Kbs De Parel

Monseigneur Nolensplein 1 4812 JC Breda

Schoolfoto van Kbs De Parel

Het team

Toelichting van de school

INOS kent een platte organisatie: Bestuur – Directeur – Medewerker. De verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen, ligt daardoor dicht bij de leerkracht en de directe collega’s in het team.

Wij stimuleren de professionele ontwikkeling van leerkrachten onder andere door bij elkaar in de klas te kijken, door scholing/opleiding en door deel te nemen aan INOS-brede leergemeenschappen waar specialisten van verschillende scholen met elkaar werken aan de kwaliteit van het onderwijs.

Kbs de Parel wil een lerende organisatie zijn. Om onze ambities uit het koersplan te kunnen realiseren volgen we teamontwikkeling gericht op het versterken van de leerkrachtvaardigheden en draagt ieder teamlid zorg voor de eigen professionele ontwikkeling. We beseffen ons dat wij als professionals het verschil maken voor de ontwikkeling en het leren van onze leerlingen. Op Kbs de Parel leren we van en met elkaar, we doen het samen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e school van INOS.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.
Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen.   

Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hanteert de school een protocol, waarbij overige leerkrachten worden ingezet en indien nodig een groep wordt opgesplitst en over de andere groepen wordt verdeeld.  Alleen in uiterste nood wordt een klas naar huis gestuurd. 

Om dit te voorkomen werken wij samen met Qrabbl. Qrabbl is een vervangingsorganisatie waarin mensen werkzaam zijn binnen één creatief vakgebied zoals techniek, sport, filosofie, theater, programmeren, schilderen etc. Als zij vervangen bieden zij een educatief dagprogramma aan op de brede ontwikkeling van kinderen.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Directeur:   
Patricia Atmosoerodjo

Groepen:                                                                                                                                                                                       

1A: juffrouw Vivian Innemee - juffrouw Elinny de Wever-juffrouw Nadia Topal

1B: juffrouw Patricia Flohr - juffrouw Linda Bosman

2 :juffrouw Anouk de Jong

3 : juffrouw Linda Bosman -juffrouw Femke van Nassau

4: juffrouw Kim Suurhoff 

5: juffrouw Ilona van Hassel en juffrouw Marlies Bax

6: juffrouw Marthe Oost - juffrouw Cecile Maassen 

7: juffrouw Carlijn Geurts

8: juffrouw Lotti Pabst

                                                                                                                                                                                                     Overige taken: 

  • Leerlingenzorg (IB-er): juffrouw Linda Baremans     
  • Bewegingsonderwijs: juffrouw Nadieh Grauwmans
  • Onderwijsassistent: juffrouw Hayet Amouri
  • Onderwijsassistent: juffrouw Elinny de Wever
  • Onderwijsassistent: juffrouw Sanae el Boukrabi
  • Leraar ondersteuner: juffrouw Joke koenraad
  • Administratief medewerkster: juffrouw Ingeborg van den Meerendonk
  • Conciërge: meneer Peter van der Heijden
  • Stage coach:juffrouw Nadia Topal
  • Taalcoördinator: juffrouw Kim Suurhoff
  • Taalklas Volwassenen: juffrouw Marijke uit de Haag
  • ICT coach: meneer Miquel Schmit
  • Sociale veiligheidscoördinator: juffrouw Femke van Nassau
  • Cultuurcoördinator: juffrouw Lotti Pabst
  • Rekencoördinator: juffrouw Ilona van Hassel
  • Meer- en hoogbegaafdheidcoördinator: juffrouw Nadia Topal

Naschoolse sport
Op Kbs de Parel is er voor leerlingen de mogelijkheid om mee te doen met naschoolse sport op dinsdag. Dit vindt plaats direct na schooltijd en is gratis toegankelijk voor alle leerlingen. We bieden allerlei soorten spelvormen aan. 
Voor de groepen 3 t/m 8 verzorgt onze eigen gymleerkracht de lessen.
Voor de groepen 5 t/m 8 verzorgt Breda Actief ook nog extra lessen.  Breda Actief geeft wekelijks zowel op het Krajicek Court aan de Oranjeboomstraat als in onze gymzaal naschoolse lessen.

Ontdek je Talent
Op Kbs de Parel is er voor de leerlingen in de wijk een naschools aanbod op de brede ontwikkeling van kinderen in samenwerking met Nieuwe Veste en diverse partners uit de stad zoals Breda Actief en Surplus.
Vier keer per jaar wordt er een aanbod aangeboden voor kinderen van groep 1 t/m 8 in de wijk Breda Zuid-West met diverse workshop op het gebied van cultuur, natuur en sport.  

Rijke Schooldag:
Ontdekken waar je gelukkig van wordt en uitvinden waar je goed in bent. Wie wil dat nu niet? Daarom doet onze school mee aan de Rijke Schooldag. Alle kinderen uit groep 3 tot en met 8 mogen twee uur per week langer op school blijven om mee te doen aan extra activiteiten. Van bewegen tot muziek en van techniek tot buiten zijn. Het mooie is dat alle activiteiten gratis zijn en gewoon op of rondom school, dus in een vertrouwde en veilige omgeving. Samen met klasgenootjes nieuwe dingen ontdekken, daar gaat het om! Uiteraard onder deskundige begeleiding. Zo helpen we kinderen het beste uit zichzelf te halen. Bredase scholen horen bij de eerste die mochten beginnen met de Rijke Schooldag. In de toekomst komen meer basisscholen in ons land ervoor in aanmerking. Wilt u meer informatie over de Rijke Schooldag op onze school? We houden u op de hoogte. U kunt natuurlijk ook contact opnemen met de leerkracht van uw kind.     

Taalklas Volwassenen: 
De Taalklas Volwassenen is in 2015 gestart om ouders meer te betrekken bij het onderwijs van hun kinderen. Ouders leren de Nederlandse taal terwijl hun kind naar de basisschool gaat. Het doel van de Taalklas Volwassenen is het taalniveau verhogen, ouders helpen bij het vinden van een opleiding en/of (vrijwilligers)werk en ouders informeren over het effect van hun eigen taalvaardigheid op de taalontwikkeling van hun kind. De juffen informeren de ouders wat er op de basisschool en in de wijk gebeurt. Tijdens de lessen is er oppas voor de 0-4 jarige kinderen. De oppas is altijd een vrijwilliger en biedt de kinderen spel en taal aan, zodat de kinderen minder taalachterstand opbouwen.    

De taallessen worden gegeven op Kbs John F. Kennedy (juf Jessica Brouwers), Kbs de Parel (juf Marijke UitdeHaag) en Kbs Olympia (juf Saskia Roks). De lessen zijn twee keer per week op niveau Alfa tot niveau B1. Cursisten hebben ongeveer een jaar nodig voor een taalniveau. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De school werkt nauw samen met de voorschool in het kader van de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Op deze manier realiseren wij een passend aanbod voor alle kinderen. Er wordt veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de woordenschat en de taalvaardigheid van de kinderen.

Op kbs de Parel werken we in de kleutergroepen vanuit de grondslagen van KIJK!. Emotioneel vrij zijn, zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid is de basis voor een kind om tot leren te komen. Wij zorgen voor een goed pedagogisch klimaat, waarin kinderen zich veilig en gezien voelen. Spel is de basis van ons kleuteronderwijs. We werken thematisch, doelgericht en volgen en stimuleren initiatieven van leerlingen in de verschillende spelvormen zoals fantasiespel enz. Samen met de kinderen verkennen we de wereld om hen heen. We volgen, stimuleren en dagen de leerlingen uit. Ook zorgen we voor een uitdagende leeromgeving.

Door het werken met KIJK! maken we de ontwikkeling van kinderen op de verschillende leerlijnen zichtbaar. We stimuleren en enthousiasmeren kinderen in hun ontwikkeling, ieder zoveel mogelijk op hun eigen niveau en tempo. We hebben aandacht en respect voor ieders achtergrond en mogelijkheden.

Kleuters ontwikkelen zich het beste als ze:
-Actief betrokken zijn.;
-Bezig zijn met voor hen betekenisvolle activiteiten;
-Niet bang zijn om fouten te maken;
-Eigen keuzes mogen maken;
-Mogelijkheden krijgen om zelf problemen op te lossen. 

In de kleutergroepen werken en spelen kinderen samen. Ze leren van en met elkaar en ontwikkelen zich samen.
Door de spelhoeken van materiaal voor alle ontwikkelingsstadia te voorzien, worden alle kleuters op eigen spelniveau uitgedaagd.
Samen met voorschool Pluis en kinderdagverblijf Nijntje organiseren we vier keer per jaar betekenisvolle activiteiten voor peuters en kleuters rond een gezamenlijk thema. Met leerkrachten en pedagogisch medewerkers hebben we vier keer per jaar overleg over de doorgaande lijn voorschool-vroegschool en hoe we deze vorm (willen) geven. Daarnaast hanteren zowel de Voorschool als de kleutergroepen het observatiesysteem KIJK!.

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op Kbs de Parel werken we met kwaliteitskaarten. Zo ook voor de vakgebieden. Hierin beschrijven onze streefdoelen, het aanbod, de leertijd, de organisatie, instructie (volgens de principes van EDI) en evaluatie. Maar ook differentiatie, het gebruik van coöperatieve werkvormen, de beoordeling, registratie en borging wordt hierin beschreven. 

Taal
Er wordt in de kleutergroepen gewerkt met een beredeneerd aanbod op basis van de leerlijnen groep 1 en 2. Ons onderwijs is thematisch en ontwikkelingsgericht opgebouwd. Aan ieder thema worden reken- en taalactiviteiten gekoppeld. Ook speelt het woordenschatprogramma Logo3000 een rol. Wekelijks worden, passend bij het thema, nieuwe woorden aangeboden en herhaald. Niet alleen kringactiviteiten, maar ook het spelen en werken in de verschillende hoeken en zelfs buiten, alles draagt bij aan een taalrijke leeromgeving.
In groep 3 speelt de methode Veilig Leren Lezen een belangrijke rol. Hiermee leren de kinderen letters, woorden en zinnen lezen. Er is daarbij veel ruimte voor de verschillende niveaus die bij kinderen kunnen ontstaan (differentiatie).  Ook wordt er met Staal Spelling gewerkt.
Vanaf groep 4 wordt er naast de methode Staal Spelling ook met Staal Taal gewerkt. De methode Staal richt zich op spelling, grammatica en woordenschat.
Nieuw Nederlands Junior wordt gebruikt voor technisch lezen. Nieuwsbegrip XL en Close Reading wordt gebruikt voor begrijpend lezen.

In alle groepen neemt het woordenschatonderwijs een prominente rol in. Dagelijks worden er nieuwe woorden aangeboden en/of geoefend. Ook (voor)lezen vinden wij heel belangrijk, er zijn allerlei activiteiten rond lezen, zoals de deelname aan de nationale voorleesweek en de Kinderboekenweek. Ook gaan we wekelijks met kinderen naar onze eigen schoolbibliotheek en zijn er voor kleuters mogelijkheden om deel te nemen aan de Voorlees Express. 

Rekenen
In de kleutergroepen wordt spelenderwijs geoefend met getallen, hoeveelheden, rekenbegrippen als groot en klein, veel en weinig enz. Vervolgens wordt er vanaf groep 3 gewerkt met de nieuwe rekenmethode Pluspunt. Er is aandacht voor getallen, hoofdrekenen en rekenbewerkingen zoals meten, tijd en geld. 

Schrijven
Voor een goede schrijfontwikkeling wordt er vanaf groep 3 gewerkt met de methode Pennenstreken.

De zaakvakken
Voor de wereld oriënterende vakken, zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur en techniek starten we in schooljaar 2023-2024 met een nieuwe methode Blink. 

Verkeer
Het Brabants Veiligheidslabel (‘BVL-label’) wordt uitgereikt aan scholen die flink investeren in goed verkeersonderwijs , zowel in praktijk als in theorie. KBS de Parel heeft het BVL-label. Het Brabants VerkeersveiligheidsLabel laat zien dat wij werken aan verkeersveiligheid, gezondheid, milieu en ouderbetrokkenheid. Ieder schooljaar wordt er extra aandacht besteed aan verkeer door middel van diverse activiteiten op onze school, waarbij alle kinderen actief met verkeer bezig zijn. Ook doet groep 7 elk jaar mee met het theoretische verkeersexamen en groep 8 aan het praktische verkeersexamen. Er wordt vanaf schooljaar 2019-2020 vanuit een doorgaande leerlijn in de groepen 1 t/m 8 met de nieuwe verkeersmethode VVN van Veilig Verkeer Nederland gewerkt.

De expressieve vakken 
Wij geven muzieklessen vanuit de methode 1,2,3, Zing!
Er wordt veel waarde gehecht aan de creatieve vakken handvaardigheid, tekenen, muziek en drama. De school wil zich hierin nog verder ontwikkelen en werkt hierbij samen met Nieuwe Veste. Zij verzorgen creatieve workshops in de klas. 

Bewegingsonderwijs
Bewegen vinden we belangrijk. Daarom hebben wij 2 keer per week gymles een vakleerkracht bewegingsonderwijs. Zowel de gymlessen onder schooltijd als na schooltijd worden door dezelfde leerkracht gegeven.

Sociaal Emotioneel Leren
We werken in de groepen 1 t/m 8 met de methode Kwink en Breinhelden. We leren onze leerlingen kennis, inzicht en vaardigheden aan in het omgaan met zichzelf en de anderen om hen heen. We bevorderen de sociale veiligheid en willen dat iedereen zicht prettig voelt en zijn gericht op persoonlijke groei en ontwikkeling. 

Burgerschapsonderwijs
We hebben oog voor elkaar, we doen het samen. Onze wereld vraagt om mensen die zich vanuit hun eigen ‘ik’ kunnen verbinden aan anderen. Het gaat om wat je zelf kunt, maar ook om wat je samen nog meer kunt bereiken. Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en positief zijn over zichzelf en elkaar. Op Kbs de Parel hebben we beleid op burgerschapsonderwijs. Daardoor kunnen onze leerlingen een positieve rol en bijdrage leveren aan de maatschappij in het algemeen en aan hun leefomgeving in de wijk Heuvel in het bijzonder.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kbs de Parel is een reguliere basisschool met een multiculturele populatie.  

Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen op hun eigen niveau. We richten ons op de brede ontwikkeling van leerlingen en de balans tussen kennis en vaardigheden. We werken hiertoe met methoden die differentiatie mogelijk maken en de basisvakken worden op minimaal drie niveaus aangeboden, waarbij ook groepsdoorbrekend gewerkt kan worden.

Wanneer er binnen de drie niveaus nog een extra ondersteuningsvraag blijft bestaan, is er de mogelijkheid ook ondersteuning buiten de groep te realiseren. Hieraan zitten echter wel organisatorische grenzen, waardoor soms keuzes gemaakt moeten worden wie wel en wie niet aan bod komt voor deze begeleiding. Wanneer een kind meer nodig heeft dan de basisondersteuning, brengen we de ondersteuningsvraag van het kind in beeld, waar nodig met hulp van externe deskundigen. Soms resulteert dit in een arrangementsaanvraag bij het regionaal samenwerkingsverband, waardoor we middelen ter beschikking krijgen om het kind met zijn specifieke ondersteuningsbehoefte te helpen. Soms resulteert dit in een plaatsing S(B)O. In deze processen hechten we veel waarde aan een goede samenwerking met ouders.

Op Kbs de Parel bieden we extra taalondersteuning aan kinderen en volwassenen met een taalachterstand.
De goede samenwerking met de voorschool maakt dat we onze leerlingen al van jongs af aan extra taalaanbod kunnen geven en zorgt voor een soepele doorstroom naar onze school. In de groepen 4,5 en 6 wordt het taalonderwijs versterkt, deze leerlingen krijgen extra taalondersteuning. Dit wordt mogelijk gemaakt door subsidiegelden van de gemeente Breda.

Op Kbs de Parel wordt aan 4 groepen volwassenen op diverse niveaus taalles gegeven door leerkrachten en vrijwilligers. 

Iedere week kunnen de leerlingen van groep 6, 7 en 8, na schooltijd, deelnemen aan de huiswerkklas.  

Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG)
Het centrum voor Jeugd en Gezin is een initiatief van de gemeente Breda en maakt als zodanig deel uit van het gemeentelijk jeugdbeleid. Gedurende het schooljaar is iedere dinsdagochtend onze school-CJG-er als aanspreekpunt aanwezig om vragen van ouders, leerkrachten en kinderen te beantwoorden. De school CJG-er voor KBS de Parel is Evelijn Piederiet, school CJG ’er Breda.

Zoals de intern begeleider verantwoordelijk is voor het zorgbeleid in de school, is de School CJG-er verantwoordelijk voor het zorgbeleid buiten de school: in het gezin en in de wijk. De intern begeleider en School-CJG-er stemmen zorg in en buiten school op elkaar af.  De School-CJG-er wordt dus ook ingeschakeld voor de leerlingenzorg. Wanneer kinderen en/of ouders van onze school problemen hebben in de thuissituatie, kan de School-CJG-er meedenken over hoe hiermee om te gaan. De School-CJG-er adviseert ouders over gespecialiseerde begeleiding en/of ondersteuning en informeert de leerkrachten over de ingezette zorg. Met het kind en/of de ouder/verzorger wordt er gezocht naar een manier om met de situatie om te gaan of om de problemen aan te pakken. Het kan bijvoorbeeld gaan over:       

  • opvoedingsvragen         
  • ontwikkeling van het kind        
  • gedragsproblemen       
  • informatie over hulpverlenende organisaties  
  • zaken die van invloed kunnen zijn op het welzijn van het kind (echtscheiding, rouwverwerking, omgaan met pesten)

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie blijft dat plaatsing op de Parel moet leiden tot optimale ontwikkelingskansen voor ieder kind.  Op de Parel werken we samen met verschillende zorgpartners (logopedie, fysiotherapie, CJG, Auris) . We hebben structureel COT overleg waarin risicoleerlingen worden besproken. Ook hebben we structureel overleg met de VVE voorziening in onze school.

Onze ambitie is het vergroten van kansengelijkheid  door actief samen te werken met kinderopvang, voor-en vroegschoolse educatie en andere belangrijke partners rondom de leefwereld van het kind en gezin.  We onderzoeken de mogelijkheden van integrale vroeghulp. Dit met als doel om tijdig een goed beeld te krijgen van de ontwikkeling van de leerling. Zodat wij de best passende interventies kunnen inzetten op verschillende ontwikkelgebieden; motoriek, spraak/taalontwikkeling, gedrag enz.   

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

De school werkt nauw samen met de voorschool in het kader van de Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Op deze manier realiseren wij een passend aanbod voor alle kinderen. Er wordt veel aandacht besteed aan de ontwikkeling van de woordenschat en de taalvaardigheid van de kinderen. Op Kbs de Parel werken we in de kleutergroepen vanuit de grondslagen van KIJK!.

Emotioneel vrij zijn, zelfvertrouwen en nieuwsgierigheid is de basis voor een kind om tot leren te komen. Wij zorgen voor een goed pedagogisch klimaat, waarin kinderen zich veilig en gezien voelen. Spel is de basis van ons kleuteronderwijs.
We werken thematisch, doelgericht en volgen en stimuleren initiatieven van leerlingen in de verschillende spelvormen zoals fantasiespel enz. Samen met de kinderen verkennen we de wereld om hen heen. We volgen, stimuleren en dagen de leerlingen uit. Ook zorgen we voor een uitdagende leeromgeving. Door het werken met KIJK! maken we de ontwikkeling van kinderen op de verschillende leerlijnen zichtbaar.
We stimuleren en enthousiasmeren kinderen in hun ontwikkeling, ieder zoveel mogelijk op hun eigen niveau en tempo.
We hebben aandacht en respect voor ieders achtergrond en mogelijkheden.Kleuters ontwikkelen zich het beste als ze:
-Actief betrokken zijn;
-Bezig zijn met voor hen betekenisvolle activiteiten;
-Niet bang zijn om fouten te maken;
-Eigen keuzes mogen maken;
-Mogelijkheden krijgen om zelf problemen op te lossen. 

In de kleutergroepen werken en spelen kinderen samen. Ze leren van en met elkaar en ontwikkelen zich samen.
Door de spelhoeken van materiaal voor alle ontwikkelingsstadia te voorzien, worden alle kleuters op eigen spelniveau uitgedaagd.

Samen met voorschool Nijntje Pluis en kinderdagverblijf Nijntje organiseren we vier keer per jaar betekenisvolle activiteiten voor peuters en kleuters rond een gezamenlijk thema. Met leerkrachten en pedagogisch medewerkers hebben we vier keer per jaar overleg over de doorgaande lijn voorschool-vroegschool en hoe we deze vorm (willen) geven. Daarnaast hanteren zowel de Voorschool als de kleutergroepen het observatiesysteem KIJK!.

Voorschool Nijntje Pluis is gehuisvest in onze school. 

Terug naar boven