Openbare Basisschool 't Partoer

Lauermanstraat 21 A 9251 AX Burgum

  • Samen lezen op een comfortabele bank in onze leerstraat.
  • Sportmomenten en samen spelen.
  • Elk kind moet en kan zich veilig voelen bij ons op school.
  • Van elkaar en met elkaar leren de kinderen maar ook het team.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De score voor 2018-2019 is gecorrigeerd naar 79,8, en is daarmee ruim voldoende. De score die gehaald moest worden is 77,4. 

In schooljaar 2019-2020 is geen eindtoets afgenomen vanwege de Covid-schoolsluiting.

In schooljaar 2020-2021 is een eindtoets afgenomen. De score was wederom 79,8 en is daarmee ruimvoldoende. De score die gehaald moest worden was 77,3.

Bovenstaande scores gelden alleen voor OBS 't Partoer. AZS Papilio is meegenomen in de schoolweging van 25%. Dit is uit administratieve overwegingen. 't Partoer heeft een gewicht van 20% (1 oktober 2018) en 267 leerlingen (1 oktober 2020). Onderstaande tabellen is de optelling van OBS 't Partoer en AZS Papilio. En geeft daarmee geen goede weergave van de feitelijk behaalde resultaten van OBS 't Partoer.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Voor ons is eigenlijk elk resultaat een tussenresultaat: altijd weer een nieuwe aanleiding het onderwijs verder aan te scherpen. Na onze instructiecyclus van 8 tot 10 weken wordt een toets afgenomen. Deze wordt diepgravend geanalyseerd. En in samenspraak met ouders en leerlingen ontwerpen we een nieuwe instructieperiode. Zo gaat het het hele schooljaar door, 8 jaar lang.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De door Venster gepubliceerde cijfers zijn de cijfers van OBS 't Partoer en AZS Papilio opgeteld. Hierdoor ontstaat een verkleurd beeld.

OBS 't Partoer heeft in 2020-2021 als volgt verwezen:

VWO: 3

HAVO/VWO: 14

HAVO: 

VMBO-T / HAVO: 11

VMBO-T: 

VMBO-BL: 10

VMBO-BL / VMBO KL:

VMBO-KL: 

VMBO-GL / HAVO: 

PROO: 2

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onze school is veelkleurig. Onze leerlingen komen uit alle delen van de wereld. En zo hoort het ook een multiculturele wereld. Onze leerlingen zullen, als zij volwassen zijn, te maken krijgen met een grote verscheidenheid aan culturen. Wij bereiden ze daar nu al op voor.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • actieve/sociale wereldburgers
  • samen oplossing denken en doen
  • plezier!

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven