De Krullevaar

Keerderberg 25 3453 RD De Meern

  • Op expeditie - samenwerking met het Wetenschapsknooppunt van de Universiteit van Utrecht.
  • Sportdagen, toernooien, sponsorloop. Wij houden van bewegen en spelen.
  • Aangepaste leerstof door compact te maken en te verrijken.
  • Museumbezoek, excursies, voorstellingen, gastlessen muziek.
Op De Krullevaar staan creativiteit en kunst en cultuur hoog in het vaandel.
  • We vertrouwen elkaar.
We helpen elkaar.
Niemand speelt de baas. 
Niemand lacht uit.

Kanjertraining zorgt voor een goede en veilige sfeer.

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Op De Krullevaar worden de tussenresultaten gemeten door middel van Cito-toetsen (januari en juni). Deze toetsen hebben een signalerende functie: welke aanpassing in instructie of instructietijd is nodig om de leerlingen zo goed mogelijk onderwijs te bieden.
Aan de hand van deze toetsen stellen de leerkrachten groepsplannen op; de groep wordt in drie niveaugroepen (verrijking - basis - remediëring) verdeeld en de leerkrachten passen daar hun instructie op aan.

De tussenresultaten worden besproken met de intern begeleider en de directie. Ook in bouw- en teamvergaderingen worden deze resultaten besproken. De directie bespreekt de resultaten tevens bovenschools.
De leerkrachten bespreken de tussenresultaten met de ouders tijdens een (rapport)gesprek. 


De intern begeleider bezoekt alle groepen en houdt observaties. Ook kijkt de intern begeleider naar de leerkracht en geeft hem of haar gerichte feedback. 

De toetsresultaten (methodetoetsen en Cito-toetsen) van de leerlingen worden opgeslagen in Parnassys, waar ook verslagen van gesprekken met ouders, toetsgegevens, trendanalyses, absentenregistratie, groepsplannen, individuele handelingsplannen e.d. te vinden zijn.
Bij elk rapportgesprek ontvangen ouders een uitdraai van de Cito-toetsen. De (tussentijdse) opbrengsten van deze toetsen worden ook vermeld in de schoolgids.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Overgang groep 8 naar het voortgezet onderwijsIn Utrecht is voor de overgang van primair naar voortgezet onderwijs een procedure ontwikkeld door het platform “Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs” (POVO). Hieraan neemt ook onze school deel. De POVO-procedure schrijft voor dat de kinderen eind groep 7 een voorlopig schooladvies krijgen. Het schooladvies wordt in een persoonlijk gesprek toegelicht. Voor de ouders van de leerlingen van groep 8 vindt er begin van het schooljaar een ouderavond plaats, waarin voorlichting gegeven wordt over deze POVO-procedure.  Eind november krijgen de kinderen van groep 8 hun eerste rapport mee naar huis en spreken de leerkrachten van groep 8 zich uit over hun ervaringen met uw kind  in de eerste maanden van groep 8. Indien noodzakelijk zullen bijstellingen van het voorlopig schooladvies met u worden doorgesproken.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het team van De Krullevaar wil de kinderen zodanig begeleiden en stimuleren dat zij zich ontwikkelen tot zelfstandige personen die verantwoordelijkheid kunnen en willen dragen voor zichzelf, voor hun omgeving en voor de samenleving waarvan zij deel uitmaken. Als school spannen wij ons maximaal in om hoge leeropbrengsten bij kinderen te bereiken en hen aan te spreken op hun talenten.

Een veilig pedagogisch klimaat voor alle leerlingen is ons uitgangspunt. Op onze school werken we met de Kanjertraining: een programma voor vertrouwen, veiligheid, rust en wederzijds respect waarin een anti-pestprogramma is opgenomen. De Kanjertraining is bedoeld om de sfeer in de klas goed te houden (preventief) of te verbeteren (curatief). Met de Kanjertraining streven we de volgende doelen na:
· Het bevorderen van vertrouwen en veiligheid in de klas;
· Het versterken van de sociale vaardigheden bij leerlingen;
· Beheersing van verschillende oplossingsstrategieën bij pesten en andere conflicten;
· Bewustwording van de eigenheid bij leerlingen;
· Leren om verantwoordelijkheid te nemen;
· Het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verbinden
  • Verwonderen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven