Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De groepen bij Openbare Daltonschool De Bundeling worden elk jaar zo ingericht dat ze het meest effectieve onderwijs kunnen bieden aan elke leerling. We bekijken daarom goed wat iedere groep nodig heeft en organiseren het onderwijs met leerkrachten en onderwijsassistenten. We vormen zowel homogene groepen als combinatiegroepen. We werken groepsdoorbrekend als een leerling dat nodig heeft. Een kind zit dan bijvoorbeeld voor taal en lezen en de sociale ontwikkeling in groep 6 en volgt het rekenonderwijs in groep 5. Ook bij projecten, evenementen, wereldoriëntatie en wetenschap & techniek werken we groepsdoorbrekend.
In de kleutergroepen wordt gewerkt volgens de werkwijze Speelplezier. Net zoals de peuterspeelzaal 't Vliegje doet. Speelplezier is thematisch werken waarbij spel en taalontwikkeling de belangrijkste onderdelen zijn. Daarnaast wordt het rekenen van onze kleuters geoefend met de methode "Getal en ruimte Junior" en "Met sprongen vooruit". Voor taal hanteren wij taalbadactiviteiten. Bewegen, buitenspelen en werken in hoeken maken het programma van de dag af.
Binnen het Daltononderwijs staat effectief en doelgericht leren voorop. De leerkrachten bekijken samen met de kinderen welke leerdoelen (extra) aandacht nodig hebben. Het kind krijgt vervolgens de mogelijkheid om op verschillende momenten aan de gestelde doelen te werken. Zo kan het zijn dat de ene leerling meer oefentijd nodig heeft voor een leergebied dan een andere leerling. Daarom stemmen wij de onderwijstijd af op de onderwijsbehoefte van de leerling.
Daltonschool De Bundeling biedt passend onderwijs aan leerlingen vanaf 4 tot 13 jaar. In overleg met ouders stemmen wij ons onderwijs af op de onderwijsbehoefte van een kind. We werken met leerlinggericht onderwijs en zoveel als mogelijk op maat binnen een reguliere omgeving van een gewone basisschool.
We bieden onderwijs op vier niveaus van ondersteuning conform de afspraken binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs 3105.
Heeft je kind extra ondersteuning nodig? Neem dan contact met ons op om samen te overleggen wat wij je kind kunnen bieden.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Bij ODS De Bundeling is een aanbod van Passend Onderwijs een vanzelfsprekendheid. Wij kunnen vanuit onze basisaanpak veel extra ondersteuning bieden, doordat we op de Daltonmanier kinderen ruimte geven en de voor hun leeftijd passende verantwoordelijkheid van ze vragen. Daarbij blijven we in ontwikkeling. Elk kind is uniek en vraagt weer wat anders van ons. Onze kracht zit er in dat we op zoek gaan naar een voor elk kind passende aanpak.
Niet elk kind met extra ondersteuningsbehoeften kunnen wij een plek bieden. Bij elk kind beoordelen wij vooraf of we kunnen beantwoorden aan de ondersteuningsvraag. Criteria daarbij zijn: kunnen wij als team bieden wat jouw kind nodig heeft én past jouw kind (nog) bij de andere kinderen in de betreffende groep. Soms moeten wij daarom 'nee' zeggen tegen een aanmelding.
Openbare Daltonschool De Bundeling werkt nauw samen met Peuterspeelcentrum 't Vliegje. We hebben geregeld overleg met elkaar en werken samen aan VVE beleid. 'T Vliegje neemt ook deel aan activiteiten van de school als dat passend is bij de leeftijd van de peuters. Daarnaast werken we samen met het kinderdagverblijf en BSO Binnenste Buiten op de Lindenlaan 73.
Naast het feit dat de BSO van harte gebruik maakt van onze kindernatuurtuin, hebben we met deze partners een prettige samenwerking in het belang van jouw kind.