Kbs De Werft

Raaimoeren 21 4824 KA Breda

  • Schoolfoto van Kbs De Werft
  • Schoolfoto van Kbs De Werft
  • Schoolfoto van Kbs De Werft
  • Schoolfoto van Kbs De Werft
  • Schoolfoto van Kbs De Werft

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

KBS De werft neemt nu voor de tweede keer de AMN Eindtoets af. De AMN Eindtoets is volledig digitaal en adaptief. De vakken taal/lezen en rekenen worden getoetst. Er hebben in het schooljaar 2021-2022 34 leerlingen deelgenomen aan de eindtoets. De hoogste score was 496 en de laagste score 309. De gemiddelde score was 380 wat net iets onder het landelijke gemiddelde ligt (384). 

Er is goed gescoord op het gebied van lezen. Alle leerlingen hebben het fundamenteel niveau 1F behaald en zelfs een percentage van 56% scoort 2F. De meeste leerlingen (23) stromen uit naar VMBO-kb/HAVO, zes leerlingen gaan naar VMBObb en 5 leerlingen gaan komend schooljaar naar HAVO/VWO. De resultaten komen overeen met het advies vanuit de plaatsingswijzer het uitstroomadvies richting het VO. Het eindresultaat van de AMN toets vinden we dit jaar wat tegen vallen. We gebruiken alle data om te bekijken wat mogelijke oorzaken zijn die zouden verklaren waarom het eindresultaat minder is dan dat we mogen verwachten van de groep 8.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om te weten of je goed onderwijs geeft, kijken we naar de resultaten die de leerlingen op school halen: wat zeggen de cijfers? We kunnen leren van data. Dat doen we niet slechts 2x per jaar. In de dagelijkse praktijk ‘leren we vaker van data’, evalueren we ons onderwijs en de ontwikkeling van het individuele kind. Dat doen we aan de hand van toetsgegevens van Cito en van de methodes. Deze bepalen mede de interventies en het handelen van de leerkracht in de dagelijkse praktijk.

Bij groep 1-2 geven observaties (onder andere met behulp van de KIJK) ons input voor reflectie en geven richting aan het handelen van de leerkrachten. Vanaf groep 3 volgen we de leerlingen m.b.v. toetsen uit het leerlingvolgsysteem van Cito. Twee keer per jaar bekijken we op school- en op groepsniveau de leerling-resultaten van Cito. We gebruiken deze cijfers als input voor reflectie en voor het gesprek over ontwikkelingen op school. Deze gegevens worden besproken met de directie, met individuele leerkrachten en het hele team. Op basis hiervan worden verbeteractiviteiten opgesteld en uitgevoerd.

In groep 7 en 8 maken we gebruik van de AMN-toetsen. In groep 7 is dit AMN-aansluiting en in groep 8 is het de AMN-eindtoets.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Heeft de leerling een hogere eindtoetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan kijkt de school hier opnieuw naar. Een eventueel nieuw advies mag wel hoger zijn, maar niet lager.

In groep 7 en 8 bereiden wij de kinderen stapsgewijs voor op hun nieuwe avontuur in het Voortgezet Onderwijs. We gebruiken zowel in groep 7 als in groep 8 de AMN-toetsen om een duidelijk (pr-e)advies te kunnen geven. Ook organiseren we speciale VO-dagen op onze school; twee dagen doen we alsof de groepen op een middelbare school zitten. Een speciaal rooster, een rugzak op, wisselen van lokaal en vreemde nieuwe vakken.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Gedrag en keuzes maken is overal om ons heen aanwezig. Daarom zit The Leader in Me verweven in alles wat we willen doen. Het doel is dat kinderen/team aan de hand van 7 gewoonten een effectieve persoonlijke ontwikkeling doormaken en begrijpen welke rol er voor jezelf is weggelegd. Los van de inhoud van bijv. taal, lezen en rekenen is het een sociaal proces dat van binnen naar buiten werkt. Met andere woorden: eerst bij jezelf, daarna samen met anderen. Of net als bij een boom: vanuit de wortels naar de kroon.

Hiermee werken we ernaar toe dat kinderen persoonlijk de regie durven voeren over hun leerproces, eigenaarschap tonen, slimme keuzes maken en prettig met anderen kunnen omgaan. Met deze gewoontes in je handelen, sta je ook stevig t.a.v. een moeilijke som of lastige zin bij taal.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Vertrouwen
  • Verantwoordelijk
  • Geluk

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school. Daarnaast hanteren wij ook zelf een samenhangend systeem van kwaliteitszorg.

Bijvoorbeeld:

  • Eens per twee jaar voeren wij tevredenheidsonderzoeken uit onder ouders, leerlingen en medewerkers.
  • Twee maal per jaar analyseren wij de toetsresultaten van onze leerlingen zodat we de leervorderingen kunnen volgen.
  • We voeren met enige regelmaat observaties in de klas uit. Soms zelfs in de vorm van audits die door collega’s van andere INOS-scholen worden afgenomen.
  • Wij werken beleidsmatig aan onze schoolontwikkeling en rapporteren hierover aan het bestuur (INOS).
  • Wij onderhouden goed contact met de medezeggenschapsraad (MR) waarin ouders en medewerkers kunnen meedenken in de ontwikkeling van de school.

Alle scholen van INOS hanteren dezelfde werkwijze rondom kwaliteitszorg. We delen de ervaringen met elkaar en leren op die manier van elkaar.

Terug naar boven