Kbs Kievitsloop

't Blok 175 4823 JJ Breda

  • Schoolfoto van Kbs Kievitsloop
  • Schoolfoto van Kbs Kievitsloop
  • Schoolfoto van Kbs Kievitsloop

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In het schooljaar 20-21 is na de corona-pandemie weer een eindtoets afgenomen. Op deze toets hebben de leerlingen een schoolscore van 537.1 behaald (tegen een landelijk gemiddelde van 534.5). Het gemiddelde op de referentieniveaus is 1F 98 en 2F/1S 63 (tegen een landelijk gemiddelde van 1F 94 en 2F/1S 59).

In het schooljaar 21-22 hebben leerlingen gemiddeld boven de voor hen gestelde prognose gescoord. De gemiddelde schoolscore was 537,0 (de landelijk gemiddelde score was 534,8).

Tijdens het schooljaar 22-23 hebben de leerlingen naar verwachting gescoord. De gemiddelde eindscore was 534,1 (het landelijk gemiddelde was 534,9). De leerlingen scoorden op het niveau of boven het niveau van hun prognose.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Vanaf groep 3 worden de resultaten van de kinderen gevolgd door het afnemen van methodegebonden toetsen. Deze toetsresultaten worden geanalyseerd en op basis van deze analyse wordt de instructie aan de leerling afgestemd.

Daarnaast worden vanaf groep 3 halfjaarlijks de CITO toetsen afgenomen. We maken gebruik van Cito Leerling in Beeld voor de onderdelen: Begrijpend Lezen, Taalverzorging, AVI, DMT, Taalverzorging en Rekenen-Wiskunde.

Na afname van de toetsen worden de resultaten geanalyseerd op verschillende niveaus: leerling-niveau, groepsniveau en schoolniveau per vakgebied. Daarbij wordt zowel gekeken naar de trend op toets- als op jaargroepniveau. 

De analyse wordt gebruikt om te kijken of er interventies nodig zijn op schoolniveau en elke groep stelt n.a.v. de analyse het nieuwe groepsplan op. Op deze wijze helpen de resultaten ons het aanbod goed af te stemmen op de ontwikkelbehoeften van onze leerlingen.

Voor het volgen van de sociaal-emotionele ontwikkeling vullen we in alle groepen het observatie-instrument Kanvas in. Dit hoort bij Kanjer, onze methode voor SEO.

Bij de kleuters nemen we geen toetsen af. Hun ontwikkeling volgen we door het invullen van het observatie-instrument Kijk!

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Traject van schoolkeuzeadvies tot overstap naar het Voortgezet Onderwijs.  

Aan het eind van groep 7 worden ouders en leerlingen uitgenodigd voor het gesprek pre-advies VO. Dit pre-advies wordt met de leerkrachten van groep 7 en 8 en de IBer opgesteld, op basis van ons leerlingvolgsysteem, de Cito-entree en het algemeen beeld. 
In groep 8 wordt in november het drempelonderzoek afgenomen. Hiervan ontvangen ouders een schriftelijke uitslag.
In januari stellen de leerkrachten van groep 8, de leerkrachten van groep 7 en de IBer samen het advies op. Hierbij kijken we naar het pre-advies, het leerlingvolgsysteem, de drempeltoets en het algemeen beeld. Met de ouders en leerlingen houden we hierop volgend het schoolkeuzegesprek (ook in januari). In dit gesprek wordt aan de hand van het adviesformulier RSV (uniform in de regio) het schooladvies gegeven.
Hoewel de procedure voor het opstellen van ons schoolkeuzeadvies uiterst zorgvuldig plaatsvindt, kan het natuurlijk voorkomen, dat ouders het niet eens zijn met het gegeven advies. Er volgt dan een tweede gesprek met ouders, leerkracht en IBer. In dit gesprek kunnen ouders hun zienswijze toelichten en kunnen wij als school aanvullende informatie verstrekken over de gemaakte keuze voor het advies. 

Met het gegeven advies gaan ouders in maart hun kind aanmelden bij de door hen gekozen school voor Voortgezet Onderwijs.
Eind april maakt groep 8 de Centrale Eindtoets Primair Onderwijs. De leerlingen krijgen de individuele uitslag van Centrale Eindtoets mee naar huis.
Van leerlingen die boven hun gegeven advies scoren, wordt het advies, altijd in overleg met ouders, heroverwogen (wat niet per definitie tot aanpassing hoeft te leiden).

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Optimaal ontwikkelen. Het team vindt het belangrijk dat uw kind veel leert en elke dag met plezier naar school gaat. Wij werken aan een fijne sfeer in de groepen. We sluiten aan bij de mogelijkheden van uw kind. We willen samen met de ouders als eerst verantwoordelijken voor de opvoeding, de kinderen in een veilige omgeving laten opgroeien en ontwikkelen.

Een veilige en stimulerende leeromgeving. Een voorwaarde om te kunnen leren en ontwikkelen is dat kinderen zich goed in hun vel voelen. Wanneer kinderen geloven in zichzelf en hun mogelijkheden, zich geborgen voelen in hun omgeving en zich speels, onbevangen en nieuwsgierig in een zich verruimende leefwereld kunnen bewegen, komen ze beter tot leren. De school daagt leerlingen uit, stimuleert en ondersteunt ze, om hen zo tot een zelfstandig en zelfverantwoordelijk persoon uit te laten groeien.

Zelfstandig en samen. Het team zorgt ervoor dat de kinderen zich gewaardeerd voelen, ondervinden dat ze erbij horen, uitgedaagd worden om verantwoordelijkheid te nemen voor zichzelf en voor elkaar. Ze leren om zelfstandig en samen te werken in een respectvolle omgang met elkaar.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veilige omgeving
  • Optimaal ontwikkelen
  • Zelfstandig en samen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

Bijvoorbeeld:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Terug naar boven