IKC de Steltloper

Oosterweg 56 9367 RM De Wilp

  • Op het plein is veel ruimte om te spelen.
  • Alle lokalen zijn gebouwd rond onze gemeenschappelijke ruimte, waar kinderen samen kunnen werken aan een opdracht.
  • In de bovenbouw wordt gebruik gemaakt van Chromebooks, waarop kinderen opdrachten op hun eigen niveau aangeboden krijgen.
  • Spelend leren.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de kwaliteit van ons onderwijs te bewaken, worden de resultaten van de leerlingen op de verschillende vakken getoetst. Behalve de ontwikkeling van de leerlingen, kan de school hiermee ook beoordelen welke gebieden/vakken meer aandacht nodig hebben.

Het leerlingvolgsysteem 

Om de ontwikkeling van leerlingen goed te kunnen volgen maken we gebruik van een eigen kleuterobservatiesysteem. Voor de groepen 3 t/m 8 hebben we IEP LVS. Alle af te nemen toetsen staan gepland op de zogenaamde toetskalender. Naast deze toetsgegevens analyseren leerkrachten de resultaten van de toetsen uit de gebruikte methodes, de zogenaamde methode gebonden toetsen. Met behulp van het leerlingvolgsysteem stelt de leerkracht tweemaal per jaar vast of: 

  • de leerlingen voldoende vooruitgaan 
  • de leerstof is afgestemd op het niveau van de leerlingen
  • de leerlingen extra hulp nodig hebben 

Leerlingen die achterblijven in de leerontwikkeling of juist een voorsprong hebben, worden binnen de groepsbesprekingen (4x per jaar) op school besproken. Binnen dit overleg wordt bekeken welk aanbod voor deze leerling het meeste rendement zal opleveren. Deze bespreking is tussen de groepsleerkracht(en) en de intern begeleider. Doel hiervan is om voor de leerling tot een zo duidelijk mogelijk plan van aanpak te komen, zodat ondersteuning op de juiste manier wordt ingezet. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

8 jaar lang volgen we de ontwikkeling van onze leerlingen. Eind groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig schooladvies, zodat ouders en leerlingen zich vast kunnen oriënteren op scholen die in aanmerking komen. De leerlingen hebben vervolgens nog een heel jaar om zich te ontwikkelen. In februari groep 8 krijgen alle leerlingen het schooladvies, dat gebaseerd wordt op de Plaatsingswijzer en de observaties van de leerkrachten. Hierbij wordt bijvoorbeeld gekeken naar of een kind zelfstandig kan werken, naar de huiswerkhouding, het zelfvertrouwen, de concentratie en de leermotivatie. In april wordt de IEP Eindtoets gemaakt. Meestal is de uitslag van deze toets een bevestiging van het eerder gegeven advies. Wanneer er hoger wordt gescoord dan het gegeven advies, wordt dit advies heroverwogen.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat ieder kind met plezier naar het IKC gaat. Als een kind zich veilig en welkom voelt, kan het zich beter ontwikkelen. Kinderen maken in het IKC deel uit van een groep. Vanuit gezamenlijke verantwoordelijkheid bundelen we onze kracht en expertise. Samen komen we verder.  We accepteren, waarderen en respecteren elkaar en er is oog voor individuele wensen, behoeften en talenten. Door het programma hierop af te stemmen, krijgen alle kinderen de mogelijkheid om optimaal te leren, onderzoeken en experimenteren. Een toekomstgericht aanbod van kennis en vaardigheden bereidt kinderen voor op een zelfstandig leven in de maatschappij. We leren hierbij zowel binnen als buiten. Groen, bewegen en actief leren zijn belangrijk in het IKC. Leerlingen, ouders, leerkrachten en pedagogische medewerkers zijn samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling. De regels zijn helder, zodat ieder weet welk gedrag van hem/haar verwacht wordt. Door samen te werken in een goede sfeer, gaan we samen op weg naar de toekomst.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Eigenheid
  • Verbinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Namens de overheid houdt de inspectie toezicht op de scholen, waarbij de diverse aspecten van het onderwijs in hun onderlinge samenhang worden bekeken en gewaardeerd. De inspectie is er om de kwaliteit van het onderwijs te beoordelen en te bevorderen.

In september 2019 heeft de inspecteur in het kader van een verificatieonderzoek een bezoek gebracht aan de Dorpel. Hierbij is gekeken in de groepen en zijn er gesprekken geweest met leerlingen en ib-er. Op alle standaarden die bekeken zijn werd een voldoende gescoord en op kwaliteitszorg een ruim voldoende tot goed. De school heeft tips ontvangen rondom doorgaande lijnen in de groepen en deze tot uitvoer gebracht.

Op 23 januari 2020 heeft de inspecteur een themaonderzoek ‘didactisch handelen’ uitgevoerd op De Wegwijzer. Er werden klassenbezoeken afgelegd waarbij gekeken werd naar taakgerichtheid, betrokkenheid en feedback. De inspecteur was zeer tevreden over de kwaliteit van het didactisch handelen van de leerkrachten.

Terug naar boven