Openbare basisschool De Catamaran

Maria Daneelserf 22-24 2907 BD Capelle aan den IJssel

  • Een momentje voor een extra uitleg bij de juf aan de instructietafel.
  • Zin in een ijsje? Kom naar de ijswinkel op het speelleerplein van de kleuters. Ze hebben alle smaken!
  • Samen leren lezen met de magnetische letterdoos in groep 3 en elkaar helpen met het schrijven van een verhaaltje.
  • Op een chromebook oefenen we wat we geleerd hebben. Dit is een goede voorbereiding op de toekomst.
  • Welk boek vind jij leuk? Elke week een (prenten)boek uitkiezen om thuis te lezen. Leuk ook, als de juf of meester elke dag voorleest.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Algemeen

Groep 8 van schooljaar 2022-2023 bestond uit 20 leerlingen, 13 jongens en 7 meisjes. De groep was een enkelvoudige groep, waarin door de jaren heen veel in- en uitstroom is geweest. Vier van deze leerlingen hebben eerder in hun schoolloopbaan een verlengde leertijd gehad.

De groep heeft met een gemiddelde score van 529,2 onder het landelijk gemiddelde gescoord bij de Centrale Eindtoets.

Is de uitstroom naar verwachting?   

Opvallend was dat de midden CITO LIB reden gaf tot hogere verwachtingen dan de trend van de groep liet zien. Helaas zijn deze hoge verwachtingen niet uitgekomen bij de Centrale Eindtoets. De schooladviezen zijn niet aangepast. Deze adviezen zijn in lijn met het beeld dat de leerlingen gedurende hun hele basisschool hebben laten zien. In dat opzicht zijn we tevreden met de eindresultaten van deze groep, hoewel we hadden gehoopt op iets hogere eindresultaten.

We zijn tevreden met het behaalde referentieniveau van 1F (basisniveau): dat is behaald.

Bij de scores op het hogere referentieniveau 2F/1S (streefniveau) geldt dat niet helemaal: dit is wel behaald voor taal/lezen, maar niet op voor rekenen. Focus op ons rekenonderwijs en met name op wat onze leerlingen nodig hebben om het hogere referentieniveau 1S te behalen blijft relevant. Overigens is dit punt van aandacht voor alle BLICK-scholen en een landelijk aandachtspunt.

Naast deze groep 8 leerlingen stroomden ook nog 3 leerlingen uit van groep 7 naar het VO op basis van eerdere verlengde leertijd, afstemming op hun onderwijsbehoefte en in overleg met ouders, kinderen en VO.

Wat heeft de school eraan gedaan om het maximale te bereiken?

Sociaal-emotioneel

De groep heeft tot en met groep 6 jaarlijks "Rots en Water training" gehad. In groep 7 heeft het "Marietje Kessels project" plaats gevonden ter vergroting van de sociale weerbaarheid en de voorbereiding op het voortgezet onderwijs. De aandacht voor de sociale cohesie in de groep is in het laatste schooljaar nog gecontinueerd. De groep heeft meegedaan aan "De week van de Mediawijsheid" in het najaar van 2022,  een voorlichting gekregen over gewoonten/verslavingen en een theatervoorstelling over huiselijk geweld en kindermishandeling. 

Cognitief

De kinderen zaten in een relatief kleine groep 8, met 1 leerling die de Plusklas van BLICK bezocht en 5 leerlingen die gebruik maakten van de pilot van de KANSklas. Dit was een groot succes voor deze leerlingen en heeft gezorgd voor een vervolg in onze school van de KANSklas.

Er werd bewust doelgericht gewerkt, waardoor er snel en gericht kon worden ingezet op extra ondersteuning voor leerlingen die bepaalde doelen (nog) niet behaald hadden. Dit heeft zeker positief gewerkt op de resultaten van de midden CITO LIB.

Lyceo, een partner voor huiswerkbegeleiding, heeft een intensief traject verzorgd na schooltijd voor 8 leerlingen, ter versterking van de basis en de voorbereiding op het VO.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Zicht op ontwikkeling met behulp van de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act)

"Horen, zien & leren!" is ons motto.

Onze school werkt daarvoor bewust met de PDCA-cyclus om ons doelgericht onderwijs goed af te kunnen stemmen op wat een kind, de groep of de school nodig heeft.

Er wordt planmatig gewerkt met de jaarkalender voor zicht op ontwikkeling (ZOO) met behulp van de cyclus van Plan-Do-Check-Act. De jaarkalender ZOO is onderdeel van de jaarplanning. Er is een kleine PDCA-cyclus op groepsniveau en een grote PDCA-cyclus op schoolniveau.

Deze cyclus beginnen we in deze toelichting met de C van Check, omdat de check zorgt voor zicht op de ontwikkeling van dat moment, die essentieel is voor de verdere keuzes met betrekking tot het onderwijs. Uiteindelijk volgen de fasen elkaar steeds op.

     C = CHECK

Hiermee krijgen we zicht op de ontwikkeling door het gebruik van diverse toetsen (signaleren):

  • CITO LIB vanaf groep 3 t/m 8 (2 keer per schooljaar, geeft zicht op de ontwikkeling van een kind op lange termijn). Kinderen worden gevolgd via het leerlingvolgsysteem van CITO LIB voor technisch lezen, begrijpend lezen, rekenen en spelling. Dit schooljaar gaan we ons met directie, IB, ICT en BLICK verder oriënteren op de overgang naar digitaal toetsen;
  • methodetoetsen (na een aantal weken werken aan bepaalde doelen per vak, geeft zicht op resultaten op korte termijn).

Hiernaast geven observaties van leerlingen veel informatie:

  • zeker bij de kleuters, die we doelgericht observeren met de "Doorgaande leerlijnen van het jonge kind" van ParnasSys. Behalve taal, rekenen en motoriek gaat dit ook over de sociaal-emotionele ontwikkeling van kleuters;
  • voor de leerlingen van groep 3 t/m 8 vullen de leerkrachten de observatielijsten in van "ZIEN!" over de sociaal-emotionele ontwikkeling. De leerlingen vanaf groep 5 vullen ook de leerlingvragenlijsten in. De leerlingen vanaf groep 6 vullen de vragenlijst "Sociale veiligheid" in van Vensters PO;
  • in het najaar wordt door de leerkrachten van groep 1 t/m 6 de "SIDI"-vragenlijst ingevuld om te kijken of er mogelijk kinderen zijn die meer uitdaging nodig hebben.

      A = ACT

Leerkrachten verzamelen alle informatie die ze analyseren om te begrijpen wat er nodig is voor de groep/per leerling.

  • Verzamelstaten: in de verzamelstaten wordt alle informatie verzameld en geanalyseerd per vakgebied door de leerkrachten. Zij worden hierbij geholpen door een CITO-analyse tool en de doelenlijsten van de methodetoetsen (signaleren-analyseren-acteren).
  • Groepsbespreking:  de intern begeleider bespreekt samen met de leerkrachten deze verzamelstaten met resultaten en analyses. Hier wordt zowel naar het functioneren van de groep gekeken als naar de individuele ontwikkelingen van de leerlingen. Waar nodig wordt het onderwijs afgestemd op wat een kind en/of groep nodig heeft van de leerkracht(en).

Als blijkt dat er in belang van het kind afgeweken moet worden van het reguliere lesprogramma is er overleg met de ouders.

  • Een verlenging van de leertijd kan een optie zijn.
  • Kinderen kunnen in sommige gevallen meer baat hebben bij een eigen leerlijn voor een vak.
  • Er kan ook gekeken worden of een kind juist meer uitdaging nodig heeft en/of baat heeft bij een plek in de plusklas voor meer/hoogbegaafde leerlingen vanuit het bestuur. Dit betreft leerlingen die op leergebied meer en/of andere uitdaging nodig hebben en begeleid worden in het leren leren. De plusklassen worden geclusterd georganiseerd op een aantal scholen van BLICK. De dagdelen worden verzorgd door specialisten hoogbegaafdheid. In samenspraak met alle betrokkenen wordt bekeken of een kind terecht kan in een plusklas, waar een beperkt aantal plekken beschikbaar is.
  • Dit schooljaar hebben we, na het succes van vorig schooljaar, weer een KANSklas voor onze school, bedoeld voor leerlingen van groep 8 (en 7), waarvan we een praktijkgerichte uitstroom verwachten en wiens kansen liggen in het kennis maken met praktische vaardigheden en beroepen.

     P = PLAN

Groepsplannen : de afspraken worden vastgelegd in de groepsplannen (met minimaal 3 niveaus), individuele handelingsplannen en/of ontwikkelingsperspectieven. Indien nodig is er een gesprek met ouders.

     D = DO

Met de plannen gaan de leerkrachten aan het werk in de groep. Dit kan eventueel samen met (extra) ondersteuning, intern dan wel extern.

     C = CHECK

Op enig moment worden de methodetoetsen / CITO-LIB-toetsen weer afgenomen en vindt er weer een CHECK plaats. Hierna volgt weer de ACT-fase van analyseren en interpreteren, PLAN-fase van plannen maken en DO-fase van uitvoeren. Zie hierboven.

De PDCA-cyclus vindt 2 keer per schooljaar plaats naar aanleiding van de CITO LIB (grotendeels). Tussentijds zijn er 2 momenten van tussenevaluatie (met methodetoetsen en groepsbespreking) om te bekijken of er bijgestuurd moet worden. In totaal zijn er dus 4 belangrijke momenten in een schooljaar.

Ouders ontvangen twee keer per schooljaar de CITO-resultaten bij de schriftelijke rapportages in de ontwikkelingsmap (in februari en juni). Er zijn voortgangsgesprekken in november en februari. Als er aanleiding is, wordt er een extra oudergesprek gevoerd om ouders mee te nemen in de ontwikkeling van hun kind. Uiteraard kunnen ouders ook altijd zelf bij de leerkracht(en) terecht voor een gesprek.

Met de overdracht naar het volgende schooljaar wordt de cyclus voor de groep weer voortgezet. Dat gebeurt elk jaar weer. Inspanningen van het kind en van velen thuis en op school in de basisschooltijd leiden uiteindelijk tot de uitstroom van het kind aan het eind van groep 8 naar het voortgezet onderwijs.

De kleine PDCA-cyclus vindt plaats op groepsniveau. De grote PDCA-cyclus vindt plaats op schoolniveau, waarbij het proces wordt beschreven in de trendanalyses van de school naar aanleiding van de midden- en eindCITO-toetsen schoolbreed in relatie tot de schoolbrede ambities.

in schooljaar 2023-2024 worden beide cyclussen met bijbehorende formats geëvalueerd en ge-update om tot een efficiëntere en zinvollere inrichting te komen van Zicht op ontwikkeling. Ook vindt verdere scholing in analyse van CITO-LIB plaats onder leiding van CITO zelf.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. 

Er komt 1 week waarin leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Alle leerlingen maken dan evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur die ook past bij het schooladvies. Doordat er 1 aanmeldweek komt, veranderen de stappen van het schooladvies en de toets:

- Scholen melden zich tussen 1 oktober en 15 november aan voor een doorstroomtoets.

- Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig schooladvies. De school baseert het schooladvies op toetsresultaten van alle schooljaren, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag.

- Leerlingen maken in de eerste 2 weken van februari de doorstroomtoets.

- Uiterlijk 15 maart ontvangen de scholen de uitslag van de doorstroomtoets.

- Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies.

- Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich tegelijk, met hun definitieve advies, aan op de middelbare school.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is een openbare school. Wij ontvangen elke dag een grote diversiteit aan kinderen en ouders in de school. Hierin zijn we een prachtige afspiegeling van de wijk Schollevaar om ons heen. De wereld buiten de school is vergelijkbaar met de wereld binnen de school. Hierdoor zijn we een goede oefenplaats voor onze kinderen. Dit is heel waardevol voor hun brede ontwikkeling.

Een goede omgang met elkaar, met respect voor de ander, is de basis. Het is belangrijk dat iedereen zich welkom en veilig voelt. Dit is dan ook het eerste waar aan gewerkt wordt in de school en dat doen we met elkaar. Dit is nodig om kinderen vanuit spelen tot leren te laten komen. Structuur en rust in de school helpen hierbij, samen met de vriendelijke en open uitstraling van de school. 

Kinderen en ouders weten hierdoor wat ze van ons mogen verwachten en andersom. Dit versterkt het gevoel van veiligheid, gezamenlijkheid en uiteindelijk geeft het vertrouwen, dat uitgroeit tot zelfvertrouwen. Elk kind wordt gehoord en gezien.

Problemen worden met elkaar opgelost door er met elkaar over te praten. Hier wordt door elk teamlid, in de klas en daar buiten, veel tijd in geïnvesteerd. Kinderen weten dat ze bij de leerkracht terecht kunnen, maar ook bij mensen buiten de groep, zoals de interne begeleiding en de directie. Ze kennen ook de vertrouwenspersoon en de anti-pestcoördinator. Eventueel kunnen ze bij de leerlingenraad terecht. Er zijn ook gesprekjes mogelijk met onze begeleidster vanuit het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) en we maken gebruik van de "Ik ben wijs"-brievenbus, waar kinderen een hulpvraag in kunnen posten.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • (Zelf)vertrouwen
  • Samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op basis van de aanbevelingen, gegeven door de Onderwijsinspectie in onderstaande rapporten, wordt jaarlijks bekeken welke prioriteiten wij willen geven aan onze schoolontwikkeling.

Terug naar boven