De Krullevaar

Keerderberg 25 3453 RD De Meern

  • Op expeditie - samenwerking met het Wetenschapsknooppunt van de Universiteit van Utrecht.
  • Sportdagen, toernooien, sponsorloop. Wij houden van bewegen en spelen.
  • Aangepaste leerstof door compact te maken en te verrijken.
  • Museumbezoek, excursies, voorstellingen, gastlessen muziek.
Op De Krullevaar staan creativiteit en kunst en cultuur hoog in het vaandel.
  • We vertrouwen elkaar.
We helpen elkaar.
Niemand speelt de baas. 
Niemand lacht uit.

Kanjertraining zorgt voor een goede en veilige sfeer.

Het team

Toelichting van de school

Het team van De Krullevaar bestaat momenteel uit circa 30 medewerkers: leerkrachten, een vakleerkracht gymnastiek, twee intern begeleiders, twee onderwijsassistenten, een leerkrachtondersteuner, een conciërge en een administratieve kracht. De schoolleiding bestaat uit Lorance Jansen en Claudia Zoutewelle.

De Krullevaar is ook een opleidingsschool. Door samenwerking met de Marnix Academie investeert De Krullevaar in het beleid ten aanzien van gezamenlijke kennisontwikkeling en het functioneren van leerwerkgemeenschappen. Op deze manier investeren wij sterk in eigen ontwikkeling. De studenten brengen nieuwe theoretische inzichten de school binnen. De leraren van onze school bieden studenten hun ervaring en de mogelijkheid om deze nieuwe kennis uit te voeren in de dagelijkse (school)praktijk.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Vervanging van de leerkracht
In geval van afwezigheid van een leerkracht door ziekte of omstandigheden in de privésfeer zullen we een zo gunstig mogelijke oplossing zoeken. De volgorde daarin is:
· Eerst zoeken we naar vervanging door een duo-leerkracht of andere collega;
· Als bovengenoemde optie niet mogelijk is, plaatsen wij een verzoek voor een invalleerkracht uit in de invalpool;
· Als het niet anders gaat, verdelen we de kinderen over andere groepen;
· Bij overmacht situaties kan er overgegaan worden op het naar huis sturen van groepen na overleg met de ouders. Voor kinderen zonder opvangmogelijkheden worden alternatieven gezocht.                

De eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat bij ziekte van een leerkracht, ondanks alle inspanningen van onze kant, er meerdere leerkrachten voor een groep kunnen komen te staan. Dat vinden wij ongewenst en zeker bij langdurige ziektevervanging doen wij er alles aan om rust en stabiliteit in een groep te bewaken. Om deze reden worden de ouders – indien mogelijk – geïnformeerd via een schoolmail en/of schoolapp over de naam van de invaller en wanneer wij hopen dat de eigen leerkracht zijn of haar werkzaamheden voor de groep weer kan hervatten. De flexwet die in juli 2016 is ingevoerd zal naar verwachting het aanstellen van invalleerkrachten bemoeilijken, omdat al snel benoemingsverplichtingen zullen ontstaan. Ook het oplopende lerarentekort draagt bij aan een steeds kleiner wordende invalpool.

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op speel-leerschool De Krullevaar wordt gewerkt in heterogene groepen in de twee onderbouwgroepen. De groepen 3 tot en met 5 zijn homogeen samengesteld en hierin wordt een maximale differentiatie binnen de groep gewaarborgd. Voor de groepen 6 en 7 werken we ook met heterogene groepen om de leerlingen van elkaar te laten leren en om te leren omgaan met diversiteit. Afhankelijk van de leerlingaantallen kan er nog een combinatiegroep worden samengesteld naast de homogene parallelgroepen.

Ook biedt De Krullevaar onderwijs in groepsdoorbrekende niveaugroepen, zoals de plusgroepen en het werken in ateliers.

Naast een leerkracht of een duo voor de groep heeft De Krullevaar ook vakleerkrachten, onderwijsassistenten en leerkrachtondersteuners in huis. Ook is de school een opleidingsschool; er zijn dus altijd stagiaires op De Krullevaar.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Met de jongste kinderen  werken we in projectvorm. Deze projecten worden gezamenlijk voorbereid. Om de benodigde structuur aan te brengen in ons onderwijsaanbod werken wij met de methode Kleuterplein.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Als speel-leerschool hechten wij grote waarde aan het scheppen van een optimaal leef- en werkklimaat binnen een kindvriendelijke, veilige en geordende omgeving, waarin kinderen uitgedaagd worden om veel te leren en dat vooral samen te doen. Onder leren verstaan wij niet alleen het verwerven van kennis en vaardigheden, maar evenzeer het leren omgaan met elkaar, samenwerken, verantwoordelijkheid dragen, je gevoelens leren uiten en een zelfstandige taakgerichte werkhouding ontwikkelen. 

Coöperatief leren
Op De Krullevaar leren de leerlingen van en met elkaar middels coöperatief leren, waar positieve wederzijdse afhankelijkheid, individuele verantwoordelijkheid, directe interactie, samenwerkingsvaardigheden en evaluatie van het groepsproces een grote rol spelen. Binnen coöperatief leren worden de leerlingen uitgedaagd om zelf initiatief te nemen, elkaar te helpen en problemen samen op te lossen. Dit gebeurt middels leerzame en uitdagende lesvormen, zoals binnen-buitenkring, wandel-wissel-uit, rotonde en het werken in duo’s.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Goed onderwijs bieden aan alle leerlingen op basisschool De Krullevaar, dat is onze basiszorg. Dit betekent in de dagelijkse praktijk goed onderwijs met de daarbij behorende passende zorg.

Wanneer we meer zorg moeten bieden, dan zijn daar ook grenzen aan wat we kúnnen bieden. Ons schoolondersteuningsprofiel is het uitgangspunt voor de specifieke zorg waar we ons in willen specialiseren. Mede hiermee richten we ons onderwijs in, ook ten behoeve van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Hiermee bepalen we de grenzen van onze zorg en daarbij voldoen we aan de wettelijke bepalingen die bestaan rondom zorgplicht en ‘passend onderwijs’.

Het zorgbeleid op onze school is gestoeld op het strategische beleidsplan van Stichting PCOU. De uitgangspunten zoals benoemd in ons schoolondersteuningsprofiel dienen als vertrekpunt voor activiteiten in de komende jaren. Zo zijn we gekwalificeerd ‘leesschool’. Wij bieden als school meer op het gebied van leesonderwijs en met name met kinderen met het (vermoeden) van dyslexie. Op school is sinds september 2013 een steunpunt dyslexie gehuisvest. Hierbij worden we ondersteund door onderwijsdiensten als Zien in de Klas. Bij de begeleiding wordt met zowel de leerkracht, ouders, als met het kind afgestemd hoe de zorg wordt vorm gegeven en wat er wordt verwacht. Wilt u ons hele ondersteuningsprofiel lezen? Vraag dan de directie om dit document of maak een afspraak voor de mogelijkheden.

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven