We vinden het belangrijk dat leerlingen en ouders tevreden zijn met hun leerkracht, in de klas en op school. Het kan altijd gebeuren dat u als ouder van een leerling ontevreden bent over een beslissing of het gedrag van iemand op school. Het is belangrijk dat dit bespreekbaar is, zodat we tot een oplossing kunnen komen.
Soms is er een meningsverschil van dien aard, dat iemand hierover een klacht in wil dienen. Voor de school is een klachtenregeling vastgesteld. Deze kunt u vinden op www.roobol.frl. Het wordt op prijs gesteld wanneer iemand die een klacht in wil dienen dat eerst kenbaar maakt bij de schoolleiding of het schoolbestuur. De school is voor de behandeling van klachten tevens aangesloten bij een onafhankelijke klachtencommissie: “De Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC)”. De LKC onderzoekt de klacht en beoordeelt (na een hoorzitting) of deze gegrond is. De LKC brengt advies uit aan het schoolbestuur en kan aan haar advies 15 aanbevelingen verbinden. Het schoolbestuur neemt over de afhandeling van de klacht en het opvolgen van de aanbevelingen de uiteindelijke beslissing. Een klacht kan bij het schoolbestuur of rechtstreeks schriftelijk bij de LKC worden ingediend. De externe vertrouwenspersoon kan daarbij behulpzaam zijn als u dat wenst. Deze vertrouwenspersoon is werkzaam bij de GGD in Leeuwarden 088- 2299887. De LKC is te bereiken bij Onderwijsgeschillen, Postbus 85191, 3508 AD UTRECHT, telefoon 030-2809590, fax 030-2809591. U kunt ook de website raadplegen www.onderwijsgeschillen.nl of een e-mail sturen naar [email protected].
De stappen zijn:
1. In gesprek met de leerkracht: is er op school of in de klas van uw kind iets vervelends gebeurd, dan bespreekt u dit met de betreffende leerkracht. Indien nodig maakt u gezamenlijk afspraken over een oplossing of verbetering (traject). Komt u er niet uit met de leerkracht, dan wordt de schooldirecteur en/of intern begeleider bij uw klacht betrokken. Deze treedt op als bemiddelaar tussen u en de leerkracht.
2. Schoolbrede klachten: is er een schoolbrede klacht, dan kunt u zich direct wenden tot de schooldirecteur. Komt u er ook met de schooldirecteur niet uit, dan kunt u zich wenden tot het bevoegd gezag van ROOBOL.
Vertrouwenspersoon ROOBOL: een klacht bespreken met een vertrouwenspersoon van ROOBOL is ook mogelijk. Deze biedt een luisterend oor en kan helpen de goede weg te vinden voor uw klacht. Om de klager zo nodig te kunnen bijstaan heeft ROOBOL een externe vertrouwenspersoon. De externe vertrouwenspersoon mevrouw Adriaentsje Tadema kunt u bereiken via: GGD Fryslân Harlingertrekweg 58 Postbus 612 8901 BK Leeuwarden, telefoonnummer: 088-2299887
3. Externe procedure: is het onverhoopt niet gelukt de klacht op te lossen binnen ROOBOL, dan kunt u een klacht indienen bij de externe klachtencommissie, de Landelijke Klachtencommissie (LKC) van Stichting Onderwijsgeschillen:
Landelijke Klachtencommissie (LKC)
Postbus 85191 3508 AD UTRECHT
Telefoon: 030-2809590
E-mail: [email protected].
Op de website www.onderwijsgeschillen.nl is meer informatie te vinden over klachtbehandeling.
Voor de klachtenregeling verwijs ik u tevens door naar de website van Roobol: www.roobol.frl, onder het tabblad 'Ouders'
Privacy
Stichting ROOBOL vindt de privacy van leerlingen en medewerkers belangrijk. Daarom wordt al geruime tijd gewerkt aan maatregelen die ervoor zorgen dat deze privacy zo goed mogelijk beschermd wordt. Naast het laten opstellen van een beleid betekent dit ook dat we afspraken maken met leveranciers. Ook werken we binnen onze scholen aan bewustwording bij onze medewerkers. Het privacybeleid staat centraal gepubliceerd op de website van Stichting ROOBOL. Dit beleid omvat: opgave verwerkte gegevens van leerlingen, privacyreglement voor leerlingen, sociale mediareglement voor leerlingen. Iedere onderwijsstichting is verplicht een functionaris gegevensbescherming aan te stellen. Deze functionaris ziet toe op het naleven van het beleid en de bewustwording bij medewerkers. Heeft u vragen of tips over de manier waarop wij met dit onderwerp omgaan? Dan kunt u een bericht sturen naar [email protected].
Schoolverzekering
Er is sprake van een schoolverzekering. Voor iedereen, zowel kinderen als volwassenen, die uit naam van school deelneemt aan buitenschoolse activiteiten is er een WA- en een ongevallenverzekering afgesloten.
Wanneer kinderen op of om de school/het plein iets kapot maken van elkaar, bijvoorbeeld een bril of kleding, dienen ouders dit onderling op te lossen middels hun eigen WA-verzekering. Daarvoor is school niet aansprakelijk. Wanneer er door toedoen van een leerling materiële schade in of aan het gebouw ontstaat zal ook dit worden verhaald op de WA-verzekering van de leerling.