Kbs De Werft

Raaimoeren 21 4824 KA Breda

  • Schoolfoto van Kbs De Werft
  • Schoolfoto van Kbs De Werft
  • Schoolfoto van Kbs De Werft
  • Schoolfoto van Kbs De Werft
  • Schoolfoto van Kbs De Werft

Het team

Toelichting van de school

INOS kent een platte organisatie: Bestuur – Directeur – Medewerker. De verantwoordelijkheid voor het onderwijs en de ontwikkeling van de leerlingen, ligt daardoor dicht bij de leerkracht en de directe collega’s in het team.

Wij stimuleren de professionele ontwikkeling van leerkrachten onder andere door bij elkaar in de klas te kijken, door scholing/opleiding en door deel te nemen aan INOS-brede leergemeenschappen waar specialisten van verschillende scholen met elkaar werken aan de kwaliteit van het onderwijs.

Vakleerkrachten op deze school

Er zijn geen vakleerkrachten aanwezig op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het kan helaas voorkomen dat een leerkracht ziek/afwezig is. Wij doen ons uiterste best om zo snel mogelijk een vervanger te regelen. Ondanks alle inspanningen kan het toch gebeuren dat er op bepaalde momenten geen invaller beschikbaar is.

INOS vindt het belangrijk dat bij afwezigheid van een leerkracht er een vakbekwame en gediplomeerde vervanger beschikbaar is. Daartoe is Phoenix opgericht als 29e school van INOS.

Phoenix heeft geen leerlingen of gebouw, wel enthousiaste, bekwame en leergierige professionals die hun talenten inzetten als invalleerkracht binnen onze eigen scholen én een deel van hun tijd gebruiken voor professionalisering en/of innovatie.
Waarom Phoenix? Deze naam – die komt uit de Griekse mythologie – staat voor wijsheid, vernieuwende kracht en (opnieuw) tot bloei komen.   

Mocht het voorkomen dat Phoenix geen invalleerkracht beschikbaar heeft, dan wordt een Klasbak vanuit INOS of een Qrabblaar* aangevraagd. Een INOS Klasbak is een collega met lesbevoegdheid die een eigen lesprogramma draait. Qrabblaars zijn creatieve vakprofessionals die een hele dag een groep zelfstandig mogen begeleiden. Zij brengen kinderen in aanraking met de meest uiteenlopende vakgebieden, zoals techniek & programmeren, theater, muziek, beeldende vorming, natuur en voeding, fotografie, mode, dans, sport en spel en nog veel meer.

Het kan voorkomen dat er zowel vanuit Phoenix als INOS Klasbak en Qrabbl geen vervanger beschikbaar is. Dan hanteren wij het 'Stappenplan Afwezig' (opvraagbaar bij de directie). Op de eerste dag zonder vervanger kan een groep worden opgesplitst en over de andere groepen worden verdeeld. Op de tweede dag zonder vervanger kan een groep verzocht worden thuis te blijven. Hierbij hanteren wij een roulatiesysteem, zodat niet steeds dezelfde groep kinderen thuis moet blijven. Wij streven naar een evenredige verdeling van groepen die in een schooljaar zijn thuisgebleven. 

*De beslissing om een Qrabblaar voor de groep te zetten ligt altijd bij de school. De school bepaalt of een vervanging geschikt is voor een Qrabblaar (of een Klasbak vanuit INOS). Is het niet ideaal om in een bepaalde groep Qrabbl in te zetten, omdat het een complexe groep is om in te vervangen? Dan kan de school besluiten om met de leraren een switch te maken, zodat de Qrabblaar voor een gemakkelijkere groep komt of de groep op te splitsen en over de andere groepen te verdelen. 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op De Werft zijn de leerlingen verdeeld over 12 groepen. De groepen hebben allemaal één of twee vaste groepsleerkrachten. De Werft is een erkende opleidingsschool, waar studenten stagelopen en begeleid worden. 



Met de 'Onderstebovenklas' dragen wij bij aan Passend Onderwijs, zo thuisnabij mogelijk. Kinderen met zware ondersteuningsbehoeften kunnen hier - vijf dagen per week - op verschillende momenten van de dag naartoe. Twee leerkrachten en een onderwijsassistent met specialisme op dit vlak, begeleiden de kinderen. Dit doen zij in samenwerking met de leerkracht van het kind, de intern begeleider en ouders/verzorgers.



Voor het onderwijs aan kinderen die extra uitdaging nodig hebben, hebben we Groep 9 opgericht. Onder begeleiding van een specialist krijgen de kinderen op basis van hun specifieke leervraag ondersteuning/uitdaging. Kinderen kunnen hier een dagdeel naar toe, om het vervolgens in de klas verder aan te pakken of uit te voeren.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de eerste twee leerjaren werken wij met Kleuterplein. Kleuterplein werkt met thema’s, gericht op de seizoenen en het ontdekken van de wereld. Elk thema heeft een gezamenlijke begin en slotactiviteit. Tijdens het thema plant de leerkracht een aantal basisactiviteiten. 

In onze kleuterklassen spelen en leren kinderen van 4, 5 en 6 jaar met elkaar. In een natuurlijk proces geven oudste en jongste kleuters kennis en vaardigheden ook aan elkaar door. Kinderen kiezen vaak zelf of ze alleen, in tweetallen of in groepjes willen ‘werken en spelen’. Ze krijgen ook op uitnodiging van de leerkracht activiteiten aangeboden. De lokalen en de kleuterhal zijn rijk ingericht, waar de mogelijkheid is tot samenwerken en samenspelen. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Voor de onderwijstijd van ons aanbod volgen wij de tijden welke door de methodes voorgeschreven worden. Soms is het, op basis van resultaten, nodig wat extra leertijd in te gelasten of juist wat minder. Dit wordt altijd per groep en in overleg met de intern begeleider bekeken. Wij werken vooral in de ochtend aan een stevige basis door juist dan in te zetten op vakken als taal, rekenen, en lezen. In de middag ligt de focus vooral op wereldoriëntatie, expressie en de brede ontwikkeling.

Brabants VerkeersveilgheidsLabel (BVL)

Basisschool De Werft is in het bezit van het BrabantsVerkeersveiligheidsLabel (BVL). Dit Label is een kwaliteitskeurmerk. Een uiterlijke waardering voor de geleverde kwaliteitsverbetering op het gebied van de verkeersveiligheid op en rondom de school. Met het BVL willen wij laten zien dat wij de verkeersveiligheid serieus nemen. Er worden jaarlijks activiteiten georganiseerd die een groter verkeersbewustzijn creëren onder kinderen, ouders en medewerkers. Om deze verkeersactiviteiten te ondersteunen, is er een verkeerscommissie op school actief. Met vragen omtrent de verkeersveiligheid kunt u terecht bij de verkeerscommissie. De commissie is bereikbaar via: [email protected].

Via Parro houden wij u op de hoogte van onze activiteiten op het gebied van verkeersveiligheid. Om de veiligheid rondom de school te kunnen waarborgen, zijn de volgende afspraken gemaakt: 

  • Probeer zoveel mogelijk op de fiets of te voet naar school te komen. 
  • Komt u toch met de auto, probeer dan de adviesroute te volgen, zowel heen als terug. Dit houdt in dat we tijdens het halen en brengen van de kinderen de straat vóór de school niet inrijden om het voor de kinderen overzichtelijk te houden voor de uitgang van onze school.
  • Parkeer uw auto uitsluitend op de daarvoor bestemde plaatsen, aangeduid met een P.
  • Het pad tussen school en de sporthal is een voetgangersgebied. Ook het gebied vanaf het bruggetje aan de Maaibeemd richting school is voetgangersgebied.
  • In het woonerf mag maximaal 15 kilometer per uur worden gereden. Geef elkaar de ruimte.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Kbs De Werft is een reguliere basisschool met een breed zorgprofiel. De ondersteuningsbehoefte wordt in eerste instantie binnen de eigen groep opgevangen. Voor extra ondersteuning buiten de groep bieden we verschillende vormen van ondersteuning voor leerlingen met bijv. een eigen leerlijn of kinderen met dyslexie. Daarnaast hebben we Groep 9 voor leerlingen die meer uitdaging nodig hebben. De Onderstebovenklas is voor leerlingen met een arrangement vanuit het samenwerkingsverband.

Vanuit ons motto Ik ben, omdat wij zijn hebben wij de behoefte gevoeld om onze visie op inclusief onderwijs te expliciteren. Dit geeft richting aan ons handelen. Inclusief onderwijs is voor INOS dat elke basisschool aantoonbaar alle mogelijkheden benut om het onderwijs kwalitatief en flexibel zo te organiseren dat leerlingen dichtbij huis onderwijs krijgen. Dit doen we in samenwerking met het gezin, de andere scholen en de partners rond het kind en gezin in de wijk. Wij streven hierbij naar zowel integratie als inclusie. Er is altijd sprake van differentiatie, flexibele groepen en passende ondersteuning waar dit nodig is. Wij stellen het welbevinden van kinderen centraal en geloven erin dat we dit positief kunnen beïnvloeden door ieder kind deel uit te laten maken van de groep en het kind te accepteren en te waarderen om wie hij is en wat hij kan. Meer informatie over inclusief onderwijs binnen INOS vindt u hier

Groepsarrangement
In de Onderstebovenklas dragen wij bij aan het bieden van onderwijs zo thuisnabij mogelijk voor de leerlingen van de werkeenheid Noord-West. De Onderstebovenklas is bedoeld voor leerlingen met een arrangement vanuit het samenwerkingsverband. Wij benutten alle mogelijkheden om het onderwijs kwalitatief en flexibel te organiseren, zodat leerlingen dichtbij huis onderwijs ontvangen.

De Onderstebovenklas is bedoeld voor leerlingen van groep 1 t/m 8 met (ernstige) sociaal-emotionele- en/of werkhoudingsproblemen.
Leerlingen die in aanmerking komen, vertonen één of meer van de volgende belemmerende factoren:
  • Externaliserend gedrag (agressief/overactief/grensverkennend)
  • Internaliserend gedrag (sociaal teruggetrokken/angstig/depressief)
  • (Ernstige) werkhoudingsproblemen
  • (Ernstige) faalangst
  • (Ernstige) concentratie- of motivatieproblemen
Er zijn 8 plaatsen beschikbaar. Op dit moment zijn alle plaatsen bezet, waardoor wij geen nieuwe aanmeldingen in behandeling kunnen nemen. 

Grenzen aan de ondersteuning
De Onderstebovenklas is geen lichte ondersteuning. De Onderstebovenklas is niet voor leerlingen die instromen zonder het volledig doorlopen van de toeleiding procedure. Wij zijn handelingsverlegen wanneer het kind structureel een onevenredig groot beroep doet op de faciliteiten van de school, waarbij die faciliteiten (vrijwel) geen leereffect hebben. Wij kunnen niet voorzien in de ondersteuningsbehoefte van het kind zelf, wanneer de veiligheid van de andere kinderen of het personeel niet kan worden gewaarborgd. Hieronder valt ook het structureel niet opvolgen van de aanwijzingen van het personeel. Structurele één op één begeleiding kunnen wij niet bieden.


 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

  • Borging Onderstebovenklas. Wij onderzoeken de komende jaren hoe dat wij vanuit het groepsarrangement van betekenis kunnen zijn voor leerlingen met ondersteuningsbehoeften op gedrag van andere scholen binnen onze werkeenheid. 
  • Borging Groep 9.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Wanneer kinderen van De Werveltuin naar De Werft komen is er een warme overdracht van gegevens. Dat wil zeggen dat er informatie over uw kind wordt besproken in een overleg tussen een medewerker van De Werft en een medewerker van De Werveltuin.

Terug naar boven