Basisschool Koning Willem-Alexander

Poelslaan 2a 4102 KN Culemborg

  • In de middagen staat het thematisch leren centraal.
  • Schoolfoto van Basisschool Koning Willem-Alexander
  • Wij zijn een Kanjerschool. (kanjertraining.nl)
  • Schoolfoto van Basisschool Koning Willem-Alexander

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wij vinden het  belangrijk dat kinderen zoveel mogelijk onderwijs op maat krijgen. In de eerste plaats komt dit tot uiting in de groep. Er wordt binnen de groep nadrukkelijk rekening gehouden met de verschillen die er zijn tussen leerlingen. Kinderen die een korte instructie nodig hebben gaan eerder aan het werk. Kinderen die extra uitleg nodig hebben krijgen die tijdens de verlengde instructie. Wanneer kinderen meer zorg nodig hebben, is er overleg met de ouders.  Regelmatig toetsen we of de kinderen de aangeboden leerstof beheersen. In januari en in juni nemen wij verschillende cito-toetsen af. Dit zijn methode onafhankelijke toetsen. We kunnen hiermee zien of kinderen blijven groeien in hun vaardigheid. Zowel op individueel als op groepsniveau analyseren we deze toetsen en kijken we of er interventies nodig zijn om de opbrengsten te verhogen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Eind groep 6 krijgen de leerlingen een prognose op de vakgebieden rekenen en begrijpend lezen. Deze prognose komt tot stand n.a.v. zowel methodetoetsen, methode onafhankelijke toetsen (Cito LiB) en observaties van de leerkrachten.  

Eind groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig advies n.a.v. zowel methodetoetsen, methode onafhankelijke toetsen (Cito LiB)  en observaties van de leerkrachten.

Midden groep 8 krijgen de leerlingen een definitief advies. Bij het formuleren van het definitieve advies wordt rekening gehouden met zowel methodetoetsen, methode onafhankelijke toetsen (Cito LiB) en observaties van de leerkrachten. 

Bij het formuleren van het definitieve schooladvies worden de volgende collega’s betrokken; 

-Huidige leerkracht 

-Groepsleerkracht groep 7 

-IB  

-Directie 

Vanaf schooljaar 2023/2024 wordt de doorstroomtoets gemaakt. Wanneer de toets hoger uitvalt dan het definitieve schooladvies, wordt er in gesprek gegaan of het eerder gegeven advies blijft staan of dat een aanpassing noodzakelijk is. Als de toets lager uitvalt dan het schooladvies, dan blijft het schooladvies staan. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De KWA wil:

  • elk kind een veilige en liefdevolle omgeving bieden, waarin het gestimuleerd wordt zichzelf te ontwikkelen;
  • de kinderen leren respect hebben voor elkaar en anderen;
  • de mogelijkheden die elk kind heeft, als basis nemen voor ons handelen; 
  • als school partner zijn voor de ouders/verzorgers in de opvoeding van het kind; 
  • open naar elkaar zijn waarbij samenwerking de voorwaarde is om met elkaar en van elkaar kunnen leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Diversiteit en veelkleurig
  • Bekwaamheid en samenwerken
  • Individuele betrokkenheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In maart 2015 hebben alle scholen meegedaan met een nieuw kwaliteitsonderzoek van de inspectie. De KWA heeft op alle onderdelen een Goed ontvangen. Deze beoordeling is voor ons een bevestiging dat ons schoolconcept en de professionaliteit van onze leerkrachten er toe doen. Uiteraard blijven we ons verder ontwikkelen en kijken goed wat we kinderen in deze tijd aan bagage voor hun toekomst moeten meegeven.

In 2020 is een externe audit uitgevoerd op de KWA en hieruit bleek dat we de kwaliteit vasthouden en ons blijven ontwikkelen.

Terug naar boven