Kbs Kievitsloop

't Blok 175 4823 JJ Breda

  • Schoolfoto van Kbs Kievitsloop
  • Schoolfoto van Kbs Kievitsloop
  • Schoolfoto van Kbs Kievitsloop

Het team

Toelichting van de school

Op onze school werken in het schooljaar 2023-2024 twaalf leerkrachten. Zij verzorgen het onderwijs aan onze leerlingen in de acht groepen.
Eén van de leerkrachten heeft de taak intern begeleider gecombineerd met ondersteuningstaken. Twee leerkrachten hebben naast lestaken tevens ondersteuningstaken. Daarnaast zijn op onze school drie onderwijsassistenten werkzaam. Zij begeleiden kinderen binnen en buiten de eigen groep en ondersteunen leerkrachten.
Daarnaast zijn er drie teamleden die als onderwijsondersteunend personeel zorgen voor de ondersteuning van het beheer en de administratie van de school. De school wordt aangestuurd door de directeur.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e school van INOS.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.
Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen.   

Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan hanteert de school een protocol, waarbij overige leerkrachten worden ingezet en indien nodig een groep wordt opgesplitst en over de andere groepen wordt verdeeld.  

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school zijn de leerlingen verdeeld over acht groepen: twee kleutergroepen en van elk volgend leerjaar steeds één groep. Aan deze groepen geven elf leerkrachten dagelijks les. Daarnaast zijn er drie leerkrachten werkzaam in de ondersteuning, waarvan één leerkracht ook IBer is, hebben we een onderwijsassistente, drie collega's als conciërge en/of administratief medewerker en een directeur.

Samen zetten wij ons in om op Kievitsloop goed onderwijs te bieden.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Naast de tijd die besteed wordt aan de bovengenoemde vakgebieden, zijn er nog andere vakgebieden in de roosters. Denk aan tijd voor zelfstandig werken en studievaardigheden in de groepen 7 en 8. Daardoor verschillen de totalen in het overzicht. De kinderen hebben wekelijks 25,50 lesuren.

We dragen er zorg voor dat kinderen na acht jaren basisonderwijs in ieder geval de wettelijk verplichte 7520 uren onderwijs aangeboden hebben gekregen. Kinderen die in 2022-2023 in groep 8 zaten, hebben in totaal 7544 uren onderwijs aangeboden gekregen.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school


Kbs Kievitsloop wil graag een school zijn voor alle kinderen in de wijk. Kinderen krijgen de ruimte om zich, binnen een stimulerend pedagogisch klimaat, op hun eigen niveau te ontwikkelen. We richten ons op de brede ontwikkeling van leerlingen, we vinden het belangrijk kinderen mede-eigenaar te laten zijn van hun leerproces en we kiezen bewust voor samenwerken binnen de educatieve driehoek van ouder - kind - school. We hebben een ambitieuze grondhouding en leggen de lat passend voor ieder kind. Om zoveel mogelijk kinderen een plek te bieden binnen het reguliere basisonderwijs, wordt er ingezet op een goede basisondersteuning. We brengen de onderwijsbehoeften in beeld en sluiten daar waar nodig met extra ondersteuning bij aan. Om deze situatie te realiseren, dienen maatregelen genomen te worden op verschillende niveaus (zie organisatie van ondersteuning). Wanneer er meer hulp nodig is dan de school binnen de basisondersteuning kan bieden of wanneer een kind structureel aangewezen is op extra hulp, wordt de ondersteuningsbehoefte, waar nodig met hulp van extern deskundigen, in beeld gebracht en wordt desgewenst een arrangementsaanvraag gedaan bij het regionaal samenwerkingsverband. Hierdoor krijgen we middelen ter beschikking om het kind met zijn specifieke ondersteuningsvraag te helpen. In een enkel geval is plaatsing in het S(B)O nodig. In deze processen hechten we veel waarde aan een goede samenwerking met ouders.  

Wanneer een kind meer nodig heeft dan de basisondersteuning, brengen we de ondersteuningsvraag van het kind in beeld, waar nodig met hulp van extern deskundigen. Soms resulteert dit in arrangements-aanvraag bij het regionaal samenwerkingsverband, waardoor we middelen ter beschikking krijgen om het kind met zijn specifieke ondersteuningsbehoefte te helpen. Extra hulp buiten de groep kan enerzijds gericht zijn op kinderen die extra ondersteuning behoeven, omdat zij bijvoorbeeld meer uitleg nodig hebben op specifieke onderdelen van de leerstof. Deze hulp wordt soms individueel, maar vaak ook in kleine groepjes aangeboden. Dit gebeurt door een leerkracht of door de onderwijsassistent. Anderzijds kan de hulp buiten de groep ook gericht zijn op een behoefte aan extra uitdaging.

Wij hebben binnen onze eigen school een zogenoemde plusvoorziening voor kinderen, onze Plusklas, met deze ondersteuningsbehoefte (op basis van criteria). Eenmaal per week krijgen deze kinderen in twee groepen een uitdagend onderwijsaanbod waarbinnen zij werken aan hun leervraag.

In het schooljaar 23-24 zal er extra inzet binnen de school zijn vanuit de middelen Nationaal Plan Onderwijs. Het ministerie van OC&W heeft financiële middelen ter beschikking gesteld om het onderwijs, na twee schooljaren die sterk gekenmerkt zijn door de Corona-crisis, een positieve impuls te geven. Op Kievitsloop worden deze middelen onder andere ingezet voor extra ondersteuning door de inzet van een onderwijsassistent. Daarnaast zijn ook andere interventies gepland welke gericht zijn op het leren en ontwikkelen van de leerlingen op cognitief vlak en hun brede ontwikkeling en de professionalisering van het team.

Binnen onze school is ook een VVE-peuterlocatie (voor- en vroegschoolse educatie), waarvan de kinderen (gedeeltelijk) doorstromen naar onze school. Een goede samenwerking en een warme overdracht met de peutergroep helpt bij een soepele doorstroom.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

De ontwikkeling van een kind verloopt bij elk kind uniek en wij vinden het belangrijk hierop aan te sluiten. Hierbij houden wij rekening met o.a. het tempo en talentontwikkeling. We hebben hoge verwachtingen, waarbij succeservaringen belangrijk zijn. We richten ons op de brede ontwikkeling van leerlingen en de balans tussen basisvaardigheden en competenties.              

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

We werken nauw en plezierig samen met KOBER kindercentra  Zij bieden binnen het schoolgebouw een fijne peuterspeelzaal(met VVE) en een goede voor-, tussen- en naschoolse opvang. 
De collega's van de kleutergroepen en de peutertuin werken actief samen waar het kan: er is een warme overdracht wanneer peuters doorstromen naar de kleutergroep, er wordt gezamenlijk gebruik gemaakt van de hal waar een steeds wisselende themahoek te vinden is en er wordt ook door de kinderen op verschillende momenten daadwerkelijk samen gespeeld. Ook bij de vieringen als Sinterklaas, Kerst en Carnaval doen de peuters mee met het schoolprogramma.

De peutertuin (Kievitstuin - Kober kindercentra) heeft twee dagdelen peutertuin-opvang en drie dagdelen VVE-opvang.

Terug naar boven