Basisschool Juliana van Stolberg

Juliana van Stolbergstraat 3 1901 CE Castricum

Schoolfoto van Basisschool Juliana van Stolberg

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Wij zijn heel trots op de leerlingen in groep 8. De scores op de IEP toets 2019 komen overeen met de VO adviezen die wij hebben gegeven.        

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2018-2019 zaten er 26 leerlingen in groep 8.

Op basis van het leerlingvolgsysteem en de observaties van de

leerkracht in groep 7 en 8 kregen zij de volgende schooladviezen:

VMBO-GT:   2

MAVO:        6

HAVO:        9

VWO:         9

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We leren de kinderen de basisvaardigheden zelfredzaamheid, zelf verantwoordelijkheid nemen en samenwerken aan vanaf het moment dat ze op school komen. vanuit de positieve psychologie stimuleren wij kinderen steeds een stapje verder te gaan dan hun comfortzone (uitdagen) en geven ze het vertrouwen om dit aan te kunnen. We laten de kinderen veel nadenken over het hoe en waarom van hun handelen en geven hen vertrouwen en veiligheid om zaken met elkaar uit te zoeken. Hierna volgt een altijd een kort gesprek - om te leren van elkaar.

We vinden het belangrijk om in die 8 jaar bij ons op school, dat de kinderen verantwoordelijkheid durven te nemen voor hun eigen ontwikkeling en we geven ze die ook. We volgen dit op de voet door samen te reflecteren en te evalueren om te kijken wat er (nog) beter kan.

Onze groep 8 leerlingen vallen in het VO op door hun zelfstandigheid, het kunnen plannen en authentiek durven denken en daar zijn we trots op!

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • samenwerken
  • verantwoordelijkheid nemen
  • zelf problemen oplossen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven