Kbs De Parel

Monseigneur Nolensplein 1 4812 JC Breda

Schoolfoto van Kbs De Parel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Sinds Schooljaar 2020-2021 gebruiken wij de AMN Eindtoets. De AMN eindtoets meet vaardigheden in taal en rekenen. De toets is digitaal en adaptief. De AMN toets heeft een heel heldere en overzichtelijke rapportage.

Kbs de Parel scoort al 3 jaar achter elkaar voldoende op de eindtoets. Schooljaar 2019-2020 is er landelijk geen Cito-Eindtoets gemaakt vanwege de Corona crisis.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de onafhankelijke toetsen afgenomen (CITO Leerling in Beeld). De toetsen worden geanalyseerd en verwerkt in het leerlingvolgsysteem. Op basis van de analyses passen wij ons onderwijsaanbod aan op de onderwijsbehoefte van de kinderen. Dat kan op individueel leerling niveau, maar ook op groepsniveau. Daarnaast kijken we op ook op schoolniveau naar de resultaten. Hier kunnen verbeterplannen uit voortkomen die we meenemen in de schoolontwikkeling. Hiervoor maken wij twee maal per jaar het document "Leren van Data".

We geven de ontwikkeling van onze leerlingen weer in een portfoliomap. De portfoliomap geeft een mooi beeld van de brede ontwikkeling die uw kind doormaakt tijdens zijn/haar tijd op de Parel. U kunt hierin terug zien dat uw kind eigenaar wordt van zijn/haar eigen leerproces en hier ook verantwoordelijkheid over krijgt. De leerkracht en leerling werken samen. De leerkracht helpt de leerling bij de leerdoelen en de leerling verzamelt leerervaringen en vertelt hierover tijdens het leergesprek. Wij leren de leerlingen dat wanneer je zelf doelen stelt, je echt iets wil bereiken en hier veel voor oefent, je het misschien nog niet kunt, maar dit wel kan leren. Het portfolio gebruiken wij wanneer we samen met u in gesprek gaan om de ontwikkeling en voortgang van uw kind te bespreken.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Toelichting niet nodig
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Visie kbs de Parel op sociale veiligheid:
Onze school is een school waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. Alleen dan kunnen ze leren. We doen veel om sociale veiligheid te bevorderen en om ongewenst gedrag, zoals pesten, te voorkomen. Wij willen kinderen op onze school zich niet alleen optimaal laten ontwikkelen in de basisvakken, zoals taal en rekenen, maar wij willen ook een bijdrage leveren aan de sociale en maatschappelijke vorming van leerlingen. Wij bieden lessen sociaal emotioneel leren vanuit een pedagogisch groepsplan.   

Uitgangspunt:
Uitgangspunt voor het beleid inzake sociale veiligheid op onze school zijn de programma’s PBS en PRIMA. PBS richt zich op het versterken van gewenst gedrag en op het voorkomen van probleemgedrag. (zie Hoofdstuk 2.3)   Prima is een anti-pest programma dat wij inzetten wanneer nodig. 

Verschil plagen en pesten: Er bestaat een verschil tussen pesten en plagen. Zo kan het gebeuren dat iemand een geintje bij een ander heeft uitgehaald, dat eigenlijk niet zo leuk bleek te zijn. Dat is vervelend, maar er is dan geen sprake van pesten. Pesten gebeurt met opzet én stelselmatig voor een langere periode.  
We hanteren op school onderstaande definitie en basiskenmerken van pesten:  
De definitie die de Parel hanteert vanuit de Prima-aanpak is afkomstig van Olweus (Olweus, D. (1993), Bullying at school: What we know and what we can do. Oxford UK: Blackwell Publishing): Een leerling wordt gepest als hij of zij herhaaldelijk en voor een langere periode wordt blootgesteld aan negatieve acties verricht door één of meerdere leerlingen.      

De basiskenmerken van pesten zijn:

  • Zowel directe vormen (fysiek waarneembaar) als indirecte vormen (uitsluiting, roddelen) van pesten.
  • Regelmatig optredend gedrag: pesten beperkt zich niet tot incidenten.
  • De pester is altijd sterker dan de gepeste leerling.
    Wanneer twee ongeveer even sterke leerlingen elkaar plagen of met elkaar vechten, is er geen sprake van pesten.  

De basisafspraak is:  Pesten wordt op onze school niet getolereerd.  

Algemeen doel sociale veiligheid: Onze school is een school waar álle kinderen zichzelf kunnen zijn en zich veilig en prettig voelen. We streven naar een positief schoolklimaat waarin leerlingen zich vrij en onbedreigd voelen; waarin leerlingen zich sociaal-emotioneel onbelemmerd kunnen ontwikkelen en waarin leerlingen zich beter kunnen focussen op de leertaken.    Voor het verwezenlijken van dit doel maken we gebruik van de Prima-aanpak en PBS:    

  • Doel school Prima-aanpak
    De school streeft ernaar om een veilig klimaat te creëren waarin iedereen met respect en op een positieve manier benaderd wordt. Daarom is het belangrijk dat de school, de leerlingen en de ouders er samen voor zorgen dat pesten zoveel mogelijk wordt voorkomen. Op school gelden (gedrags)afspraken.  
  • Doel school PBS Het doel van PBS is het creëren van een veilig onderwijsklimaat voor alle leerlingen. Hierdoor wordt het leren bevorderd. Met PBS maken we concreet wat wij qua gedrag van leerlingen verwachten in en om de school. Door dit concrete gedrag actief aan te leren en systematisch te belonen, lukt het leerlingen beter om zich aan regels te houden en gewenst gedrag te laten zien. Hiermee wordt een veilig en positief schoolklimaat gecreëerd, waarin elke leerling optimaal kan profiteren van het geboden onderwijs. De aanpak richt zich op drie niveaus: de school als geheel, de afzonderlijke groepen en de individuele leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

Bijvoorbeeld:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Terug naar boven