Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
We werken met enkelvoudige groepen en combinatiegroepen. In alle groepen wordt gewerkt op minimaal 3 niveaus; de basisgroep, de groep die meer instructie-onafhankelijk kan werken de groep die meer instructie nodig heeft. Daarnaast hebben de meeste groepen leerlingen met een eigen leerlijn op één of meer vakgebieden. Vanaf groep 5 is er voor de kinderen die meer aankunnen een uur per week apart les. Zij krijgen dan vakken aangeboden die niet in het reguliere curriculum voorkomen.
De school heeft een Hoorns Model, dit betekent dat de hele school op woensdagmiddag (tot 12.30) en vrijdagmiddag (tot 12.00) vrij heeft. Per schooljaar wordt berekend hoeveel uren extra onderwijstijd nodig zijn om met dit model voldoende onderwijstijd te verzorgen.
Deze extra uren worden op vrijdagmiddag gedraaid. Voor het begin van ieder schooljaar is bekend wanneer deze vrijdagmiddagen worden gedraaid.
Voor het schooljaar 2021-2022 gaat het om zes vrijdagmiddagen (de eerste drie weken na de zomervakantie en de eerste drie na de kerstvakantie)
CBS Op Dreef is een reguliere basisschool met een basis-ondersteuningsprofiel. In principe zijn alle kinderen welkom, ongeacht hun hulpvraag. We kijken per kind wat het nodig heeft en of we aan deze vraag kunnen voldoen. Indien nodig, vragen we ondersteuning van het samenwerkingsverband. In overleg met hen en met ouders wordt de beste ondersteuning voor het kind gezocht. Dit kan zowel in als buiten de school zijn.
CBS Op Dreef en het Kinderpaleis vormen een natuurlijke vorm van IKC: doordat beide organisaties in één gebouw zitten en er regelmatig formeel en informeel contact is tussen beide organisaties, ontstaat er voor ouders, kinderen en medewerkers een natuurlijke eenheid, waarbij iedereen de kinderen kent, regels gelijk zijn en een gedeelde verantwoordelijkheid is ontstaan. Er wordt hetzelfde leerlingvolgsysteem gebruikt, waardoor kinderen al vanaf jong gevolgd kunnen worden en naadloos overgaan van kinderopvang naar basisschool.