IKC de Steltloper

Oosterweg 56 9367 RM De Wilp

  • Op het plein is veel ruimte om te spelen.
  • Alle lokalen zijn gebouwd rond onze gemeenschappelijke ruimte, waar kinderen samen kunnen werken aan een opdracht.
  • In de bovenbouw wordt gebruik gemaakt van Chromebooks, waarop kinderen opdrachten op hun eigen niveau aangeboden krijgen.
  • Spelend leren.

Het team

Toelichting van de school

Het team van IKC de Steltloper is een professioneel en deskundig team dat bestaat uit leerkrachten, pedagogisch medewerkers, 2 IB'er, 2 onderwijsassistenten, een conciërge, een administratief medewerker en de directeur. Via Stichting Quadraten kan er een beroep gedaan worden op een orthopedagoog en diverse specialisten.

Kinderen willen leren en worden uitgedaagd. Het team wil graag aan deze wens tegemoet komen en alle leerlingen een kans geven om zich op een breed terrein te kunnen ontwikkelen. Hiervoor is het nodig dat de leerkrachten zich permanent blijven ontwikkelen. Dit vindt plaats door teamscholing, maar ook door individuele scholing en door leren van elkaar, kinderen en ouders. 

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De vervanging door afwezigheid vanwege studie of gepland verlof is meestal goed te regelen. Quadraten heeft 16 personen aangesteld in een vaste benoeming (flexpool) om in vooral kortdurende vervanging te voorzien. Daarnaast heeft Quadraten zich aangesloten bij het RTC Groningen. Het aansluiten bij het RTC Groningen biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van elkaars vervangers. RTC Groningen heeft de vervanging ondergebracht bij SLIM! Personeelsbemiddeling.

Het probleem doet zich voor dat het aantal vervangers afneemt. Met name als een leerkracht ziek wordt, zijn er regelmatig onvoldoende mensen om in de vraag te voorzien. Als er geen invaller is, beslist de directeur wat er gaat gebeuren. Een duo-collega kan gevraagd worden, of de leerlingen kunnen verdeeld worden over andere groepen. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat er niemand beschikbaar is. De ouders krijgen dan bericht dat de kinderen die dag geen les krijgen. We begrijpen dat dit voor de ouders een lastige situatie met zich meebrengt. Als u als ouders geen opvang kunt regelen dan zal de school zorgen voor opvang, al is dat niet conform het lesprogramma, maar bijvoorbeeld opvang in een andere groep. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op IKC de Steltloper hebben we enkele groepen. 

Op 2 dagen en 3 ochtenden zijn er onderwijsassistenten aanwezig voor extra begeleiding van leerlingen in alle groepen. Daarnaast is op 3 dagen 1 van de 2 ervaren intern begeleiders aanwezig. We beschikken ook over taal-, reken-, cultuur- en natuurcoördinatoren.

Er is een beeldende kunstdocent aanwezig op school. Zij begeleidt het team bij het stapsgewijs toegroeien naar een breed en met de wereldoriëntatievakken geïntegreerd aanbod van culturele activiteiten. Dit vindt plaats door aan te sluiten bij thema's die op dat moment spelen in de school, bijv. het thema 'En toen?-verhalen van vroeger' waar we dit schooljaar met de hele school een periode over gaan werken. Daarnaast zorgt de beeldend kunstenaar voor verdieping van het aanbod door groepsdoorbrekende ateliers in te richten, waar kinderen op verschillende niveaus bezig gaan met beeldende kunst, techniek en kunst, kunstschilderen, film/media/fotografie en drama/dans.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Basiskwaliteit:

In de groepen 1 t/m 8 werken we volgens het leerstofjaarklassensysteem met kinderen van dezelfde leeftijd in een groep. Op IKC de Steltloper passen we handelingsgericht werken (HGW toe). Hiermee willen we afstemmen op de onderwijsbehoeften van leerlingen en op deze manier komen we tegemoet aan de onderlinge verschillen. We proberen elk kind op een passende manier te begeleiden. Op deze manier komen we tegemoet aan de verschillen tussen leerlingen. Zelfstandig werken en het per groep (of in kleine groepjes) geven van instructie is belangrijk bij combinatiegroepen. Een goede klassenorganisatie speelt hierbij een cruciale rol. Met behulp van het planningsoverzichten, dag- en weekplanning en taakbrieven kunnen de leerlingen gedurende een deel van de dag zelfstandig werken.

Basisondersteuning:

Soms wijken de mogelijkheden van kinderen zover af van het gemiddelde van de groep, dat we na overleg met de schoolbegeleidingsdienst (en ouders), via een individuele leerlijn en/ of groeps-doorbrekend werken, passend onderwijs kunnen bieden. Dit alleen in uitzonderlijke gevallen, omdat het moeilijk inpasbaar is in onze organisatievorm (onze individuele hulp is beperkt). Randvoorwaarden hiervoor zijn dat een kind grotendeels zelfstandig en taakgericht kan werken. Het maximale wat de school kan bieden binnen een klas is: 1 leerling* met een ontwikkelingsperspectief op een of meerdere vakken. Op het moment dat een leerling substantieel ondersteund wordt vanuit het extra budget passend onderwijs van Quadraten (arrangement), is het opstellen van een OPP verplicht. Daarnaast zijn er ook leerlingen die binnen de basisondersteuning vallen, voor wie een OPP wenselijk, maar niet verplicht is. Wanneer een kind een individuele leerlijn heeft, dan wordt er altijd een OPP opgesteld. Zowel de verplichte, als de wenselijke OPP’s vallen binnen hetgeen de school als maximum heeft gesteld. We proberen door middel van dag- en weektaken onze organisatie zo in te richten dat dit mogelijk is. Wanneer leerlingen (meer) begaafd zijn, wordt hen meer uitdagende leerstof aangeboden (plustaak). Dat kan verrijkingsstof zijn uit de methode, maar er kan ook gekozen worden voor specifieke materialen voor meer begaafde leerlingen. Verder kunnen een aantal geselecteerde (meer) begaafde leerlingen deelnemen aan de bovenschoolse plusklas Skills². Dit is een gezamenlijk initiatief binnen de St. Quadraten.

*Mocht er een tweede leerling in een klas een OPP nodig hebben, dan wordt er naar de specifieke situatie gekeken en in het team besproken of wij deze leerling (nog) voldoende begeleiding en ondersteuning kunnen bieden.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Eén team biedt binnen het IKC onderwijs en opvang aan alle kinderen van 0-12 jaar. Er wordt nauw samengewerkt tussen onderwijs en opvang en er is sprake van 'een warme overdracht'.

Terug naar boven