Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
In schooljaar 2024-2025 starten we met 2 gecombineerde kleutergroepen 1-2 en 6 enkelvoudige groepen 3 t/m 8. In totaal hebben we 8 groepen.
Sommige leerlingen maken gebruik van de bovenschoolse Plusklas van BLICK voor leerlingen die andere uitdaging nodig hebben. Dit schooljaar hebben we ook weer een KANSklas voor onze bovenbouwleerlingen, waarvan de verwachting is dat ze zullen uitstromen naar meer praktisch onderwijs. Zij kunnen via de KANSklas hun talenten en mogelijkheden alvast verkennen.
Het onderwijzend personeel werkt nauw samen met intern begeleiders, onderwijsassistenten, conciërge, schoonmaakpersoneel en directie. Binnen ons team weten we veel over taal- en leesonderwijs en hebben we specialisten voor rekenen, het jonge kind, ict en gedrag/burgerschap. We profiteren samen met ouders en kinderen van hun expertise. Wij kunnen ook terug vallen op het ondersteuningsaanbod vanuit een breed netwerk van intern begeleiders, andere specialisten binnen ons bestuur en het "BLICK Expertisecentrum".
Het kleuteronderwijs
In de kleuterjaren wordt sterk kindgericht gewerkt en er wordt rekening gehouden met de individuele belangstelling, de rijpheid en het tempo van de kinderen. Jonge kinderen leren spelenderwijs door zelf te ontdekken in uitdagende leersituaties.
De leerkrachten werken met verschillende thema’s van o.a. de methode "Kleuterplein 2", waarin alle ontwikkelingsgebieden, zoals taal-, reken-, creatieve, muzikale en motorische activiteiten geïntegreerd zijn. De kinderen spelen en werken hiervoor in wisselende hoeken, op het centrale speelleerplein tussen de kleuterlokalen, buiten op het schoolplein en in het speellokaal.
Aan de hand van het observatiesysteem van ParnasSys "Doorgaande leerlijnen van het jonge kind" worden doelgerichte keuzes gemaakt voor het lesprogramma, dat in een zinvolle context van het thema wordt aangeboden. Hierbij wordt rekening gehouden met de verschillende onderwijsbehoeften en niveaus van de leerlingen.
Steeds wordt gewerkt aan het bevorderen van de zelfstandigheid en omgaan met uitgestelde aandacht. Kleuters kunnen heel veel zelf en kunnen ook veel van elkaar leren.
De oudste kleuters in groep 2 krijgen veel gelegenheid voor voorbereidende activiteiten op het gebied van lezen, schrijven en rekenen. Zij starten al spelenderwijs met lezen. Zij leren het verschil tussen een letter, een woord en een zin en herkennen aan het eind van groep 2 al heel wat letters.
Regelmatig maken we gebruik van computerprogramma’s, iPads en Chromebooks. In elke (kleuter)klas is een digitaal schoolbord aanwezig ter ondersteuning van de activiteiten. Er wordt ook gebruik gemaakt van een digitaal keuzebord voor de ontwikkelingsactiviteiten, waar de kleuters ook zelf keuzes op kunnen maken via het touchscreen.
Voor kinderen die extra begeleiding op het gebied van taal nodig hebben of juist meer aankunnen, werken we met het digitale programma van "Bouw! Tutorlezen". Dit wordt georganiseerd door de interne begeleiding en de onderwijsassistenten, eventueel met hulp van ouders.
Engels
Met de digitale methode "Take it easy" worden de kleuters in de Engelse taal ondergedompeld. Ongelooflijk hoeveel de kleuters van deze digitale nanny, een native speaker, spelenderwijs oppikken.
Hiernaast profiteren de kleuters ook van de muzikale ondersteuning door de SKVR en een aanbod van het Jeugdtheaterhuis voor drama. Ook krijgen zij al trainingen Rots & Water ter bevordering van de sociale weerbaarheid, die voor alle groepen worden verzorgd door Oli4all.
De aangegeven onderwijstijd is per week.
Groep 3 t/m 8
In deze groepen ligt het accent op de basisvaardigheden (lezen, schrijven, taal, rekenen). Ook wereldoriëntatie, creatieve vakken en sociale ontwikkeling spelen een belangrijke rol naast de lessen bewegingsonderwijs. Deze worden in de grote gymzaal door een vakdocent bewegingsonderwijs gegeven.
- We gebruiken moderne lesmethoden die het onderwijs op 3 niveaus aanbieden en waarbij digitale ondersteuning is voor leerkrachten en leerlingen.
- Er is veel tijd voor taal/lezen, passend bij de behoefte van onze leerlingen. In groep 3 worden de vakken taal en lezen (inclusief taal, spelling, begrijpend lezen en wereldoriëntatie) geïntegreerd gegeven met de methode "Veilig Leren Lezen".
- In de groepen 4 t/m 8 zijn de vakken gesplitst, waarbij er aparte methoden zijn voor taal gecombineerd met spelling (nieuwe methode "Taalactief 5"), voor technisch lezen gecombineerd met begrijpend lezen (nieuwe methode "Atlantis") en wereldoriëntatie ("Wijzer door....").
- Het schrijfonderwijs blijft een rol spelen t/m groep 8 met de methode "Pennenstreken", waarbij we in ons onderwijs zoeken naar een goede balans tussen schriftelijke en digitale verwerking. Schriftelijke verwerking is relevant voor de stimulering van het brein en de motoriek.
- Voor de doorgaande leerlijn Engels wordt in de hele school van groep 1 t/m 8 gebruik gemaakt van de digitale methode "Take it easy".
- Voor sociale weerbaarheid wordt verder gewerkt aan een doorgaande lijn voor Rots & Watertrainingen, met in de bovenbouw een uitbreiding voor groepsdynamica. Dee lessen worden verzorgd door Oli4all.
- Dit schooljaar is er voor alle groepen ondersteuning voor muziek door de SKVR en voor drama van het Jeugdtheaterhuis.
- Op advies van de interne begeleiding kunnen ook andere materialen en methoden ingezet worden (individueel of in kleine groepen) om te anticiperen op de verschillende niveaus van ontwikkeling. Zie verder voor de diverse digitale programma's.*
- Tijdens de eet- en drinkmomenten wordt er (dagelijks) voorgelezen, kan er naar het Jeugdjournaal gekeken worden of is er een moment van stillezen.
ICT
In de school hebben we iPads, Chromebooks en laptops ter ondersteuning van het onderwijs en de gebruikte methoden met bijbehorende oefensoftware.
Voor extra ondersteuning van kinderen die meer oefening nodig hebben of juist meer uitdaging, maken we gebruik van digitale programma's als "Bouw! Tutorlezen", "Rekentuin", "Taalzee" en "Junior Einstein".* Thuis kan hier ook mee geoefend worden.
Levensbeschouwing
De kinderen uit de groepen 5, 6, 7 en 8 kunnen onder schooltijd vrijwillig en gratis vormingsonderwijs (met Christelijke grondslag) volgen gedurende een half uur per week. De ouders kunnen hun kinderen voor deze lessen opgeven. Dit wordt elk schooljaar opnieuw gevraagd. Kinderen die deze les niet volgen, werken zelfstandig onder toezicht van de eigen groepsleerkracht. In de bovenbouwgroepen wordt, zoals wettelijk verplicht, uiteraard aandacht besteed aan de bekendste wereldgodsdiensten in het kader van de algemene vorming.
De aangegeven onderwijstijd is per week.
Uw zoon of dochter maakt onderdeel uit van een groep en hij/zij wordt begeleid door de groepsleerkracht(en). De leerkracht is de eerste contactpersoon voor een ouder. Er zijn gesprekken tussen ouders en leerkracht(en) omtrent de ontwikkeling van een kind. Er kan ook behoefte zijn aan extra gesprekken. Deze gesprekken kunnen het initiatief van ouders en/of school zijn. Het is belangrijk om de signalen en ervaringen te delen in belang van het kind.
Indien nodig werkt de leerkracht hierbij samen met de intern begeleider. Soms vallen zorgen buiten onze eigen begeleidingsexpertise en zoeken we contact met externe specialisten. Dit alles om uw zoon of dochter te geven wat hij of zij nodig heeft om de juiste keuzes te kunnen maken.
Onze school heeft een intern begeleider, die de ondersteuning begeleidt en hiervoor nauw samenwerkt met de onderwijsassistenten. Deze zijn binnen en buiten de groepen actief.
Er zijn deskundigen en diverse specialisten in de school. Zij zijn echter beperkt vrij geroosterd voor extra werkzaamheden ter extra ondersteuning en hebben vooral een adviserende rol.
Voor leerlingen met specifieke behoeften, die verder gaan dan hetgeen binnen de klas geboden kan worden, kan (tijdelijk) extra ondersteuning buiten de groep aangeboden worden. Hierbij maken we gebruik van advies van specialisten van buiten de school, zoals vanuit het \"BLICK Expertisecentrum\" en ons \"Samenwerkingsverband Aan den IJssel\".Obs De Catamaran kan volgens haar schoolondersteuningsprofiel (SOP) onderwijs bieden aan kinderen met lichte leer-en/of gedragsproblemen en kinderen met een lichte lichamelijke beperking. Indien er sprake is van (ernstige) visuele of auditieve beperkingen, ernstige leer- en/of gedragsproblemen of medische behandelingen, soms ook in combinatie met de grootte en het draagvlak van de groep, zullen wij helaas op zoek moeten naar een andere, passende onderwijsplek voor uw kind. Het SOP is te vinden op de website van de school en als bijlage bij de schoolgids.
De benoemde dagdelen van de specialisten zijn de dagdelen die ze per week in de school zijn, mogelijk ook voor de klas.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In de paragraaf \"Kwaliteitszorg en schoolplan\" wordt uitgebreid beschreven welke thema's voor onze school op de agenda staan.
Onze ambitie is om ons didactisch handelen, ons zicht op ontwikkeling en extra ondersteuning, naast onze professionele cultuur verder te versterken. Onze basis wordt hierin steeds steviger voor het team en nieuwe collega's en steeds zichtbaarder voor onze ouders en kinderen.
Hierdoor wordt de extra ondersteuningsbehoefte op gebied van taal, rekenen, sociale vorming en gedrag beter in kaart gebracht met hulp van onze specialisten. Dit vraagt een nauwkeurige analyse, zowel op groeps- als schoolniveau. De specialisten adviseren de school en individuele leerkrachten hoe we de extra ondersteuning verder vorm kunnen geven. Vanuit hun expertise en kennis nemen zij het voortouw in de intensivering van de afstemming op onze leerlingen, zowel voor kinderen die meer van hetzelfde nodig hebben als kinderen die meer van iets anders nodig hebben. Waar nodig worden leerkrachten verder geschoold in klassenmanagement en vakinhoudelijke kennis om te voorzien in de extra ondersteuning. De Plusklas en KANSklas spelen hierbij een rol. Alle teamleden zijn/worden binnen BLICK geschoold in meer- en hoogbegaafdheid.
Interne begeleiding en directie werken hierbij nauw samen met de specialisten en het team ten aanzien van de kwaliteitskaarten en behoefte aan ondersteuning binnen en buiten de klas in relatie tot passend onderwijs, gelijke onderwijskansen, inzet NPO-middelen en de verbetering basisvaardigheden.
Onze school biedt voor- en vroegschoolse educatie (VVE) aan.
Wat is voor- en vroegschoolse educatie?
Kinderen met een risico op achterstanden krijgen via speciale programma’s extra aandacht voor hun ontwikkeling. Dit kan al voordat ze 4 jaar worden. Zo kunnen ze goed van start op de basisschool. Voorschoolse educatie wordt aangeboden op de peuterspeelzaal of op de kinderopvang. Vroegschoolse educatie wordt gegeven in groep 1 en 2 van de basisschool. Schoolbesturen werken hiervoor samen met het gemeentebestuur. Bij zowel voor- als vroegschoolse educatie is het betrekken van ouders zeer belangrijk.
Onze school werkt nauw samen met de peuterspeelzaal/het kinderdagverblijf in de buurt van de school, "Peutererf" van Gro-up (voorheen IJsselkids). "Peutererf" zit aan ons gezamenlijke schoolplein en is één van onze partners van het WijkKindCentrum WKC De Catamaran. Deze peuterspeelzaal werkt met een VVE programma "Puk & Co" en ontvangt een deel van haar peuters 4 keer per week op aangeven van het Centrum van Jeugd en Gezin.
Hun programma sluit aan op onze werkwijze met "Kleuterplein 2". De doelen van ons kleuterobservatiesysteem van ParnasSys "Doorgaande leerlijnen van het jonge kind" sluiten aan bij hun observatieprogramma van "KIJK". Leerlingen die vanuit "Peutererf" naar ons komen worden warm overgedragen, zodat wij meteen kunnen aansluiten bij de ontwikkeling van de leerlingen met oog op de doorgaande ontwikkelingslijn. Met toestemming van de ouders ontvangen wij graag het overdrachtsdocument.
We bieden het onderwijs zoveel mogelijk in dezelfde thema's aan en waar mogelijk sluiten we ook bij activiteiten bij elkaar aan. De aankomende kleuters komen ook regelmatig kijken bij ons in de basisschool. Vaak is de extra aandacht gericht op taalontwikkeling, waarbij we als school samenwerken met logopedisten en taalexperts.
Overigens zijn er in de wijk Schollevaar nog meer aanbieders van kinderopvang met wie we goede contacten onderhouden vanwege het gezamenlijk belang van de kinderen.