Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op Kbs De Driezwing zijn de leerlingen verdeeld over 7 groepen. We hebben 1 kleutergroep en van elk volgend leerjaar steeds één groep. Er wordt op verschillende momenten groepsdoorbrekend gewerkt. Dit is onder andere het geval tijdens het LIST lezen, het werken met Blink, in de schakelklas en met de groep meer- en hoogbegaafde kinderen.
We werken met tien groepsleerkrachten, twee leerkrachten die ondersteuning bieden, één onderwijsassistente, twee Intern Begeleiders, één conciërge, één administratief medewerker en één directeur. Samen zorgen we ervoor dat er goed onderwijs gegeven wordt en dat alle kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
Met deze urentabel geven wij u inzicht in de hoeveelheid tijd die wij aan de verschillende vakken besteden. In ons moderne onderwijs werken wij vooral op basis van een gedifferentieerd aanbod en gepersonaliseerd leren. Dit laat zich moeilijk uitdrukken in aantal uren. Iedere ochtend werken we op een gestructureerde wijze aan de kernvakken taal, lezen, spelling en rekenen. De middagen worden vooral besteed aan het werken met de thema's van de wereldverkennende vakken en beeldende vorming. Dan loopt de tijdbesteding wat uiteen. Soms zijn er weken met meer aandacht voor geschiedenis onderwerpen. In een andere periode ligt er meer nadruk op natuur of creativiteit. Mede aan de hand van de leervragen van de kinderen komen alle kerndoelen aan bod.
De leraren stemmen de instructies en spelbegeleiding, opdrachten en onderwijstijd af op de behoeften van groepen en individuele leerlingen. We werken steeds meer methoden die vakken integreren zodat niet exact te achterhalen valt hoeveel tijd aan een bepaald vak besteed wordt.
Wij vinden het belangrijk dat alle kinderen zich op hun eigen niveau ontwikkelen. Om zoveel mogelijk tegemoet te komen aan die individuele ontwikkelbehoeften geven we op verschillende niveaus les. We houden daarbij ook rekening met tempoverschillen en verschillende leerstrategieën. De moderne methodes die we gebruiken bieden voldoende mogelijkheden om op verschillende niveaus les te geven. Mochten er kinderen zijn die daarnaast nog extra ondersteuning nodig hebben, dan hebben we daar voldoende mogelijkheden voor in huis. Tijdens het zelfstandig werken kan de leerkracht individueel met kinderen aan de slag. Daarnaast hebben we nog extra mensen binnen onze school die kinderen binnen of buiten de groep kunnen ondersteunen.
Leerkrachten kunnen altijd een beroep doen op de intern begeleider (IB-er) De IB-er adviseert de leerkracht en biedt extra ondersteuning.
Aan de hand van onze zorgstructuur brengen we in kaart welke zorg onze leerlingen nodig hebben. Hierbij wordt, wanneer nodig, externe ondersteuning ingeschakeld zoals collegiale consultatie vanuit het Speciaal Basis Onderwijs (SBO) of ambulante begeleiders gespecialiseerd in leer- of gedragsproblemen.
In onze groepen staan de basisvakken centraal. Leerkrachten monitoren met elkaar hoe de ontwikkeling van onze leerlingen verloopt. Zij stemmen de lessen af op groeps- of individueel niveau. Gedurende het jaar zijn momenten ingepland om extra lessen of ondersteuning te geven.
- Kinderen met een vertraagde ontwikkeling van het leesproces. Dit doen wij aan de hand van de uitgangspunten van het LIST-lezen.
- Kinderen met een minder uitgebreide woordenschat. Dit doen wij in onze schakelklas, waarin kinderen uit de groepen 4, 5 en 6 twee uur in de week worden begeleid.
- Kinderen die op basis van een specifieke leer- of ontwikkelvraag vanuit het Regionaal Samenwerkingsverband (RSV) een arrangement toegekend hebben gekregen.
- Kinderen die meer uitdaging nodig hebben worden extra begeleid. Daarbij maken we o.a. gebruik van de Pittige Plus Torens. Een gespecialiseerde leerkracht heeft 4 uur per week om deze kinderen en de andere leerkrachten te helpen.
Waar nodig schakelen we extern deskundigen in om ons te helpen. Wanneer de basisondersteuning niet langer toereikend is, en daar voldoende aanleiding toe bestaat, kunnen we een arrangementsaanvraag bij het regionaal samenwerkingsverband (RSV) doen. Hiermee krijgen wij extra middelen om de kinderen te begeleiden. In bijzondere gevallen leidt dit tot een plaatsing in het SBO of SO. In alle gevallen zorgen we ervoor dat we hierin samen optrekken met de ouders.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- We willen graag optimaal voldoen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen.
- Als ontwikkelingen nog niet zo goed lopen willen we kinderen (laten) onderzoeken om handelingsadviezen te verkrijgen.
- We gaan leerkrachten intensiever begeleiden
- We gaan leerkrachten zo gevarieerd mogelijk scholen.
Kbs De Driezwing heeft in haar gebouw voorschoolse en naschoolse opvang (bso Sterrentuin). Deze opvang wordt verzorgd door Kober kinderopvang. Bso Sterrentuin bestaat uit een groep kinderen in de leeftijd van 4 tot 9 jaar. De kinderen van 9 tot 12 jaar gaan naar Top bso Kanjertuin.