Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen worden in principe in jaarklassen geplaatst. Echter als het leerlingaantal van een groep onder de 23 komt, kan er zorgvuldig gekeken worden naar het eventueel samenstellen van een combinatiegroep. We streven ernaar om van de groepen 3 en 8 geen combinatie groep te maken. In 2023-2024 zijn de leerlingen verdeeld over 8 jaargroepen. Gedurende het jaar komt er een extra instroomgroep en werken we met 9 jaargroepen.
We werken groepsdoorbroken, dit betekent dat leerlingen die op een hoger of lager niveau werken op een bepaald vak, dit vak kunnen volgen bij een groep hoger of lager, zodat de instructie op niveau gegeven kan worden. Dit wordt altijd in overleg met de intern begeleider en ouders bepaald.
We zetten vanuit de basisformatie een onderwijsassistent (8 dagdelen) en een leerkracht ondersteuner (4 dagdelen) in voor kinderen die extra ondersteuningsbehoeften hebben. Hierbij kunt u denken aan één op één begeleiding, werken in kleine groepjes, verlengde instructie, maar het kan ook worden ingezet als extra paar handen in de klas. Er wordt daarnaast ook ingezet op bijvoorbeeld ondersteuning bij levelwerk, NT2 (Nederlands als tweede taal) en collegiale consultatie.
In de groepen 3 t/m 5 wordt Algemene Muzikale Vorming (AMV) gegeven door een vakdocent. Alle groepen hebben gedurende het jaar bewegingslessen door een vakdocent gymnastiek. Er komt wekelijks een Native Speaker afwisselend in de onderbouw of bovenbouw om te ondersteunen bij het spreken van de Engelse taal.
In de kleutergroepen wordt er gewerkt vanuit de SLO doelen, die landelijk zijn vastgesteld. Deze doelen worden thematisch en spelenderwijs aangeboden en geobserveerd met behulp van het Digikeuzebord.
In ons samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland maken we onderscheid tussen de volgende varianten ondersteuning:
- De basisondersteuning op de basisschool;
- De extra ondersteuning;
- Plaatsing op een school voor speciaal basisonderwijs;
- Plaatsing op een school voor speciaal onderwijs cluster 3 en 4.
Onder basisondersteuning verstaan we de ondersteuning die door elke school binnen het samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland geboden wordt. We voldoen als school aan deze basisondersteuning en hebben de mogelijkheden en grenzen van onze zorg beschreven in het School Ondersteuning Profiel (SOP). Het SOP is op onze website te lezen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de toekomst willen we ons als team blijven ontwikkelen en specialiseren. Er worden verschillende cursussen, webinairs en opleiding gevolgd naar interesse en behoefte van het team en de school. Zo wordt er een cursus 'Werken in hoeken', 'Spelen met Engels en een opleiding 'Kindercoach' gevolgd door verschillende leerkrachten.
Er is afgelopen jaren ingezet op formatief leren. Dit is een aanpak die we verder willen integreren binnen ons onderwijs.
Er zijn een aantal collega's die de mentorentraining gaan volgen. Dit is een training om studenten kwalitatief goed te kunnen begeleiden tijdens hun stageperiode.
In onze brede school is Kids First gehuisvest. Vanaf 2 jaar kunnen kinderen hier naar de peuterschool en er is buitenschoolse opvang voor kinderen van 4-12 jaar. Er is regelmatig overleg tussen de leidsters van de peuterschool en onze school. Belangrijk doel is de continuïteit en de doorgaande lijn van peuterschool naar de basisschool te waarborgen. Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie aan, in samenwerking met Kids First. Er loopt een visie traject binnen de brede school om de samenwerking te verstevigen.