Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Groep 1/2
In de kleutergroepen volgen we de ontwikkeling van de leerlingen met behulp van ons leerlingvolgsysteem KIJK. We kijken onder andere naar verschillende ontwikkelingsaspecten als spelontwikkeling, taakgerichtheid, motoriek, zintuiglijke en auditieve waarneming, taal- en rekenontwikkeling, oriëntatie in ruimte en tijd. Op basis van deze informatie kunnen we zien hoe het kind zich ontwikkelt ten opzichte van datgene wat wij aanleren en ten opzichte van leeftijdsgenoten. Aan de hand van deze gegevens stemmen we de begeleiding en instructie in de klas af op de behoefte van groepen kinderen.
Groep 3 t/m 8
Vanaf groep 3 worden de ontwikkelingen van alle kinderen gevolgd met twee soorten toetsen:
Methode gebonden toetsen: dit zijn de toetsen die in de lesmethodes zelf zijn opgenomen.
Niet methode gebonden toetsen: dit zijn de Cito-toetsen. De Cito-toetsen rekenen, woordenschat, technisch lezen en spelling nemen wij twee keer per jaar af. De Cito-toets begrijpend lezen nemen we alleen in groep 4-7 twee keer per jaar af. In groep 7 krijgen de leerlingen hun voorlopig schooladvies. In groep 8 geven de leraren het definitieve schooladvies voor het Voortgezet Onderwijs wat gebaseerd is op de Cito toetsen die de kinderen in groep 6, 7 en 8 gemaakt hebben en hun kindkenmerken. In februari wordt de doorstroomtoets in groep 8 afgenomen. De uitslag van de doorstroomtoets is niet meer bepalend voor het type vervolgonderwijs maar er kan wel een bijstelling plaatsvinden van het schooladvies wanneer de uitslag hoger is dan het eerdere gegeven advies. Het definitieve schooladvies wordt bepaald door de resultaten op de Cito toetsen en de kindkenmerken en methode gebonden toetsen.
Naar het VO
Bij de doorstroming naar het Voortgezet Onderwijs wordt in de gemeente Utrecht de POVO procedure (Primair Onderwijs - Voortgezet Onderwijs) gehanteerd. In deze procedure is aangegeven hoe de overstap van de basisschool naar een school voor voortgezet onderwijs verloopt. Een bestuurlijke werkgroep, waarin vertegenwoordigers van besturen van scholen van primair onderwijs en voortgezet onderwijs zitting hebben, bewaakt dit proces en stuurt dit zo nodig bij. Onze stichting participeert ook in dit overleg. Op de website van Naar het VO vindt u nadere informatie (www.naarhetvo.nl).
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op Het Veldhuis valt de visie op sociale opbrengsten binnen onze visie op leren, te weten:
Wij hebben hoge verwachtingen van al onze leerlingen, zowel op het gebied van cognitie als gedrag. Wij proberen het beste uit de kinderen te halen. Kennis is de basis van het leren, waarna we de kennis verbinden aan vaardigheden. Om onze leerlingen effectief te laten leren is het van belang dat zij de leerstof goed onthouden en deze in hun lange termijn geheugen opslaan. Wij als professional moeten rekening houden met hoe onze hersenen werken en hoe je je onderwijs zo effectief mogelijk vormgeeft. Wij blijven onszelf continu ontwikkelen aan de hand van wat de wetenschap hierover zegt. In het leren richten we ons op drie doeldomeinen: kwalificatie (het aanleren van de nodige kennis en vaardigheden), burgerschapsvorming (ontwikkelen op sociaal en emotioneel gebied tot kritische burger) en persoonlijk leiderschap (persoonsvorming, hoe kan ik regie uitoefenen op mijn eigen ontwikkeling).
In juni 2023 is Het Veldhuis door de Onderwijsinspectie bezocht in het kader van een thema-onderzoek over professionalisering. De inspectie was zeer onder de indruk van de planmatige aanpak die wij hanteren t.a.v. professionalisering. Daarnaast had de inspectie alle lof over de professionele cultuur binnen ons team.