ibs 't Pompeblêd

Sportloane 2 9271 VN De Westereen

  • Thematisch en ontdekkend leren, binnen en buiten de school!
  • Oog voor elk kind, met een enthousiast team en gezamenlijke activiteiten.
  • Samenwerken en onderzoekend leren op basis van interesse en talent.
  • 21e eeuwse vaardigheden voor jong en oud!
  • Rekenen, spelling en bewegend leren in de buitenlucht!

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer een leerkracht vervangen moet worden bij verlof dan meldt de betreffende leerkracht dit bij de leidinggevende. De leidinggevende zoekt samen met de betreffende leerkracht naar een passende vervanging. Er worden een aantal dagen per week personeelsleden boventallig ingezet. Dat betekent dat er een leerkracht extra ondersteuning kan bieden, maar ook bij kortdurende ziekte een groep over kan nemen. Mocht dit niet op deze wijze opgelost worden of er is sprake van langdurige ziekte, dan kan er geraadpleegd worden bij collega leerkrachten binnen stichting ROOBOL, waar it Pompeblêd onderdeel van is. Zo proberen we het tekort aan invallers op te vangen en een vertrouwd gezicht te creëren. We streven er naar om, zeker bij langdurige vervanging, een vaste invaller voor langere periode in zetten.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen worden in principe in jaarklassen geplaatst. Echter als het leerlingaantal van een groep onder de 23 komt, kan er zorgvuldig gekeken worden naar het eventueel samenstellen van een combinatiegroep. We streven ernaar om van de groepen 3 en 8 geen combinatie groep te maken. In 2023-2024 zijn de leerlingen verdeeld over 8 jaargroepen. Gedurende het jaar komt er een extra instroomgroep en werken we met 9 jaargroepen.

We werken groepsdoorbroken, dit betekent dat leerlingen die op een hoger of lager niveau werken op een bepaald vak, dit vak kunnen volgen bij een groep hoger of lager, zodat de instructie op niveau gegeven kan worden. Dit wordt altijd in overleg met de intern begeleider en ouders bepaald.

We zetten vanuit de basisformatie een onderwijsassistent (8 dagdelen) en een leerkracht ondersteuner (4 dagdelen) in voor kinderen die extra ondersteuningsbehoeften hebben. Hierbij kunt u denken aan één op één begeleiding, werken in kleine groepjes, verlengde instructie, maar het kan ook worden ingezet als extra paar handen in de klas. Er wordt daarnaast ook ingezet op bijvoorbeeld ondersteuning bij levelwerk, NT2 (Nederlands als tweede taal) en collegiale consultatie.

In de groepen 3 t/m 5 wordt Algemene Muzikale Vorming (AMV) gegeven door een vakdocent. Alle groepen hebben gedurende het jaar bewegingslessen door een vakdocent gymnastiek. Er komt wekelijks een Native Speaker afwisselend in de onderbouw of bovenbouw om te ondersteunen bij het spreken van de Engelse taal.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen wordt er gewerkt vanuit de SLO doelen, die landelijk zijn vastgesteld. Deze doelen worden thematisch en spelenderwijs aangeboden en geobserveerd met behulp van het Digikeuzebord.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In ons samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland maken we onderscheid tussen de volgende varianten ondersteuning:

  • De basisondersteuning op de basisschool;
  • De extra ondersteuning;
  • Plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs;
  • Plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4.

Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland geboden wordt. We voldoen als school aan deze basisondersteuning en hebben de mogelijkheden en grenzen van onze zorg beschreven in het School Ondersteuning Profiel (SOP). Het SOP is op onze website te lezen. 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

In de toekomst willen we ons als team blijven ontwikkelen en specialiseren. Er worden verschillende cursussen, webinairs en opleiding gevolgd naar interesse en behoefte van het team en de school. Zo wordt er een cursus 'Werken in hoeken',  'Spelen met Engels en een opleiding 'Kindercoach' gevolgd door verschillende leerkrachten. 

Er is afgelopen jaren ingezet op formatief leren. Dit is een aanpak die we verder willen integreren binnen ons onderwijs.

Er zijn een aantal collega's die de mentorentraining gaan volgen. Dit is een training om studenten kwalitatief goed te kunnen begeleiden tijdens hun stageperiode. 

 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In onze brede school is Kids First gehuisvest. Vanaf 2 jaar kunnen kinderen hier naar de peuterschool en er is buitenschoolse opvang voor kinderen van 4-12 jaar. Er is regelmatig overleg tussen de leidsters van de peuterschool en onze school. Belangrijk doel is de continuïteit en de doorgaande lijn van peuterschool naar de basisschool te waarborgen. Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan, in samenwerking met Kids First. Er loopt een visie traject binnen de brede school om de samenwerking te verstevigen. 

Terug naar boven