ibs 't Pompeblêd

Sportloane 2 9271 VN De Westereen

  • Thematisch en ontdekkend leren, binnen en buiten de school!
  • Oog voor elk kind, met een enthousiast team en gezamenlijke activiteiten.
  • Samenwerken en onderzoekend leren op basis van interesse en talent.
  • 21e eeuwse vaardigheden voor jong en oud!
  • Rekenen, spelling en bewegend leren in de buitenlucht!

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De tussenresultaten worden gemeten aan de hand van CITO-toetsen (Leerling in Beeld), geanalyseerd op leerling- en groepsniveau door de leerkracht. Dit wordt besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbesprekingen. Daarna worden de resultaten ook op schoolniveau besproken in het kwaliteitsteam (directie, intern begeleider, taalcoördinator en rekencoördinator) en volgt een terugkoppeling naar het team met eventuele acties op de diverse niveaus (basis, zorg en plus). De resultaten worden vastgelegd in ParnasSys en MijnSchoolPlan, die bovenschools op managementniveau wordt besproken.

Daarnaast werken we steeds meer doelgericht en formatief met kinderen, zodat we meer kunnen differentiëren en leerlingen eigenaar worden van hun eigen leerproces. Er wordt doelgericht gewerkt aan de hand van de referentieniveaus. Deze doelen en observaties uit de les of methode gebonden toetsen worden in een logboek genoteerd, geanalyseerd en vervolgens acties aan verbonden. Een Plan-Do-Check-Act-cyclus met oog voor kwaliteit.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In ons Protocol Schooladvies staat beschreven hoe ons schooladvies tot stand komt. Er staat beschreven welke stappen er gevolgd worden in groep 6, 7 en 8. Er wordt gebruik gemaakt van de Plaatsingswijzer. Het Protocol Schooladvies is te vinden op onze website. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als leerlingen onze school verlaten willen we een bijdrage hebben geleverd aan een leerling die de school verlaat met zelfvertrouwen. Een leerling die trots is op eigen kwaliteiten, kan samenwerken en is gegroeid tot een persoon die verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen gedrag. Daarnaast streven we ernaar dat leerlingen hier bewust van zijn en een bijdrage willen èn kunnen leveren aan de maatschappij.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Verantwoordelijkheid
  • Samenwerking

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven