Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
De resultaten van dit schooljaar laten een mooie groei zien. Het fundamenteel niveau is voor alle vakken op voldoende niveau behaald. Het streefniveau is op begrijpend lezen en taalverwerking behaald. Op het gebied van rekenen is dit niveau net niet behaald. Het vakgebied rekenen staat centraal binnen onze kwaliteitscyclus. De nieuwe methode is schooljaar 22-23 geïmplementeerd. Alle kerndoelen worden hierin volgens 1 leerstrategie aangeboden. Deze methode sluit beter aan bij de onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Tevens wordt er extra begeleiding ingezet op het vakgebied rekenen.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Alle niet methode gebonden toetsen worden volgens een vast format geëvalueerd, dit staat in het document zorgstructuur. Deze evaluatie wordt gebruikt om de groepsplannen opnieuw in te delen en, indien nodig, aan te passen. Daarnaast worden deze resultaten gebruikt om de speerpunten voor het volgend schooljaar weg te zetten.
Kbs de Driezwing stelt de schooladviezen binnen het adviesteam, bestaande uit de bovenbouw leerkrachten, intern begeleiders en de directie, zorgvuldig op. Alle schoolresultaten, opbrengsten (o.a. leermotivatie, observaties en het geloof in eigen kunnen) zorgen voor een gedegen schooladvies. Kbs de Driezwing adviseert vanuit hoge verwachtingen voor al onze leerlingen. Onze adviezen blijken na terugkoppeling vanuit het voortgezet onderwijs op het juiste niveau te zijn gegeven.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Kbs De Driezwing is een Kanjerschool. Het belangrijkste doel vanuit de Kanjermethode is dat een kind positief over zichzelf en een ander leert denken. De Kanjertraining geeft kinderen handvatten in sociale situaties. Kinderen worden geconfronteerd met en zijn verantwoordelijk voor de gevolgen van hun gedrag. Deze informatie krijgen ze van hun klasgenoten en de leerkrachten. Hiervoor worden onder andere rollenspellen gebruikt.
Schooljaar 23-24 volgt de Driezwing het programma van De Transformatieve school. Met behulp van dit programma verbeteren wij het schoolklimaat en sociale veiligheid binnen de school.
De Inspectie van het Onderwijs houdt toezicht op de kwaliteit van onze school.
Het toezicht van de inspectie is veranderd. De inspectie houdt nu vooral toezicht op bestuursniveau. Zie hiervoor de bijlage.Onze school is in het voorjaar van 2019 bezocht voor een themaonderzoek naar de didactische kwaliteit van de school. Na een aantal klassenbezoeken, het doorlezen van de plannen en een gesprek met directie en team heeft de inspectie ons positief beoordeeld.