de 2 ervaren intern begeleiders aanwezig. We beschikken ook over taal-, reken-, cultuur- en natuurcoördinatoren.
Er is een beeldende kunstdocent aanwezig op school. Zij begeleidt het team bij het stapsgewijs toegroeien naar een breed en met de wereldoriëntatievakken geïntegreerd aanbod van culturele activiteiten. Dit vindt plaats door aan te sluiten bij thema's die op dat moment spelen in de school, bijv. het thema 'En toen?-verhalen van vroeger' waar we dit schooljaar met de hele school een periode over gaan werken. Daarnaast zorgt de beeldend kunstenaar voor verdieping van het aanbod door groepsdoorbrekende ateliers in te richten, waar kinderen op verschillende niveaus bezig gaan met beeldende kunst, techniek en kunst, kunstschilderen, film/media/fotografie en drama/dans.
Basiskwaliteit:
In de groepen 1 t/m 8 werken we volgens het leerstofjaarklassensysteem met kinderen van dezelfde leeftijd in een groep. Op IKC de Steltloper passen we handelingsgericht werken (HGW toe). Hiermee willen we afstemmen op de onderwijsbehoeften van leerlingen en op deze manier komen we tegemoet aan de onderlinge verschillen. We proberen elk kind op een passende manier te begeleiden. Op deze manier komen we tegemoet aan de verschillen tussen leerlingen. Zelfstandig werken en het per groep (of in kleine groepjes) geven van instructie is belangrijk bij combinatiegroepen. Een goede klassenorganisatie speelt hierbij een cruciale rol. Met behulp van het planningsoverzichten, dag- en weekplanning en taakbrieven kunnen de leerlingen gedurende een deel van de dag zelfstandig werken.
Basisondersteuning:
Soms wijken de mogelijkheden van kinderen zover af van het gemiddelde van de groep, dat we na overleg met de schoolbegeleidingsdienst (en ouders), via een individuele leerlijn en/ of groeps-doorbrekend werken, passend onderwijs kunnen bieden. Dit alleen in uitzonderlijke gevallen, omdat het moeilijk inpasbaar is in onze organisatievorm (onze individuele hulp is beperkt). Randvoorwaarden hiervoor zijn dat een kind grotendeels zelfstandig en taakgericht kan werken. Het maximale wat de school kan bieden binnen een klas is: 1 leerling* met een ontwikkelingsperspectief op een of meerdere vakken. Op het moment dat een leerling substantieel ondersteund wordt vanuit het extra budget passend onderwijs van Quadraten (arrangement), is het opstellen van een OPP verplicht. Daarnaast zijn er ook leerlingen die binnen de basisondersteuning vallen, voor wie een OPP wenselijk, maar niet verplicht is. Wanneer een kind een individuele leerlijn heeft, dan wordt er altijd een OPP opgesteld. Zowel de verplichte, als de wenselijke OPP’s vallen binnen hetgeen de school als maximum heeft gesteld. We proberen door middel van dag- en weektaken onze organisatie zo in te richten dat dit mogelijk is. Wanneer leerlingen (meer) begaafd zijn, wordt hen meer uitdagende leerstof aangeboden (plustaak). Dat kan verrijkingsstof zijn uit de methode, maar er kan ook gekozen worden voor specifieke materialen voor meer begaafde leerlingen. Verder kunnen een aantal geselecteerde (meer) begaafde leerlingen deelnemen aan de bovenschoolse plusklas Skills². Dit is een gezamenlijk initiatief binnen de St. Quadraten.
*Mocht er een tweede leerling in een klas een OPP nodig hebben, dan wordt er naar de specifieke situatie gekeken en in het team besproken of wij deze leerling (nog) voldoende begeleiding en ondersteuning kunnen bieden.
Eén team biedt binnen het IKC onderwijs en opvang aan alle kinderen van 0-12 jaar. Er wordt nauw samengewerkt tussen onderwijs en opvang en er is sprake van 'een warme overdracht'.