Openbare Daltonschool De Bundeling

Lindenlaan 75 6241 BB Bunde

  • De kinderen ontwikkelingen zich tot fearless human beings omringd met vertrouwen van hun leerkracht.
  • Kinderen, op de Bundeling, krijgen de ruimte om eigen keuzes te maken en te onderzoeken op welke manier zij het best leren.
  • Op de Bundeling vinden we het erg belangrijk dat er samengewerkt kan worden wanneer dit nodig is.
  • De leerkrachten van de Bundeling stemmen zoveel mogelijk af op de behoefte van het kind,
  • De bundeling kijkt naar het kind als geheel; mentaal, fysiek als emotioneel vinden we het belangrijk dat kinderen hun volgende stap kunnen zetten.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

We hebben als team de ambitie dat elk kind voortdurend groeit en daarbij het resultaat haalt dat passend is bij zijn of haar kunnen. Dat betekent dat alle leerlingen in een periode tenminste een groei in vaardigheid moeten laten zien, ook als hun resultaat al bovengemiddeld is. Op individueel niveau en op schoolniveau geldt dat we daar ons uiterste best voor doen. De doorstroom toets van ROUTE8 is één van de manieren om te meten of we ons doel bereikt hebben. Jaarlijks informeren we ouders over de resultaten die onze leerlingen behalen.   Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Dit percentage is voor alle basisscholen in Nederland gelijk. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk. Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep 8 het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen.   Kijk op de website van Scholen-op-de-kaart (www.scholenopdekaart.nl) voor de meest recente gegevens over onze resultaten op de doorstroomtoets. Wij gaan uit van kansrijk adviseren. We kijken goed naar wat het kind nodig heeft bij het leren. We brengen in kaart waar de talenten en mogelijkheden liggen. Op grond van onze analyses, observaties en toetsgegevens bepalen wij wat we een passende plek in het voorgezet onderwijs vinden om zich verder te ontwikkelen.     

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We meten op meerdere momenten in een schooljaar hoe de resultaten en de ontwikkeling van een leerling is. Die meetmomenten zijn bedoeld om te kijken wat een kind al kan en wat het nog kan en moet leren. De resultaten zijn voor de leerkracht bedoeld, zodat deze kan zien waar een kind nog extra oefening of extra ondersteuning nodig heeft. En voor een leerling zodat hij/zij kan zien welke doelen al behaald zijn.

Openbare Daltonschool De Bundeling maakt gebruik van verschillende meetinstrumenten om de ontwikkeling van een kind te volgen. Zoals methode gebonden toetsen (MGT) die na elk blok van rekenen, taal, spelling en lezen worden afgenomen. Twee maal per jaar maken de kinderen een Leerling in Beeld toets voor begrijpend lezen, rekenen, taal/spelling en lezen. Deze toetsen worden daarna geanalyseerd door de leerkracht. Opvallende onderdelen worden in de periode erna samen met jouw kind opgepakt.

We meten twee keer per jaar de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind middels een vragenlijst. Tevens vullen kinderen 2x per jaar een lijst met ik-doelen in. We voeren kindgesprekken met elk kind; rond november en rond de tijd dat er een nieuwe rapportage wordt ingevoerd in het digitale portfolio. Daarnaast voeren we regelmatig reflectiegesprekken in elke groep over het sociale gedrag.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Daltononderwijs is effectief onderwijs. Dat zien we ook in de resultaten van onze leerlingen terug. De bandbreedte waarbinnen onze leerlingen uitstromen kan echter groot zijn. VWO en kader/TL leerlingen zitten samen in de klas en werken prettig samen.  We zien dat elke leerling op voldoende niveau uitstroomt in de lijn van zijn of haar eigen profiel. Wij kijken daarbij meer naar de groei en ontwikkeling die elke individuele leerling doormaakt, dan naar het uiteindelijke niveau van uitstroom. We zijn tevreden als onze leerlingen op een plek in het voortgezet onderwijs terecht komen die bij hun niveau past. Onze school weet uit elk kind te halen wat er in zit. Dat heeft niet alleen met cognitieve resultaten te maken. Onze leerlingen verlaten de school met meer bagage dan alleen het resultaat van de eindtoets. Zij zijn zelfstandig, verantwoordelijk en voelen zich eigenaar van hun eigen leren. Daarmee maken ze een goede start op het voortgezet onderwijs. Ons doel is dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot 'fearless human beings'. Daarvoor zetten we in op een brede ontwikkeling waarbij hoofd, hart en handen alle drie even belangrijk zijn. Onze kinderen verlaten De Bundeling als zelfstandige jonge mensen, die stevig in het leven staan met zelfvertrouwen en respect voor anderen. Onze kinderen kunnen samenwerken, zijn oplossingsgericht en creatief en nemen verantwoordelijkheid voor hun eigen leren. In het voortgezet onderwijs zijn dit belangrijke succescriteria. Deze aspecten worden in de eindtoets niet gemeten.      

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

We vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school komen en hier de vaardigheden oefenen om met anderen om te gaan. We leren kinderen om op te komen voor zichzelf én om goed te begrijpen hoe je een ander zijn grenzen respecteert. Dit doen we door jaarlijks een aantal fysieke lessen Rots & Watertraining aan elke groep aan te bieden. Al onze leerkrachten zijn gecertificeerd Rots & Water trainer.

Deze methodiek leert je sterk te staan en met zelfvertrouwen een ander tegemoet te treden; te weten wanneer de ander grenzen aangeeft en deze kunnen respecteren. Rots staat voor kracht en Water voor meebewegen. Leren in welke situatie je wat moet inzetten, is de kunst!

Naast de fysieke training brengen wij kinderen vaardigheden bij die gestoeld zijn op de Daltonkernwaarden:

- Zelfstandigheid: we lossen meningsverschillen zoveel mogelijk zelf op.

- Ruimte krijgen en verantwoordelijkheid nemen: passend gedrag laten zien binnen de gegeven ruimte en als dat niet lukt daar de verantwoordelijkheid (lees consequenties) voor dragen.

- Effectief zijn in je handelen: welke houding Rots of Water is in deze situatie het handigst?

- Samenwerken: het samen oplossen.

- Reflecteren op je eigen gedrag: wat was mijn rol en hoe kan ik het een volgende keer anders doen.


Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Verantwoordelijkheid
  • Zelfstandigheid/zelfvertrouwen
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Openbare Daltonschool De Bundeling heeft zich in 2015 als pilotschool aangemeld voor het veranderend toezicht van de Inspectie. We hebben toen een Inspectiebezoek gehad, waarbij we van de 10 getoetste punten (indicatoren) 7 'goed' en 3 'voldoende'  scoorden. Het eindoordeel van de Inspectie kwam uit op VOLDOENDE. De school voldoet daarmee aan de basiskwaliteit.

Er heeft sindsdien specifiek aan de school geen Inspectiebezoek meer plaats gevonden. Wel heeft Stichting kom Leren in 2019 een bestuursbezoek van de Inspectie gehad.

Terug naar boven